BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
German Chancellor Olaf Scholz reacts during a joint press conference with the Italian Prime Minister at the Chancellery in Berlin on November 22, 2023, during the 32nd German-Italian intergovernmental consultations. (Photo by Odd ANDERSEN / AFP) német

Felére vágták az elemzők a német növekedési kilátásokat, hiába ért véget a költségvetési válság

A német kormány hosszú hetek óta nem tudott megállapodni a jövő évi büdzséről, az utolsó pillanatban azonban megszületett az egyezség. Az elemzők szerint viszont a német költségvetési válság hatásai és az új büdzsé együttesen hatalmas tőkesúlyt helyeznek majd Európa legnagyobb gazdaságára.

Annak ellenére, hogy a német kormány tegnap késő este sikeresen megállapodott a jövő évi költségvetésről, három vezető közgazdasági think-tank is megvágta az ország növekedésével kapcsolatos előrejelzését – számolt be a Reuters.

German Chancellor Olaf Scholz reacts during a joint press conference with the Italian Prime Minister at the Chancellery in Berlin on November 22, 2023, during the 32nd German-Italian intergovernmental consultations. (Photo by Odd ANDERSEN / AFP), 
A német költségvetési válság úgy tűnik, véget ért, a növekedés hatalmas tőkesúlyt kapott a nyakába
A német költségvetési válság, úgy tűnik, véget ért, a növekedés hatalmas tőkesúlyt kapott a nyakába.
Fotó: AFP

Az Ifo, a RWI és a DIW 0,3–0,6 százalék közti mértékben vágta meg a jövő évi GDP-növekedésre adott kilátásait, mivel véleményük szerint a mélyponton lévő fogyasztói és vállalati bizalom, illetve a hetekig elhúzódó és csak az utolsó pillanatban elkerült kormányválság kifejezetten rossz fényt vet a piac kilátásaira is.

Az Ifo az eddigi 1,4 százalékos növekedési előrejelzését 0,9 százalékra, az RWI 1,1-ről 0,8-re, míg a DIW 1,2-ről 0,6-re módosította.

A bizonytalanság erőteljesen hátráltatja a talpra állást, mivel a fogyasztókat költekezésük visszafogására, a vállalatokat pedig kiadásaik, ezáltal befektetéseik és fejlesztéseik elhalasztására sarkallja

– emelte ki az Ifo vezető elemzője, Timo Wollmershaeuser.

Az elemzőintézetek pesszimizmusa azonban nem csak a jövő évi, de a 2025-ös kilátásokra is átragadt: az Ifo ugyan erre az évre már visszafogottan javuló pályát valószínűsít, a DIW és a RWI negatív irányba vizsgálta felül jóslatait.

A think-tankek borúlátásukat a nagy nehezen elfogadott 2024-es költségvetés hiányosságaival és hibáival is alátámasztottnak látják. A DIW elnöke, Marcel Fratzscher a Reutersnek úgy nyilatkozott:

A 2024-es büdzsé végső formája egy lusta kompromisszum, amivel Németország elszalasztotta a lehetőséget, hogy egy, a jövőben is versenyképes ország stabil pilléreit építse fel.

A DIW elemzése szerint azzal, hogy a kormányzat végül a klímaátállási alap kereteit is megvágta, 0,3 százalékos GDP-növekedést szalasztott el jövőre, ennek hatása 2025-ben pedig további 0,2 százalékos lehet.

A német kormány által az utolsó pillanatban véglegesített költségvetés a kiadási és adósságplafonok felfüggesztése helyett visszatér majd a visszafogott fiskális kiadások politikájához, még annak ellenére is, hogy ezzel gyakorlatilag egyértelműen kárt tesz az ország gazdasági növekedésében, illetve a klímacélok elérésének esélyét is jelentős mértékben csökkenti.

Olaf Scholz német kancellár a büdzsé elfogadását követően kiemelte: a kiadási plafont, amennyiben arra Ukrajna kisegítése érdekében lenne szükség, ismét felfüggeszthetik a jövőben.

A kormány a továbbiakban is kitart eddigi céljai mellett, de ezeket a korábban véltnél kevesebb pénzből kell majd elérnünk

– emelte ki a kancellár.

Az új költségvetés értelmében a korábban vártnál előbb ér majd véget az elektromosautó-vásárlást támogató program, ugyanakkor bizonyos napenergia-fejlesztések támogatását is alaposan megvágják. 

Az autógyártók megsarcolásával tömheti be a költségvetésen tátongó hatalmas lyukat Németország

A környezetvédelmi hivatal becslései szerint az autógyártók kedvezményeinek felszámolása gyakorlatilag egymaga megoldaná a költségvetés gondjait.

A kompromisszum új adókat is kilátásba helyez a belföldi járatok kerozinüzemanyag-ára és a környezetszennyező műanyag gyártására vonatkozóan, valamint az üzemanyagra, a fűtőolajra és a gázra kivetett szén-dioxid-pótdíj emelését is magában foglalja.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.