Minden csúcsot megdöntöttek a kínai új generációs autók eladásai novemberben: a tisztán elektromos, a tölthető hibrid és a hidrogénhajtású autókat tömörítő NEV-kategóriában 841 ezer járművet értékesítettek, ez az előző havinál 8,9, az egy évvel korábbinál 39,8 százalékkal nagyobb mennyiség.
Az eladások első alkalommal haladták meg a 800 ezres határt, s hamarosan 900 ezret is átlépik a szakértők szerint. A Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) november eleji becslése még csak 783 ezer jármű értékesítését valószínűsítettek, ezt a hó végén 820 ezerre korrigálták, a végeredmény még ezt is meghaladta 21 ezer darabbal.
A CPCA friss összesítése szerint a penetrációban is rekorddöntés született, a NEV-eladások aránya 40,4 százalékos volt, szemben a tavalyi 36, és az októberi 37,7 százalékkal.
A NEV-kategórián belül a tisztán elektromos hajtásúak (EV) vitték a prímet, ezekből 552 ezret adtak el, arányuk ezzel 65,6 százalékra nőtt. A villanyautóknál ez éves szinten 26,1, havi szinten pedig 10,3 százalékos pluszt jelent.
A tölthető hibridek (PHEV) éves szinten 76,4 százalékkal bővülő értékesítési dinamikája e típus hirtelen népszerűsödését jelzi. Ezekből 289 ezer fogyott, 34,4 százalékos részesedéshez segítve a hibrideket a NEV-kategórián belül. A belső égésű motorokkal szerelt autókkal együtt
a teljes piacon 20,8 millió jármű talált gazdára, ami éves szinten 26, októberhez képest pedig 2,4 százalékos pluszt takar.
Az év első 11 hónapjában a 8,81 millió új generációs autót adtak el Kínában, ez 35,2 százalékkal több a bázisidőszaknál.
A novemberi NEV-exportadatok alapján az elektromos átállásban hendikeppel küszködő Európának egyelőre nincs komolyabb félnivalója, Kína teljes globális kivitele ugyanis 89 ezer gépjármű volt, ebből 79,2 ezer volt a villanyautó. A mennyiség az egy évvel korábbinál csak 8 százalékkal több, ugyanakkor az októberitől 21 százalékkal marad el.
Az adatok azonban csalókák, a kínai autók számára jelenleg a legnagyobb felvevőpiacot jelentő Délkelet-Ázsiában a gyártók saját összeszerelő üzemeket építenek a helyi igények kielégítéséhez.
A Teslákat (Model 3 és Model Y) viszont a cég sanghaji Gigafactoryjából exportálják ide, a Kínán kívüli teljes ázsiai piacon novemberben mindössze 16 928 sanghaji Teslát értékesítettek a legyártott 82 432-ből. A Model Y crossovert jobban viszik, abból több mint 58 ezret vettek meg novemberben, a Model 3 szedánból egy híján 24 ezer fogyott.
Az amerikai villanyautó-gyártó január–novemberi időszakban 527 859 autót adott el Kínában, és 325 744-et exportált. Tekintettel a Tesla (legalább) egymillió darabos sanghaji gyártókapacitására és arra, hogy a havi százezres darabszámot eddig csak egyszer, tavaly novemberben érték el, könnyen kiszámolható, hogy a Gigafactoryban voltak üresjáratok az idén.
Persze ez nem is volt titok, hiszen mindkét itt gyártott modellnél ráncfelvarrás történt a nyáron, emiatt át kellett szerszámozni a gyártósorokat, ami a termelés átmeneti leállását eredményezte. Elon Musk cégének piaci részesedése a kínai villanyautó piacon 11,9 százalékos volt novemberben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.