BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Három éve ez robbantotta be az inflációs krízist, de most nem kell aggódni

A konténerszállítás kapacitásai nagyot nőttek az elmúlt években, így arra is van elég hajó, hogy az árukat kerülő úton szállítsák.

Az infláció globális elszabadulásában fontos szerepet játszott az ellátási láncok szakadozása a koronavírus-járvány elleni intézkedések feloldását követően, és ezt kiválóan érzékeltették a kikötőknél horgonyzó, kirakodásra váró hajók. Az áruk iránti kereslet felfutásával a tengeri szállítmányozó cégek nem bírták tartani a lépést, és ezért a kontinensek közötti áruszállítás ára is az egekbe szökött, ami olaj volt a drágulás tüzére.

A container ship is seen in Lisbon, Portugal on February 12, 2024. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

A húszik támadásai az egyik legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonal ellen éppen ezért tölthetik el aggodalommal a világ jegybankárjait, akiknek a legtöbb országban még mindig nem sikerült elérniük, hogy az infláció a hivatalos célsávba süllyedjen. A Gázában végrehajtott izraeli hadműveletek elleni tiltakozásképpen végrehajtott 

húszi támadások hatása gyorsan megjelent az árakban, miközben nagyot zuhant a Szuezi-csatornán keresztülhaladó forgalom.

Az elmúlt évek rekordáraiból származó bevételeket a tengeri szállítmányozás legnagyobb cégei újabb konténerszállító hajókra költötték, így nem valószínű, hogy a földrészek közötti árumozgatás ára hasonló szinteket ér el, mint a 2021-es csúcs idején. Az egyik legnagyobb konténerszállító cég, a Maersk már túlkapacitásra panaszkodott a múlt héten. A Freightos konténerindexe is tetőzni látszik, bár a hetente közölt index csütörtökön ismét emelkedést mutatott.

 

Érdemes azt is észrevenni, hogy a globális index főként nem azért emelkedett, mert a korábban a Szuezi-csatornán keresztülhaladó forgalom drágult, hiszen azon az útvonalon már az árak csökkenése volt tapasztalható. Azonban az Afrika megkerülése miatt szolgálatba állított óceánjárók más útvonalakról vontak el kapacitást, így 

most már a csendes-óceáni térségben emelkednek az árak, tehát az Amerika és Ázsia közötti kereskedelem drágul.

A frissen hadrendbe állított konténerszállító hajók miatt azonban attól nem kell különösebben tartani, hogy az áruszállítás fogja ismét begyújtani az infláció rakétáját.

Mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a húszik támadásai nem okozhatnak gondot akár Európában is, ugyanis míg konténerszállító hajóból túlságosan sok van, ugyanez a tanker- és az ömlesztett árut szállító hajókról nem mondható el. Az európai szankciók miatt a Szuezi-csatornán most főként az orosz olajat Indiába és Kínába szállító tankerek haladnak át, és a húszik eddig nem adták jelét annak, hogy bajuk lenne Oroszországgal.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.