Bár évtizedekig úgy tűnt, hogy az aukciósházak immunisak a tőzsdei ingadozásokra, az orosz–ukrán és az izraeli háború, a magas infláció és a vállalati csődök sorozata még a műtárgypiacot is megtörte. A kínálat pedig hibába pompásabb, mint valaha, ha az árverésekre senki sem megy el.
A Christie’s és a Sotheby’s aukciósházak eladásai idén nyáron drámaian lelassultak, mivel a tapasztalt gyűjtők és a máskor milliókat elszóró befektetők is úgy döntöttek, hogy messze elkerülik az árveréseket.
Bár a közgazdászok szerint a jelenlegi gazdasági válság nem fog mindent magával rántani, mint a 2008-as recesszió, a műtárgypiac mégis rosszabb bőrben van, mint valaha: az eladások zsugorodnak, a házak nem tudják kifizetni a beszállítóikat, és még a porfóliók bővítése sem csábítja el a gyűjtőket.
Egyértelmű, hogy nem csak a gazdaság nyom minket, maga a piac áll átalakulás előtt. Ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kell, ha túl akarjuk élni a következő éveket
– nyilatkozta Marcus Fox, a Christie’s vezérigazgatója a The Wall Street Journalnek. A vállalat forgalma az első fél évben 3,2 milliárd dollár volt, 23 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.
Bár a rivális Sotheby’s nem teszi közzé az eladási adatait, az ArtTactic aukciókutató cég friss jelentése szerint a ház az első fél évben nagyjából 2,8 milliárd dollárt árverezett el, ami 7,8 százalékos csökkenés a tavalyi év azonos időszakához képest.
A műtárgypiac nagyjai közül egyedül a londoni Bonhams nem veszítette el a lendületét: a ház közölte, hogy az első fél évben elért 550 millió dolláros forgalma 32 százalékos növekedés az egy évvel korábbival összevetve.
Elemzők szerint ezt annak köszönheti, hogy kínálatában elsősorban alacsonyabb árú luxustárgyakra és autókra fókuszálnak.
Két éve a gyűjtők még örömmel tértek vissza az élő árverésekre, a zsúfolásig telt szalonokban pedig rekordárú cikkekre lehetett licitálni:
A befektetők étvágya azonban látszólag elfogyott, és most az aukciósházaknak tucatszámra kell levenniük termékeket a listáikról, mert előzetesen senki sem akar rájuk licitálni.
A Sotheby’s jelentése szerint ez az eladói oldalon is problémákat okoz: a gyűjtők és a hagyatékok kezelői egyre óvatosabbak, mivel attól tartanak, hogy műtárgyaik nem fognak elkelni az általuk várt árakon, az aukciósházakba bekerülő termékek pedig sokszor raktárakban kötnek ki, s most úgy tűnik, onnan évekig nem lesznek előhozva.
Miközben a műtárgyak piaca lassul, a kereskedők igyekeznek alkalmazkodni az átalakuló vásárlói körökhöz és azok szokásaihoz: az árveréseken egyre fiatalabb generációk jelennek meg, a kalapács alatt pedig azok a termékek kelnek el gyorsabban, amelyek nemcsak befektetésnek jók, hanem a falra is kikerülnének.
Az aukciósházaknak így futólépésben kell levetni magukról a régies és sznob hírnevüket, hogy modernebbnek és menőbbnek tűnjenek – ennek egyik legfontosabb eleme az online üzletág felfuttatása, amely már most népszerűbb, mint az élő árverések.
A Christie’s adatai szerint a tavaszi aukciókon tett ajánlatok közel 80 százaléka online történt, szemben a járvány előtti 45-tel. A művek több mint felét is ezek az online licitálók nyerték, szemben a 2019 első fél évében mért 20 százalékkal.
Közösségimédia-posztok, zenés videók, digitális műtárgyak és NFT-k. Ha túl akarjuk élni a gazdasági visszaesést, nekünk is fejlődnünk kell, mégpedig gyorsan
– jelentette ki Fox, aki abban bízik, hogy a digitális térből később majd vissza tudják csalogatni a kuncsaftjaikat az aukciósházak termeibe, de az ágazat valószínűleg hibrid marad.
Az ellopott kardot sokszor hasonlították az Excaliburhoz. A legenda szerint a Durendalt még maga Nagy Károly is forgatta, mielőtt hős lovag unokaöccséhez, Rolandhoz került volna. A műkincslopás ügyében már zajlik a nyomozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.