Slágertermékké váltak a súlycsökkentő gyógyszerek az elmúlt hónapokban. A befektetők sorra latolgatják, hogy a súlyfeleslegtől megszabadulni vágyók vásárlási preferenciái miként alakulnak át. A világ legnagyobb sörgyártói közül kettő most megnyugtatta az aggódókat.
A gyógyszerfelhasználók körében végzett – tudományosan eddig nem megalapozott – felmérések arra engednek következtetni, hogy a súlycsökkentők
Egyes válaszadók arról számoltak be, hogy csökkentették az alkoholfogyasztás mértékét vagy teljesen elhagyják azt.
Az AB InBev vezérigazgatója, Michel Doukeris azonban az ágazatával kapcsolatos aggodalmakat más szektorokban felvetődött problémákhoz hasonlította, például ahhoz, hogy a kannabisz legalizálása miként alakítja át a fogyasztói szokásokat – szerinte ezek rövid életű hatások.
Két év múlva ez a beszélgetés már nem lesz aktuális
– mondta egy interjúban az AB InBev eredményeinek közzétételét követően, hozzátéve, hogy az előrejelzések szerint a sörfogyasztás növekedni fog. A világ legnagyobb sörfőzdéje ugyan gondosan figyeli a gyógyszerekről érkező adatokat, de azok túl korlátozottak ahhoz, hogy következtetéseket vonjanak le – tette hozzá.
A Carlsberg új vezérigazgatója, Jacob Aarup-Andersen pedig közölte, hogy a világ harmadik legnagyobb sörgyára eddig nem tapasztalt „jelentős változást” a fogyókúrás szerek használata miatt, és a kiskereskedők sem említettek semmilyen hatást.
Korai még, és bebizonyosodhat, hogy tévedtünk, de nyugodtan állunk hozzá
Mindkét vezérigazgató elmondta, hogy portfóliójukban alacsony kalória- és szénhidráttartalmú sörök is szerepelnek, továbbá jelentős üzletágakkal rendelkeznek olyan piacokon is, ahol az elhízás kevésbé probléma, mint azokon, ahol a súlycsökkentő gyógyszerek iránti kereslet robbanásszerűen nő.
Egy üveg AB InBev Budweiser körülbelül 116 kalóriát tartalmaz, míg az AB InBev alkoholmentes változatának egy doboza mindössze 46-ot.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint egy egészséges felnőttnek napi 2000 és 2400 kalória között kellene fogyasztania. A WHO szerint az alkoholfogyasztás több mint 200 betegség, sérülés és egyéb egészségügyi állapot okozója.
Ennek eredményeképpen a sörfőzőket a fogyókúrás gyógyszereknél közvetlenebb fenyegetések érik a szabályozó hatóságok és a törvényhozók részéről, akik a fogyasztást például magasabb adókkal és egészségügyi figyelmeztetésekkel korlátozzák.
Az egyik ok, amiért a Wegovy – az első piacra kerülő súlycsökkentő gyógyszer – és társai aggodalmakat váltottak ki, az, hogy a GLP-1-receptoragonistáknak nevezett osztályba tartoznak. Ezeket eredetileg a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére fejlesztették ki, de amellett, hogy szabályozzák a vércukorszintet, befolyásolják az agyba érkező éhségjelzéseket, miközben lelassítják a gyomor kiürülésének sebességét, így az ember hosszabb ideig érzi jóllakottnak magát.
Néhány rágcsálókon végzett klinikai vizsgálat szerint a GLP-1-agonistákkal végzett kezelés csökkenti az alkoholfogyasztást, enyhíti az alkoholmegvonás tüneteit és még sok mást is.
Az emberekkel végzett klinikai kísérletek egyelőre nagyrészt az alkoholfogyasztási zavarban szenvedőkre, nem pedig az általános alkoholfogyasztásra összpontosítottak.
Mindazonáltal egyes befektetők aggódnak a sörgyártókra gyakorolt lehetséges hatás miatt, ha az ilyen gyógyszerek csökkentik az általános fogyasztást.
Valamit inni kell, de nem muszáj sört
– mondta Moritz Kronenberger, a német Union Investment portfóliómenedzsere, hozzátéve, hogy proaktívabb kommunikációt szeretne a témában a sörfőzdéktől, és több adatot szeretne tőlük kapni. A gyártók megpróbálhatnák kihasználni a nagy kiskereskedelmi láncokkal való kapcsolataikat, hogy hozzáférjenek az adatokhoz – mondta Tom O’Hara, a Janus Henderson portfóliómenedzsere, hozzátéve, hogy
a sörmultik tevékenysége és piacai diverzifikáltak, így növekedési kilátásaikat tekintve valószínűleg csekély lesz a negatív hatás.
A WHO világszerte több mint 650 millió felnőttet minősített elhízottnak, további 1,3 milliárdot pedig túlsúlyosnak. Gigantikus piac ez, így nem csoda, ha több mint fél tucat kisebb-nagyobb gyógyszergyártó dolgozik súlycsökkentő termékeken. A Wegovyt 2021-ben dobták piacra az Egyesült Államokban, ahol a lakosság 40 százaléka minősül elhízottnak. Az AB InBevnek ugyan nagy amerikai üzletága van, de ennél nagyobb bevételre tesz szert a közép-amerikai térségben, és olyan hatalmas, feltörekvő piaci országokban, mint például Brazília. A Carlsberg számára Ázsia, főleg Kína a második legnagyobb régiót jelenti a bevétel alapján, az Egyesült Államokból származó bevétele viszont csekély.
A feltörekvő piacokon gyakran alacsonyabb az elhízási ráta, ugyanakkor a súlycsökkentő gyógyszerek valószínűleg nem lesznek ezekben a régiókban egyhamar elérhetők vagy megfizethetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.