Amikor a német labdarúgó-válogatott szombaton pályára lép Dortmundban Dánia ellen a negyeddöntőbe jutásért, a pálya szélén gigantikus geoökonómiai sakkjátszma zajlik majd, amelynek tétje túlmutat az Európa-bajnokságon. A kínai BYD hazai pályán akar csapást mérni a Volkswagenre.
A wolfsburgi székhelyű óriásvállalat az elektromos autókra vonatkozó stratégiájának megvalósításával küszködik, a kínai márka viszont a torna szponzoraként fokozza a nyomást. A mintegy 300 autóból álló transzferszolgáltatás mellett a BYD Németország-szerte szurkolói zónákban is elhelyez járműveket. A közönségcsalogatáshoz hozzátartozik, hogy bemutatják az autókba épített karaoke-t, s jegyeket kínálnak a meccsekre a közösségi médián keresztül is.
Kockázatos a Volkswagen EV-stratégiája szempontjából, hogy a BYD-nek hagyja a játékteret
– mondta a Bloombergnek Marko Sarstedt, a müncheni Ludwig Maximilians University marketingtanszékének vezetője.
Más kínai autógyártókhoz hasonlóan a BYD is mindent elkövet, hogy áttörést érjen el az öreg kontinensen. Az Egyesült Államokkal kitört vámháború miatt jelenleg Európa a legjövedelmezőbb piac, de az ellenszél itt is erősödik. Brüsszel döntése alapján az EU a jövő héttől vámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. A BYD azonban várhatóan viszonylag jól veszi majd a 17,4 százalékos akadályt.
A kínai autógyártók okozta fenyegetés ellenére Németország megpróbálja megakadályozni vagy legalábbis enyhíteni az uniós vámok piactorzító hatását. A nagy német autórgyártók, mint
értékesítéseinek meghatározó részét adja a kínai piac. Robert Habeck gazdasági miniszter a múlt héten Kínába utazott, hogy tárgyaljon a kérdésről, és Peking fel is ajánlotta, hogy csökkenti a német luxusautókra bosszúból kivetendő 15 százalékos vámot, viszont
cserébe elvárja, hogy Berlin lobbizzon a kínai autókat terhelő vám eltörléséért
– mondták a hírügynökségnek a tárgyalásokat ismerő személyek.
A vészharangkongatás ellenére Kína európai autóipari térnyerése egyáltalán nem volt átütő. Az eladások alapján a legsikeresebb vállalat a SAIC Motor; a brit MG márka sanghaji székhelyű tulajdonosa január és május között mintegy 97 ezer autót adott el Európában az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint. Ez kevesebb mint egyötöde a VW 5,6 milliós értékesítésének. A BYD tavaly már megelőzte a hazai piacon a VW-t, de az európai térnyerés azért nem olyan könnyű. A Jato Dynamics adatai szerint
2024 első öt hónapjában alig több mint 13 ezer járművet adtak el az öreg kontinensen.
Marketingben azonban nagyon erősek a kínaiak, s ennek előbb-utóbb meglesz az eredménye.
Európában a kínai márkákat ismerő autóvásárlók 36 százaléka fontolgatná egy BYD modell megvásárlását – derül ki a Horváth vezetési tanácsadó cég mintegy 2000 válaszadó körében végzett áprilisi felméréséből. Hat hónappal korábban ez az arány 10 százalék volt.
Ez már az Európa-bajnokság hatásának a jele. Azt látjuk, hogy Európában növekszik a kínai gyártók iránti nyitottság
– kommentnálta a helyzetet Georg Mrusek, a Horváth autóipari szakértője.
A BYD-nek azonban még hosszú utat kell megtennie, hogy ellensúlyozza a Volkswagen európai piaci erejét. A sencseni székhelyű vállalat mindössze 27 márkaképviselettel rendelkezik Németországban. A mostani Eb-n feltűnő a VW távolmaradása. A legutóbbi, 2021-es Európa-bajnokságon a német márka az egyik főszponzor volt; az egy hónapig tartó tornát arra használta fel, hogy népszerűsítse az ID elektromosjármű-család bevezetését. Idén úgy döntött, hogy költségtakarékossági okokból kivonul a főszponzori pozícióból, és kínai riválisának adja át a terepet.
A BYD pedig ki is használja ezt a lehetőséget. A stadionok óriásplakátjain elhelyezett hirdetésekben a vállalat azzal büszkélkedik, hogy ő az első számú NEV-gyártó. (Ez a New Electric Vehicles, új elektromos járművek angol, de Kínában elterjedt rövidítése.) A gond csak az, hogy Európában senki sem tudja, hogy ez mit jelent – mondta Daniel Kirchert, a Noyo e-mobilitási tanácsadó cég jelenlegi, a BMW korábbi vezetője. A kínaiak tehát mindent bedobva nyomulnának Európában, ehhez azonban nem ártana némi piacismeret sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.