BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
This picture taken on March 28, 2021 shows the Gibraltar-flagged container ship Indian Express (C-front) and the Panama-flagged container ship Elegant (C-behind) near the entrance of the Suez Canal, by Egypt's Red Sea port city of Suez. (Photo by Ahmed HASAN / AFP)

A húszik írásban is garantálják az orosz és a kínai hajók biztonságát

A húszik már korábban is leszögezték, hogy csak amerikai és izraeli célpontokra támadnak, s az orosz és kínai kereskedelmi hajóknak nem kell támadásoktól tartaniuk. Moszkva és Peking azonban biztosítékot akart a síita fegyveresektől.

Kína és Oroszország megegyezett a Jement irányító húszikkal: utóbbiak garantálják, hogy nem támadnak kínai, orosz hajókra a Vörös-tengeren, cserébe politikai támogatást kapnak a két nagyhatalomtól. A források szerint az nem világos, hogy ezalatt mit értenek, feltehetőleg Moszkva és Peking az ENSZ-ben blokkolná síita fegyveresek elleni határozatok elfogadását. A felek között Omán közvetített.

This picture taken on March 28, 2021 shows the Gibraltar-flagged container ship Indian Express (C-front) and the Panama-flagged container ship Elegant (C-behind) near the entrance of the Suez Canal, by Egypt's Red Sea port city of Suez. (Photo by Ahmed HASAN / AFP)
A húszik garantálják az orosz és a kínai hajók biztonságát / Fotó: AFP

A húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, főleg a vörös-tengeri üdülővárost, Eilatot vették célba drónokkal és rakétákkal. November óta pedig több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még látványos felvételt is közzétették. A fegyveresek a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják az akciókat.

Bár a csoport leszögezte, hogy csak amerikai és izraeli célpontokra támadnak, valamint az orosz és kínai kereskedelmi hajóknak nem kell támadásoktól tartaniuk, a húszik többször is célt tévesztettek, számos európai áruszállító hajót támadtak meg. Januárban pedig egy orosz tanker mellett 4-500 méterre csapódott a tengerbe egy rakéta. A Bloombergnek nyilatkozó források szerint Moszkva és Peking biztosítékot akart kapni a húsziktól.

A támadások miatt a nyugati vállalatok tankerei és konténerhajói a dél-afrikai Jóreménység-foka felé kerülnek.

A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. A kínai és orosz cégek viszont nem jelentettek be hasonló lépést, hajóik többsége eddig is áthaladt a Vörös-tengeren. A most létrejött megállapodás pedig tovább erősíti a két nagyhatalom pozícióját a térségben. A hírügynökség megkeresésére egyik érintett sem reagált.

Kik is a húszik?

Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlám zaidita irányzatát követő törzsek és milíciák szövetsége. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is. A nemzetközileg elismert kormány ugyan több területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. 

A válság a nagyhatalmak figyelmét sem kerülte el, az elmúlt hetekben az Egyesült Államok és Nagy-Britannia számos húszi célpontra mért csapást Jemenben. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyedén szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a síita fegyveresekkel.

Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt, 100-120 ezres haderő okoz problémákat. Ha Washingtonnak sikerülne visszaszorítania a húszikat, akaratlanul is a régi riválisának kedvezne: Peking ugyanis nem költ el brutális összegeket a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalának biztosítására.

Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb vesztesei

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.