Gyorsan foszlanak a britek reményei, hogy jelentős kétoldalú kereskedelmi megállapodásokkal erősítsék meg az Egyesült Királyság nemzetközi gazdasági pozícióját.
Négy évvel a brit gazdaságnak eddig 140 milliárd fontos (csaknem 62 ezermilliárd forintos) veszteséget okozó Brexit után még mindig nem sikerült tető alá hozni az áhított egyezményt többek között az Egyesült Államokkal és Indiával, amiben pedig különösen reménykedtek, mivel Rishi Sunak kormányfő indiai származású. Legutóbb pedig a Kanadával folytatott tárgyalások feneklettek meg a marhahús és a sajt miatt.
Ottawával két éven keresztül folytak az egyeztetések, hogy újjal váltsák fel az uniós a megállapodást. A tárgyalásokat azonban a múlt héten leállították, mert a
két fontos élelmiszert illetően nem sikerült dűlőre jutni.
Ez pedig a BBC szerint azt jelenti, hogy nehezebb feltételekkel kereskedhetnek azzal a partnerrel, amellyel a 2023 júniusával zárult 12 hónapban a teljes forgalom 1,4 százalékát bonyolították.
„A Brexit-népszavazás óta a globális kereskedelmi környezet erősen megváltozott” – emlékeztetett a Bloombergnek nyilatkozva Raoul Ruparel, a Boston Consulting Group növekedési központjának vezető igazgatója. „A hangsúly most sokkal inkább átkerült a szabadkereskedelmi megállapodásokról az ipari stratégiára és az ellátási láncok védelmére. Ez pedig azt jelenti, hogy számos szabadkereskedelmi megállapodás, amelyet az Egyesült Királyság mostanra megkötni remélt, vagy sokkal tovább húzódik, vagy egyáltalán nem valószínű, hogy megvalósul” – tette hozzá.
A brit áruforgalom Kanadával 2020-ban 19,2 milliárd fontot tett ki, ebből az import 7,3 milliárd, az export 11,8 milliárd font volt – emlékeztetett a BBC. (Egy font 452,2 forint.) A tárgyalások összeomlását pedig megérzik majd a fogyasztók és a termelők is mindkét országban. A marhahús és a sajt mellett jókora hatása lesz egy másik fontos ágazatra, az autóiparra is.
A brit marhatartók nagy sikerként értékelik a kudarcot, és a mezőgazdasági termelők szövetsége (National Farmers Union – NFU) erős nyomást is gyakorolt a londoni kormányra, hogy védje a tagjai érdekeit.
A marhatartók számára már a kanadaiak nélkül is nagy kihívást jelentettek az ausztrál és új-zélandi versenytársak, miután ezzel a két országgal megkötötték a szabadkereskedelmi megállapodást, így megszűntek az importvámok és a korlátozások jelentős része.
A kanadai kormány viszont annak érdekében gyakorolt nagy nyomást londoni partnerére, hogy enyhítsen a hormonkezelt marhahús még uniós időkből megmaradt tilalmán.
A Kanadai Szarvasmarha-szövetség szerint az Egyesült Királyság „nem mutatta jelét annak, hogy kész lenne teljes mértékben elfogadni Kanada élelmiszer-biztonsági rendszerét, amelyet pedig széles körben a világ egyik legjobbjaként ismernek el”.
A brit élelmiszergyártók szövetségének (Food and Drink Federation – FDF) adatai szerint 2022-ben 18,7 millió font értékben exportáltak sajtot Kanadába – ez a teljes brit sajtexport 2,4 százaléka, és valamivel több, mint kétmillió kiló sajtot jelent. Ezzel az Egyesült Királyság volt Kanada ötödik legnagyobb sajtbeszállítója.
A Coombe Castle International teljes kivitelének egyharmada ment a kanadai piacra, így nem csoda, hogy Ben Hutchins, a cég értékesítési és marketingigazgatója „nagyon csalódott” a tárgyalások felfüggesztése miatt, ami „nem túl rózsás” a sajtkivitel szempontjából.
Mivel 1980 óta az üzlet egyharmada Kanadában kötődik, nem lesz könnyű gyorsan új piacokat találniuk – tette hozzá.
„Sajnálatosnak” minősítette a tárgyalások felfüggesztését a brit tejipari szakmai szövetség, a Dairy UK is, de hangsúlyozta, hogy „kevés jel utalt arra, hogy Kanada valóban hajlandó lenne könnyíteni a sajtpiacára való bejutást”. Kanada az év elején 245 százalékos vámot vetett ki a brit sajtokra, ami értelemszerűen erős hatással volt az árakra, hátrányba hozta a brit termelőket, és megzavarta a kereskedelmet.
A Dairy UK ugyanakkor emlékeztetett, hogy a Kanadába irányuló brit sajtexport összességében viszonylag kicsi, és az Egyesült Királyság sincs a tíz legnagyobb kanadai sajtexportpiac között.
A Kanadába irányuló brit áruexport legnagyobb részét az autók teszik ki, a forgalom a 2023 júniusával zárult 12 hónapban elérte a 745,8 millió fontot. Egy meghatározott idejű megállapodás szerint az autóexportot mentesítették a magas importvámok alól, ennek azonban most vége lehet.
Ebben az esetben pedig senki nem nyer, legkevésbé a kanadai fogyasztók – figyelmeztetett Mike Hawes, a brit autógyártók és forgalmazók szervezetének (Society of Motor Manufacturers and Traders) vezérigazgatója, aki sürgette a feleket, hogy térjenek vissza a tárgyalóasztalhoz.
A kanadai autóipar viszont visszafogottan reagált a kudarcra, ami nem is csoda, mivel nem exportálnak nagyobb mennyiségű járművet a brit piacra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.