Japán elődei által nagy munkával kitaposott ösvényen át igyekeznek meghódítani a világot vagy legalábbis a legnagyobb piacokat a kínai autóipar reprezentánsai, köztük is a legaktívabb, a BYD. A Toyota, a Nissan és a Honda közel fél évszázaddal ezelőtt látta be, hogy az exportját akadályozó tényezők menten elhárulnak, ha magát a gyártást viszik az adott piacra, munkahelyeket teremtve és adóbevételekkel gyarapítva a befogadó ország büdzséjét.
Az egykor kinevetett japánok közben megtanultak autót gyártani, olyannyira, hogy azóta a teljes mezőny fölé nőttek, minden kategóriában a legjobbak közé tartoznak, a Toyota pedig már harmadik éve ül az autópiac trónján, mint a legtöbb járművet értékesítő vállalat. A képlet most hasonló, csakhogy a megtelepedés igénye ezúttal Kínából jelentkezik.
Ám amíg a japánokat anno úgy fogadták be, hogy jöjjenek csak, ugyan mit árthatnak nekünk, a kínaiakkal szembeni ellenérzés hátterében már valós és súlyos versenyképességi problémák húzódnak meg.
A Kínából származó autóexport megakadályozására irányuló erőfeszítések arra ösztönzik a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártóit, közte a globális piacvezető a BYD-et és társait, hogy a tengerentúlon hozzanak létre gyárakat. Van, ahol versengenek a betelepülésükért és egymásra licitálnak a beruházások megnyeréséért, ám a nagy autógyártói múlttal rendelkező országokban ez nem így van – állapítja meg elemzésében a Reuters.
Az Egyesült Államokban például tisztában vannak azzal, hogy saját autóiparukat vágnák tönkre, ha a kínai inváziós szándék elé nem gördítenének szögesdrótból és adminisztratív eszközökből akadályokat. Amerikában még emlékeznek arra, hogy az 1970-es év 10 százalékáról 1980-ra már 20 százalékra ugrott a japán autók aránya az értékesítésben, míg Európában ennél is hevesebb volt a piacbővülés: egyről 9 százalékra nőtt a japánok részaránya az újautó-kereskedelemben.
Kína tavaly már közel 40 milliárd dollár értékben exportált tisztán akkumulátoros és hibrid autókat, döntően Európába, ahol a teljes piacon összesen közel 5 millió elektromos járművet adtak el. Ennek az autómennyiségnek a 8 százalékán már a Made in China (P.R.C.) felirat díszelgett, míg 2019-ben még jószerivel egyetlen villanyautót sem tudtak itt eladni a kínaiak. Politikai közbelépés nélkül ez az arány 2025-re már 15 százalékra nőhet az Európai Parlament kutatási szolgálata szerint.
Mindkét esetben új technológiákat és alacsonyabb árakat ígértek a piachódítók. Az 1970-es években, az olajválság és a magas üzemanyagárak idején a Toyota, a Nissan és társai az alacsony fogyasztású autóikkal hódítottak, költséghatékony termelésükkel pedig az áraikat is tartósan le tudták szorítani.
Ma ugyanez a helyzet, ezúttal a kínaiak kiválóan megszervezett ellátási láncaikkal és kutatás-fejlesztésük felgyorsításával tudják alacsonyan tartani az önköltséget,
s ami még fontos: termékeik minőségén is egyre inkább látszik a törődés.
A svájci UBS bankház tavaly önköltségi szinten 25 százalékra becsülte a piacvezető kínai BYD árelőnyét az európai riválisokhoz képest úgy, ha itt gyártja az autóit. Az odahaza gyártott autók esetében még ennél is nagyobb a különbség. A Világgazdaság számításai szerint durván a fele az otthon gyártott autó kínai fogyasztói ára a Magyarországra szállított és értékesített ugyanazon modelléhez viszonyítva.
Nem véletlen, hogy az Európai Bizottság vizsgálatot indított a kínai import kapcsán, azt gyanítva, hogy a kínaiak dömpingáron – Peking bújtatott állami támogatását élvezve – értékesítik Európában a villanyautóikat, versenyhátrányba hozva itteni riválisaikat.
A helyzet még rosszabb most, hogy Kínában a kiépített kapacitásokat messze nem tudják kihasználni, ezért még nagyobb engedményekre is hajlandók a gyártók, hogy szinten próbálják tartani a termelést, exportra küldve az otthon már eleve eladhatatlan mennyiségű autót.
A helyzet a negyven évvel ezelőttihez hasonló. Akkor a nyugati tisztviselők beavatkoztak, mert attól tartottak, hogy a túlságosan is versenyképes importdömping túl mély sebeket ejt a helyi autóiparon.
Az Egyesült Államok 1981-ben importkvótákat vezetett be, s ebben hamarosan Európa is követte.
