A kínai fiatalok egyre kevésbé fogyasztják a nemzeti italnak számító pajcsiut (baijiu), a leginkább cirokból, de búzából, árpából, kölesből és ragacsos rizsből is készített, erős, 40-60 százalék alkoholtartalmú égetett szeszt. Bár az eladások még mindig nőnek, az ütem azonban lassult, a gyártók így új piacokat keresnek.
A pajcsiut („fehér alkoholos italt”) kevéssé ismerik az Egyesült Államokban és Európában, de a gyártók most megpróbálják újragondolni, hogy szélesebb körben tegyék vonzóvá. Van miből válogatniuk, mert a pajcsiu íze sokféle lehet, attól függ, hogy melyik régióban és hogyan készítik. A Reuters tudósítása szerint némelyik olyan, mint a vodka, az egyik népszerű típus pedig a szójaszószhoz hasonlít.
Bár az italt egyelőre szinte csak Kínában fogyasztják, piaci értékét jól mutatja, hogy
a világ legértékesebb alkoholmárkája tavaly a pajcsiut gyártó Moutai volt,
amely olyan világhírű cégeket előzött meg, mint a Budweiser, a Heineken, a Johnnie Walker, a Jack Daniels vagy a Hennessy – és nem kicsit, hanem nagyon.
A kínai pajcsiugyártók azért kénytelenek a határokon túlra tekingetni, mert a nyugati márkák, például a Pernod Ricard és a Diageo, egyre inkább betörnek a világ második legnagyobb gazdaságának piacára, és különösen az ír és a skót whisky egyre népszerűbb a húszas és a harmincas generáció körében.
Hivatalosan a helyi gyártók panaszára indították meg a dömpingellenes vizsgálatot az Európai Unióból importált brandy ügyében is, bár ez nyilvánvalóan része a Brüsszel és Peking között egyre éleződő vámháborúnak.
Az uniós brandyre kivetendő, esetleges magas kínai vámok miatt azonban jelentős mennyiségű konyak maradhat a francia vállalatok raktáraiban, amelyet nehéz lesz eladni máshol, így elemzők véleménye szerint a cégek arra kényszerülhetnek, hogy engedjenek az árból.
A szecsuani székhelyű Shede Spirits Kínában és a külföldi kínai közösségek körében árul két pajcsiumárkát, amelyek közül a drágábbik, a Shede ára elérheti az ezer dollárt (371 ezer forintot) palackonként.
A legdrágább pajcsiu 22 millió forintnak megfelelő jüanért kelt el.
A Fosun International tulajdonában lévő Shede Spirits most kóstolókat tart, hogy kiderüljön, miképpen kell módosítani az ízt ahhoz, hogy az italt vonzóbbá tegyék a nem kínaiak számára is.
A kóstolókra az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Nagy-Britanniából és más európai országokból, valamint Japánból és Szingapúrból is hívtak vendégeket.
Rájöttünk, hogy a külföldiek ízlése kifinomultabb
– mondta a hírügynökségnek Csu Jing-kaj, a Shede értékesítési és marketingvezetője, hozzátéve, hogy a vodkához képest a pajcsiu „nehéz és nagyon sűrű” lehet. Mégis remélik, hogy idővel majd a nyugatiak is megkedvelik az italt, így elcsábíthatják a piac egy részét más szeszes italoktól.
A cég szeptembertől árusítja majd a pajcsiu nemzetközi változatát Európa egy részén, az Egyesült Államokban és Japánban, palackonként 150 dollár (55 ezer forint) körüli áron. Ez nem olcsó, hiszen a New York-i online alkoholforgalmazóknál a Diageo legdrágább whiskyje, a Johnnie Walker Blue Label 750 milliliteres palackja kerül 200 dollárba vagy valamivel többe.
A Shede egyik versenytársa, a szintén szecsuani székhelyű Sichuan Yibin Wuliangye az olasz Camparival állt össze, hogy együttműködjenek a marketing és a márka népszerűsítésére, és közösen hozzanak létre termékeket, majd együtt forgalmazzák azokat Kínában és külföldön.
Bár az együttműködés még nagyon kezdeti szakaszban van, már elő is álltak a negroni koktél egy új változatával, amelyben a gint a Wuliangye egyik „különleges pajcsiukeverékével” váltották ki. A koktélt szeptemberben mutatták be Sanghajban, és „Wugroninak” nevezték el.
A többek között az Aperolt, az Espolon tequilát és Wild Turkey whiskey-t forgalmazó Campari egyébként már most is jelen van Kínában, de az eladásai viszonylag alacsonyak.
Kína elsősorban
a pajcsiunak köszönhetően a világ legnagyobb alkoholpiaca,
a forgalom 2022-ben elérte a 340 milliárd dollárt, amiből ez az ital hoz 167 milliárdot (egy dollár 370,98 forint). Az Egyesült Államok 313,2 milliárd dollárral a második, az Egyesült Királyság 76,3 milliárddal a harmadik.
A Shede azonban tavaly csak mintegy ötmillió dollár értékben adott el pajcsiut külföldön, ezt akarják öt-tíz éven belül százmillió dollárra feltornászni. Ennek érdekében komoly marketingkampányt terveznek, amelyhez felhasználják a TikTokot, influenszereket és előbb-utóbb sportesemények, akár olimpiai játékok szponzorálásába is beszállnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.