A skandináv légitársaság, a Scandinavian Airlines (SAS) több mint két év után megerősített mérleggel és új tulajdonosokkal került ki az Egyesült Államokban folyó csődeljárásból. A vállalat még 2022 júliusában indította meg az eljárást az Egyesült Államokban, akkor 2 milliárd dolláros adósságot halmozott fel.
A bíróság által jóváhagyott terv értelmében az Air France-KLM, a dán állam, a Castlelake és a Lind Invest birtokolja a céget. A költségcsökkentési program részeként a légitársaság átalakította repülőgépflottáját, aminek köszönhetően történelmének legnagyobb nyereségét könyvelhette el júliusban, bár pontos számokat még nem árult el.
Az utasforgalom továbbra is kedvezően alakul: a 2023. novembertől 2024. júliusig tartó 2024-es pénzügyi évben 18 millióan utaztak a légitársasággal, ami 6,5 százalékos növekedés éves szinten. A vállalat közben bérmegállapodást kötött a légiutas-kísérőkel, ezzel véget vetve a sztrájknak.
A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, mivel a veszteségesen működő, vergődő nemzeti és regionális légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Korábban számos ország látta úgy, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra, azonban a nemzeti és regionális vállalatok képtelenek felvenni a versenyt az iparág meghatározó szereplőivel.
Például a fapados légitársaság, a Norwegian Air tavaly bekebelezte a kizárólag norvég piacra koncentráló Wideroe-t. A Lufthansa megszerezte a becsődölt Alitalia romjain létrehozott olasz ITA Airways 41 százalékát. A Lufthansa jelezte, hogy rövid határidőn belül 90 százalékosra növelné a részvénypakettjét.
Érdemes megemlíteni, hogy a százezer főt foglalkoztató Lufthansa csoporthoz csatlakozó 4600-as létszámú ITA Airways a németek negyedik megmentettje lesz. A csoport nem fapados ágához a Lufthansa, az ITA Airways, a Swiss, az Austrian Airlines és a Brussels Airways tartozik.
A legnagyobb, még megmaradt falat
a portugál TAP állami légitársaság és a spanyol Air Europa az európai piacon.
A TAP privatizációjának vélhetően a portugál kormányváltás tett keresztbe, az új jobbközép kabinet az érdeklődő három vezető európai légügyi csoport helyett inkább pénzügyi befektetők bevonását favorizálja, mivel szerintük ez jelentősen megkönnyíti az uniós engedély megszerzését. A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog válni.
A Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy csoportra, melyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott: a nagy légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeznek az amerikai piacon.
Öt új repülőből egy biztosan Kínában landol majd a következő két évtizedben – legalábbis a Boeing friss prognózisa szerint. Kína a belföldi és külföldi turizmus fellendüléséhez igényel csaknem kilencezer új repülőgépet. Nagy kérdés, hogy a feszült kínai–amerikai viszony miatt ebből mennyit rendelnek majd a Boeingtól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.