Az importkvóták arra késztették a japán vállalatokat, hogy az adott piacon telepedjenek meg. Ekkor beruházási hullám indult, az International Journal of Business adatai szerint a Japánból átruccant Nissan, Toyota, Honda és Suzuki hat év alatt több mint 300 ezres európai gyártókapacitást épített ki.
A tengerentúlon a Honda nyitotta a sort, rá egy évre jött a Nissan, majd még egy év, és már a Toyota is ontotta magából a japán technológia alapján készült, de amerikai ízlésnek megfelelő, Made in USA modelleket.
Az 1990-es évek elejére a japán vállalatok már több autót gyártottak az Egyesült Államokban, mint amennyit átküldtek az óceánon.
A múlt példájából tanultak a politikusok. Brüsszel márciusban megkezdte a kínai villanyautók vámregisztrációját, ami az előfeltétele a visszamenőleges hatályú vámkivetésnek. Ha a tavaly szeptemberben Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke által bejelentett vizsgálat megállapítja, hogy a kínai autógyártók tisztességtelen és jelentős állami támogatásban részesültek az exportjukhoz, akkor lesz jogalap az utólagos vámolásra is.
Azt nem lehet tudni, hogy ezek a büntető vámok mennyire lennének súlyosak, de irányadóul szolgál az Atlanti-óceán túloldalán már most is érvényben lévő, 27,5 százalékos vám a kínai elektromos autókra. Sőt, a Bloomberg hétfői információi szerint még ennél is magasabb vámról is hallani.
A kínaiak a vámok kihirdetésekor szembesülnek a menni vagy maradni problematikával. Iparági szakértők szerint az utóbbi mellett fognak dönteni, tekintettel arra, hogy az európai autópiacon tavaly 10,5 millió autót értékesítettek a cégek, Amerikában pedig 15,5 millió darabot.
Igaz, odaát nemcsak a magas vám, hanem a kínaiakkal vívott kereskedelmi háború is nehezíti az értékesítést, s ott jobbára a luxuskategória néhány reprezentánsa tud csak labdába rúgni.
Úgy tűnik, hogy Európa is döntési helyzetbe kerül, miután a kínaiak már megvetették a lábukat az olyan, könnyen bevehető piacokon, mint Oroszország, Délkelet-Ázsia és Latin-Amerika. Ide gyártást is visznek, ahogy Európába is.
A Rhodium Group becslése szerint a kínai autóipar külföldi beruházásainak összértéke meghaladhatta az előző évi 30 milliárd dollárt, s a cégek terjeszkedési étvágya csillapíthatatlannak látszik. A BYD decemberben jelentette be első európai zöldmezős autóipari beruházását Szegeden.
Kína legnagyobb járműgyártója, az egykor legendás brit autómárkát, az MG-t birtokló SAIC is javában keresi a helyszínt európai bázisának kiépítéséhez. Giorgia Meloni olasz miniszterelnök pedig tárt karokkal várja a kínaiakat, a Reuters információi szerint
is tárgyalt a helyi gyártásról, bár meglehet, hogy ezzel csak nyomást kívánt gyakorolni a Fiat konszernt is magába foglaló Stellantisra, hogy egyedüli olaszországi autógyártóként növelje ottani kapacitását.
Szakértők szerint a kínai elektromosautó- és alkatrészgyártók nagyobb fenyegetést jelentenek, mint japán elődeik. Először is, az autógyártáshoz szükséges kritikus ásványi anyagok felett jobbára ők rendelkeznek, másrészt ők adják a világ akkumulátorgyártásának becslések szerint 77 százalékát, amivel egyelőre megkerülhetetlen tényezőnek számítanak. Ráadásul a technológiában is élenjárók, a nátriumionos akkumulátorok terén például utcahosszal riválisaik előtt járnak.
Politikailag is más időket élünk. Amíg a múlt század végi autóipari csatározások két szövetséges állam – Amerika és Japán – között egyeztetések mentén zajlottak, a mostani kínai–amerikai viszonyt egyértelműen a versengés jellemzi, nélkülözve a partneri hozzáállást.
Amerika közben attól tart, hogy a behozott intelligens kínai elektromos autók távolról, az interneten keresztül manipulálhatók, ezáltal kockázatot jelentenek a nemzetbiztonságra. Hogy ez mennyire valós veszély, azt most nem tudni, mindenesetre a Debrecenben építkező CATL akkugyártó tudna erről mesélni.
A cég energiatároló egységeit ugyanis épp a hekkertámadások veszélye miatt száműzik az amerikai hadsereg bázisairól, mi több, a Duke Energy áramszolgáltató a teljes hálózati infrastruktúrájából eltávolítja a kínai eszközöket. Úgy tűnik, az Egyesült Államok meg tudja védeni hatalmas piacát a kínai technológia fenyegetésétől, ám ez a széthúzó, a belső konfliktusok és érdekellentétek miatt megbénuló Európai Unióról nem mondható el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.