Hatalmas haddelhadd kerekedett a berlini kormány- és ellenzéki körökben a német vasút, azaz a Deutsche Bahn által meghirdetett nyilvános értékesítésből, amelyet az állami cég kizárólagos tulajdonában álló logisztikai vállalatra, a DB Schenker AG-ra írtak ki – értesült a Handelsblatt.
Bár több mint 20 pályázó fejezte ki érdeklődését az ügylet iránt, egyre többen tartanak tőle, hogy már csak a rendelkezésükre álló potenciális forrásokra tekintettel is valamelyik olajmonarchia adhatja be a legkedvezőbb ajánlatot.
A vasút ugyanis elővigyázatlanul elkövette azt a hibát, hogy a kiírásban az érvényben lévő nemzetközi szankciók nyomán a pályázók köréből csak az oroszokat zárták ki, egyébként különösebb feltétel meghatározása nélkül, egyszerűen a legtöbb pénzt fizetőnek ígérték oda a portékát. Így aztán most már nehezebb kifarolni az ügyletből, az arabok pedig azonnal kapcsoltak, két emírségbeli és egy szaúdi cég már regisztrált is a Deutsche Bahnnál a február 6-i határidőig.
Az Egyesült Arab Emirátusokon belül a székhelyét Abu Dzabiban fenntartó ADQ szuverén pénzügyi alap portfóliójához olyan cégekben szerzett részesedések tartoznak, mint az Etihad, az Abu Dhabi Ports Company, az Abu Dhabi Airports és a Wizz Air Abu Dhabi. A dubai DP World pedig a világ egyik legnagyobb logisztikai vállalata.
Nem esélytelen a szaúd-arábiai Bahri logisztikai vállalat sem, hiszen az ajánlatát az amerikai Clifford Chance nemzetközi ügyvédi iroda és a francia Société Générale bank segíti tanácsadóként.
A német kormányon belül amúgy a kancellári hivatal és a liberális Christian Lindner által vezetett pénzügyminisztérium nem viseltetik különösebb ellenérzéssel a potenciális arab befektetőkkel szemben, ám a zöld irányítású gazdasági minisztériumnak annál inkább vannak biztonsági aggályai.
Ezek nem is légből kapottak, hiszen a Schenker, amely a Deutsche Bahn közúti, vízi és légi áruszállítását viszi, egyebek között a NATO létesítményeinek és a német hadseregnek, a Bundeswehrnek is a partnere. Keményen bírálja a német a kiárusítást az ellenzéki CDU is.
Mivel az ügylet érintené ellátási láncaink rugalmasságát az értékesítés könnyen biztonságpolitikai fiaskóvá válhat
– fogalmazott Christoph Ploß, a kereszténydemokraták közlekedéspolitikusa. A logisztika egyike azon kevés területnek, amelyben Németország egyelőre még az élen áll, ezért a koalíciónak nem lenne szabad elvernie a családi ezüstünket, csak mert a költségvetési lyukak betömködéséhez most éppen pénzre van szüksége – tette hozzá.
Csakhogy a német költségvetésnek és a vasútnak is nagyon kellene az a 10-15 milliárd euró, amelyet a szakértők szerint a vevők megadhatnak a Schenkerért. A Handelsblatt információ szerint a befolyó vételár felére mindenképpen szüksége lenne a Deutsche Bahnnak, hogy meg tudják fékezni eladósodásuk gyorsulását.
Ezen túlmenően pedig egészen az eljárás befejezéséig nem is igen lehet már jogszerűen beavatkozni a folyamatba, maximum a végén fújhatják le azt, nemzetbiztonsági kifogást támasztva a rostán fennmaradt vevő személye ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.