Több mint 3 ezer amerikai autókereskedő kérte a héten a Fehér Házat, hogy lépjen a fékre az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) vonatkozó célkitűzésével, azaz azzal kapcsolatban, hogy 2030-ra az összes újonnan értékesített jármű fele ilyen legyen. Ezek az autók ugyanis sokkal lassabban fogynak, mint ahogy megérkeznek a márkakereskedésekbe, s ezen még a nagyvonalú árcsökkentések és egyéb gyártói kedvezmények, sőt még a bőkezű kormányzati ösztönzők sem segítenek – fejtették ki.
Az interneten közölt levél szerint a fogyasztók többsége egyszerűen nem áll készen a váltásra.
„Az emberek aggódnak, hogy az akkus járművek megfizethetetlenek. Sokaknak nincs alkalmas garázsuk az otthoni töltéshez, vagy nincs könnyű hozzáférésük a nyilvános töltőállomásokhoz. Az autósok attól is félnek, hogy nagy hidegben vagy melegben az egy töltéssel elérhető hatótávolság csökkenhet” – írták a Fehér Háznak.
Hozzátették:
a jelenlegi technológia nem felel meg a többség igényeinek.
A nyílt levélre adott válaszában az elnöki adminisztráció a tavaly elfogadott inflációcsökkentő törvényre (IRA) hivatkozik, amely a villanyautók bevezetését 7500 dolláros adókedvezménnyel ösztönzi.
Az IRA megfizethetőbbé teszi az elektromos autókat, ráadásul további megtakarításokra is lehetőséget teremt a használatuk során – emelte ki a Fehér Ház szóvivője, aki közleményében azt is megjegyezte, hogy a Környezetvédelmi Hivatal (EPA) javaslatai nem kényszerítenek senkit arra, hogy bizonyos járműveket gyártson, eladjon vagy vásároljon. A gyártók választhatnak, hogy a számukra legcélszerűbb módon tegyenek eleget a követelményeknek.
A legnagyobb kihívást a BEV-ek elterjedése szempontjából a rendkívül magas árak jelentik, csak a lakosság felső 10 százaléka engedheti meg magának, hogy akkumulátoros autókat vásároljon
– mondta a Yahoo Finance-nak Ramanan Krishnamoorti, a Houstoni Egyetem energetikáért és innovációért felelős alelnöke.
Mivel az amerikai jegybank, vagyis a Fed az infláció elleni küzdelem során az egekbe emelte a kamatokat, a növekvő hitelköltségek megnehezítik az akkus kocsik vásárlását, sőt még a gyártást is lassítják. A két évvel ezelőtt rendelkezésre áll olcsó pénznek ma már bottal üthetjük a nyomát – tette hozzá Krishnamoorti.
Mindezért az elektromos autók gyártásával kapcsolatos ráfordítások – a munkaerőtől az akkumulátorokig – jócskán megemelkedtek, miközben a kereslet lanyhult, és a hagyományos autókat gyártó vállalatok arra kényszerültek, hogy csökkentsék több milliárd dolláros átalakulási terveik költségkeretét.
„Még az elektromos autók vásárlására nyitott amerikaiak sem hajlandók felárat fizetni értük a benzines vagy hibrid járművekkel szemben, ami erőteljesen leszorítja a BEV-árakat és a termelés nyereségtartalmát” – közölte a Ford nemrégiben.
Erről beszélt a közelmúltban Elon Musk, az iparág titánja is.
Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos a költség. ... megfizethetőbbé kell tennünk a termékeinket, hogy az emberek meg tudják vásárolni őket
– mondta a Tesla vezérigazgatója a vállalat harmadik negyedéves eredménybeszámolóján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.