BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltűnnek végre a közutálatnak örvendő fizetőkapuk a horvát autópályákról

Kiválasztották a kivitelezőt, így hamarosan megkezdődhet az új elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítése a horvát autópályákon. Az új, hibrid rendszer értelmében rendszám és megtett távolság alapján kell a sofőröknek fizetniük 2026-tól.

Bár már többször megígérték, most úgy tűnik, hamarosan tényleg búcsút mondhatunk a mindenki által gyűlölt fizetőkapuknak a horvát autópályákon. Az adriai ország mérnökei ugyanis egy vadonatúj útdíjfizetési rendszert dolgoztak ki, amely lényegesen csökkenti majd a torlódásokat. Ez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a sztrádát igénybe venni akaró autósoknak regisztrálniuk kell a rendszámukat egy online felületen vagy a forgalmi irodákban. 

Zagreb-lucko,,Zagreb,,Croatia,-,04.01.2019:,Toll,Gate,In,Croatian,Highway.
A kép nem a nyári csúcsban készült.
Fotó: Shutterstock  

Ott a sofőrök választhatnak a feltöltőkártyás és a bankkártyás fizetés között. Az utóbbi esetében az útkezelő a rendszámhoz hozzárendeli a kártyát, amelyről minden utazás esetén automatikusan levonják az útdíjat akár egy online vásárláskor. A feltöltőkártyás rendszerben pedig egy virtuális számlát rendelnek az autóhoz, amelyre a tulajdonos annyi pénzt tölt, amennyit szeretne, és arról vonják majd le az utazás árát. 

A díjszabás az eddigihez hasonló lesz, vagyis az autósok a megtett út hossza alapján fizetnek.

A felhajtókon a kamerák leolvassák a rendszámukat, a kihajtóknál pedig a sorompó automatikusan ki fog nyílni, és közben levonja a számláról az úthasználat árát. Ehhez az autósoknak elég lesz lassítaniuk. A rendszer kiépítése várhatóan márciusban kezdődik, és a szlovák Sky Toll végzi majd mintegy 100 millió euróért. 

A 2026 tavaszára elkészülő fejlesztést teljes egészében uniós forrásokból fedezik a horvátok. Az új megoldással párhuzamosan egy évig a fizetőkapuk is működni fognak. Az elektronikus fizetés viszont ez idő alatt 10 százalékkal olcsóbb lesz, hogy ezzel is ösztönözzék az autósokat a használatára. 

A kamionokra és a buszokra más vonatkozik                 

Az elektronikus útdíjfizetés valamivel bonyolultabb lesz a kamionoknak és a buszoknak. Számukra ugyanis a horvát pályákon eddig is alkalmazott ENC-rendszer használatát teszik kötelezővé. Erre azért van szükség, mert esetükben dinamikus árazás lesz. Ez azt jelenti, hogy a forgalmasabb időszakokban elvileg emelhetnek majd a használati díjon, kisebb forgalom esetén pedig csökkenthetik.

  



 



 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.