BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nem vásárolnak az emberek, ha rossz az idő

A vártnál gyengébb lett a júniusi brit kiskereskedelmi forgalom.

A vártnál nagyobb mértékben esett vissza a brit kiskereskedelmi forgalom júniusban, mert a szokatlanul hűvös időjárás elriasztotta a vásárlókat, derült ki a pénteken közzétett hivatalos adatokból.

A kiskereskedelmi forgalom különösen rosszul alakult a ruházati termékeknél / Fotó: AFP

A Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS) jelentése szerint az értékesítési volumen az előző hónaphoz képest 1,2 százalékkal csökkent júniusban a májusi 2,9 százalékos ugrás után. A Reuters felmérése átlagosan 0,4 százalékos visszaesést prognosztizált.

Éves bázison 0,2 százalékos a csökkenés a májusi 1,7 százalékos növekedés után; elemzők 0,5 százalékos emelkedést vártak. 

A kiskereskedelmi forgalom volumene még mindig 1,3 százalékkal alacsonyabb a koronavírus-járvány előttinél.

Nem érzik még, hogy lassul az infláció

Bár a bérek most gyorsabban emelkednek, mint az infláció, a brit vásárlók az elmúlt két évben megszorították a nadrágszíjat a magas árak miatt, és egyelőre nem érzik, hogy a fogyasztói árak növekedésének üteme elérte végre a jegybank 2 százalékos célértékét.

Young woman in shop looking at televisions
Új elektronikából feltankoltak a britek az Eb, Wimbledon és az olimpia előtt / Fotó: GettyImages

Lisa Hooker, a PWC fogyasztói piacokért felelős ágazati vezetője szerint a britek még mindig vonakodnak költeni. „Úgy tűnik, hogy a tavaszi és kora nyári hűvösebb, csapadékosabb időjárás, valamint a választások előtti tartós bizonytalanság visszatartotta a fogyasztókat mind a szezonális termékek, mind a nagy értékű cikkek vásárlásától” – mondta a Reutersnek.

Ezt igazolja, hogy júniusban több mint három éve először a kártyás fizetések is visszaestek az Egyesült Királyságban.

A rossz idő hatása

„Borúsan indult a nyári költekezési időszak” – ismerte el Kris Hamer, a kiskereskedelmi szövetség (British Retail Consortium) kutatási igazgatója is, aki szerint a szokatlan júniusi hideg miatt az időjárásra érzékeny kategóriák, például a ruházati cikkek különösen rosszul teljesítettek.

Pozitívumot csak az elektronika jelentett, mert 

a sportrajongók felfrissítették otthoni szórakoztató rendszereiket,

 hogy jobban átélhessék a labdarúgó-Európa-bajnokság, Wimbledon és a közelgő olimpia izgalmait.

People watch England play Spain in the Euro Cup final shown at the Pub on the Park in London Fields on the 14th of July 2024, London, United Kingdom. People gathered in and around the pub to watch the much anticipated final and emotions went from high expectations, to elation, to despair and disappointment. The match ended Spain 2 England 1. (photo by Kristian Buus/In Pictures via Getty Images)
Az Eb hatása a júliusi kiskereskedelmi forgalomban látszik majd meg / Fotó: Kristian Buus / In Pictures / GettyImages

Az Eb hatása majd júliusban látszik meg

Az Eb azonban júniusban még nem volt jelentős hatással az eladásokra, a júliusira azonban várhatóan igen, mert Anglia ekkor jutott be a labdarúgótorna döntőjébe. Azzal egyértelműen jól jártak a pubok is.

Összességében a legtöbb ágazatban csökkent júniusban az értékesítési volumen, kivéve az üzemanyagokat.

A jövő azonban fényesebbnek tűnik, mert egy másik, szintén pénteken közzétett külön felmérés eredménye szerint majdnem hároméves csúcsra ugrott a fogyasztói hangulat Nagy-Britanniában – igaz, még így is mínusz 13 ponton áll a júniusi mínusz 14 után. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.