A világ legnagyobb kávétermelőjének számító Brazília éves szinten 65 százalékkal több kávébabot exportált az Európai Unióba a júliusig tartó hét hónapban. Nem az európaiak lettek koffeinfüggők, hanem az importőrök fokozták a kávészállítások ütemét idén, hogy elkerüljék a december utáni lehetséges problémákat, amikor az Európai Unió Erdőirtási Rendelete (EUDR) hatályba lép.
Az EUDR értelmében az EU tagállamai nem vásárolhatnak a kiirtott erdők helyén termesztett mezőgazdasági termékeket. A jogszabály megköveteli a vállalatoktól, hogy visszakövethetők legyenek az Európai Unióba belépő termékekhez felhasznált nyersanyagok egészen a származási helyükig.
A cégeknek dokumentálniuk kell, hogy áruikat nem kiirtott területekről származó áruk felhasználásával állították elő, és nem sértették meg az emberi jogokat. Az ilyen ellenőrzéseknek egészen 2020. december 31-ig kell visszamenniük. Az érintett árucikkek a marhahús, a kakaó, a kávé, a pálmaolaj, a gumi, a szója és a fa.
Az olyan termelők, mint Brazília vagy Indonézia, egyaránt élesen kritizálták a szabályokat, mivel szerintük a rendelet főként a kisebb gazdákat fogja korlátozni az EU-piacának elérésében, és nem a nagy multinacionális agrárcégeket. A távoli vidékek kistermelői ugyanis nem lesznek képesek azt bizonyítani, hogy nem 2020 óta kiirtott erdő területén termelnek.
Douwe Egberts és Jacobs márkáról ismert JDE Peet’s tavasszal közölte, hogy Etiópiában, Pápua Új-Guineában, Tanzániában, Ugandában, Peruban, Hondurasban és Ruandában már kötött olyan szerződéseket, amelyekkel a cserje termesztését figyelik nagy felbontású műholdképek, mesterséges intelligencia és helyszíni megfigyelés segítségével.
A részletek tisztázatlansága miatt azonban sok vállalkozás nincs megfelelően felkészülve, így az elemzők egy része ellátási zavarra számít. Mindez az árakra is hatással van: az elmúlt években rendkívül megdrágult a kávé, ami nem csak az általános infláció miatt következett be. A hosszú ellátási lánc, a szállítóhajók megtámadása, az éghajlatváltozás és az EUDR is tehet erről.
Budapesten a nagykávéházak kultusza száz évvel ezelőtt kezdődött, majd néhány éve újult erővel éledt újjá egy ambiciózus üzemeltetőcégnek is köszönhetően, amely olyan helyeket működtet, mint a Gundel étterem, a Centrál kávéház vagy a világ legszebbjének választott, évi egymillió látogatót fogadó New York kávéház.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.