Az infláció globális elszabadulásában fontos szerepet játszott az ellátási láncok szakadozása a koronavírus-járvány elleni intézkedések feloldását követően, és ezt kiválóan érzékeltették a kikötőknél horgonyzó, kirakodásra váró hajók. Az áruk iránti kereslet felfutásával a tengeri szállítmányozó cégek nem bírták tartani a lépést, és ezért a kontinensek közötti áruszállítás ára is az egekbe szökött, ami olaj volt a drágulás tüzére.
A húszik támadásai az egyik legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonal ellen éppen ezért tölthetik el aggodalommal a világ jegybankárjait, akiknek a legtöbb országban még mindig nem sikerült elérniük, hogy az infláció a hivatalos célsávba süllyedjen. A Gázában végrehajtott izraeli hadműveletek elleni tiltakozásképpen végrehajtott
húszi támadások hatása gyorsan megjelent az árakban, miközben nagyot zuhant a Szuezi-csatornán keresztülhaladó forgalom.
Az elmúlt évek rekordáraiból származó bevételeket a tengeri szállítmányozás legnagyobb cégei újabb konténerszállító hajókra költötték, így nem valószínű, hogy a földrészek közötti árumozgatás ára hasonló szinteket ér el, mint a 2021-es csúcs idején. Az egyik legnagyobb konténerszállító cég, a Maersk már túlkapacitásra panaszkodott a múlt héten. A Freightos konténerindexe is tetőzni látszik, bár a hetente közölt index csütörtökön ismét emelkedést mutatott.
Érdemes azt is észrevenni, hogy a globális index főként nem azért emelkedett, mert a korábban a Szuezi-csatornán keresztülhaladó forgalom drágult, hiszen azon az útvonalon már az árak csökkenése volt tapasztalható. Azonban az Afrika megkerülése miatt szolgálatba állított óceánjárók más útvonalakról vontak el kapacitást, így
most már a csendes-óceáni térségben emelkednek az árak, tehát az Amerika és Ázsia közötti kereskedelem drágul.
A frissen hadrendbe állított konténerszállító hajók miatt azonban attól nem kell különösebben tartani, hogy az áruszállítás fogja ismét begyújtani az infláció rakétáját.
Mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a húszik támadásai nem okozhatnak gondot akár Európában is, ugyanis míg konténerszállító hajóból túlságosan sok van, ugyanez a tanker- és az ömlesztett árut szállító hajókról nem mondható el. Az európai szankciók miatt a Szuezi-csatornán most főként az orosz olajat Indiába és Kínába szállító tankerek haladnak át, és a húszik eddig nem adták jelét annak, hogy bajuk lenne Oroszországgal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.