BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kínai elektromos autók 
Byd Revenues Soar in 2023

Se kiköpni, se lenyelni nem tudják az uniós tagok a kínai autóvámokat

A németek az utolsó pillanatig próbálják megfúrni, a franciák támogatják.

Haboznak egyelőre az Európai Unió tagállamai, hogy támogassák-e a kínai elektromos autókra (EV) kivetendő pótvámot, ami mutatja, hogy Brüsszelnek a szervezeten belül is kihívásokkal kell szembenéznie. A német autógyártók a leghangosabbak, ami nem csoda, mivel tavaly az eladásaik harmada Kínából származott, így leginkább őket érintené Peking beígért ellencsapása. A Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) szerdán sürgette az Európai Bizottságot, hogy vonja vissza a vámokat, amelyek ideiglenes jelleggel csütörtökön lépnek életbe.

kínai elektromos autók 
Byd Revenues Soar in 2023
Az EU csütörtökön vezeti be a megemelt vámokat a kínai autókra / Fotó: AFP

A németek pánikban

A VDA figyelmeztetett, hogy a vámok ártanak majd a Kínából exportáló európai és amerikai gyártóknak, és kínai ellenintézkedéseket kockáztatnak. A szövetség arra is emlékeztetett, hogy 

a Kínába irányuló német autóexport értéke tavaly több mint a háromszorosa volt a Kínából származó importénak.

Az alkatrészek esetében még nagyobb, négyszeres a különbség.

A szövetség szerint a Bizottságnak inkább arra kellene koncentrálnia, hogy biztosítsa a hozzáférést a kulcsfontosságú alapanyagokhoz az európai EV-ipar számára – és ezeknek az alapanyagoknak a jelentős részét Kína ellenőrzi. Brüsszelnek emellett enyhítenie kellene a piacra jutás akadályait, és átláthatóságot teremteni a kereskedelempolitika terén; a VDA egy külön testület, egy tanács létrehozását javasolta ezeknek a kérdéseknek a megvitatására.

„A szubvencióellenes vámok nem jelentenek megfelelő intézkedést az európai verseny- és ellenálló képesség hosszú távú megerősítésére” – idézte a Reuters a szövetség közleményét.

byd
Németország ellenzi, Franciaország támogatja az autóvámokat / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Párizs támogatja, a többiek hezitálnak

Németországgal ellentétben Franciaország határozottan támogatja a brüsszeli politikát, az uniós tagállamok többsége azonban egyelőre még mérlegeli a vámok és ennek következtében a Kínával folytatandó kereskedelmi háború mellett és ellen szóló érveket.

A hírügynökség kormányzati forrásokból származó értesülése szerint kérdésről a következő hetekben egyfajta „tapogatózó” szavazás tartanak majd, ami nem kötelező érvényű, de megmutatja a Bizottságnak, hogy mekkora támogatással rendelkezik az ügyben. Fontos megjegyezni ugyanis, hogy az EU az iparági panasz nélkül kezdeményezte a vizsgálatot.

A tagállamok októberben fognak hivatalosan is szavazni a Bizottság vámjavaslatáról, miután lezárult a vizsgálat.

A lépést elutasítják, ha „minősített többség” ellene szavaz – ez az uniós népesség 65 százalékát képviselő legalább 15 tagállam ellenkezését jelenti.

Pernod Plans to expand in China despite government crackdown--FILE--A man cycles past an advertisement for Martell XO cognac in Shanghai, China, 12 April 2010.

Pernod Ricard SA executives have a plan to battle a slowing Chinese economy in which high-end spirits are taking a beating: expand anyway. The French maker of whiskey brands such as Chivas and cognacs including Martell is opening members-only clubs in China, cozying up to wealthy individuals and hosting gatherings of 10 or fewer VIP customers to win more drinkers of Champagne, cognac, wine, whiskey and vodka, executives said in Beijing. (Photo by Jing wei / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A franciák nyakán marad a konyak, ha a kínaiak visszavágnak az autóvámokért / Fotó: AFP

Franciaország, Olaszország és Spanyolország azonban már jelezte, hogy támogatja Brüsszelt, és ők képviselik az uniós népesség 40 százalékát. Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország még nem döntött, ahogyan az ügyvivő belga és a héten hivatalba lépett holland kormány sem.

Peking engedményeitől függ az eredmény

Az októberi szavazásra csak akkor kerül sor, ha addig Peking és Brüsszel nem tud megegyezni. Már a múlt héten megkezdték a tárgyalásokat, most a technikai részletekről egyeztetnek. Brüsszel viszont világossá tette: a tárgyalások sikere érdekében Kínának be kell nyújtania egy menetrendet a szektor támogatásának megszüntetéséről.

Szakértők szerint a vizsgálat eredménye nagyrészt attól függ, hogy Peking milyen engedményekre kész a megállapodás értelmében.

Kína keményen visszavághat

Ha kereskedelmi háborúra kerül a sor, Kína keményen visszavághat, büntetővámokat vezethet be az európai konyakra, sertéshúsra és luxusautókra – mindegyik lehetőség felmerült az utóbbi időben, és 

mindegyik az EU más-más tagállamának fájna nagyon.

00107742
Az uniós sertéshús ügyében már megkezdődött a kínai dömpingellenes vizsgálat / Fotó: Mediaworks

Az EU-ban gyártott brandyre kivetendő magas kínai vámok miatt jelentős mennyiségű konyak maradhat a francia vállalatok raktáraiban, amelyet nehéz lesz eladni máshol, Kína ugyanis a legnagyobb piacuk.

Ha a dömpingellenes vizsgálat eredményeképpen Peking korlátozza az uniós sertésimportot, az igen súlyos csapás jelent elsősorban Spanyolország, Dánia és Hollandia számára. Nem csupán azért, mert Kína az uniós sertéshús legnagyobb piaca, hanem azért is, mert az állat olyan részeit is nagy tételben vásárolja, ami máshol eladhatatlan, Európában pedig többnyire állati tápokhoz használják: a fület, a csülköt, a belet, a hólyagot és a gyomrot is, amelyekre a friss és a fagyasztott hússal együtt kiterjed a vizsgálat.

Ha pedig ez nem lenne elég, a baromfi- és marhahús lehet a következő – különösen a csirkelábak és egyéb olyan belsőségek, amelyeket az európaiak szintén nem nagyon esznek meg, de amelyek az agrárexport szempontjából létfontosságúak.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.