BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
FIAT 500E

Nem fogy elég elektromos autó: a Stellantis felfüggeszti egy modell gyártását

A piac lassulása miatt a világ nagy autógyártói kénytelenek visszafogni az e-autók gyártását, egyben elhalasztani az elektromos átállásról szóló terveiket. Ezúttal az olasz-francia Stellantis jelentett be ideiglenes intézkedést.

A Stellantis a gyenge kereslet miatt péntektől négy hétre felfüggeszti a teljesen elektromos Fiat 500E gyártását. A modellt az észak-olaszországi Torinóban szerelik össze. A Reuters szerint világ negyedik legnagyobb autógyártója hangsúlyozta, hogy ideiglenes intézkedésről van szó. A francia-olasz csoport lépése nem egyedi, a cégek világszerte azzal szembesülnek, hogy a vásárlók érdeklődése megcsappant a teljesen elektromos járművek (EV) iránt.

FIAT 500E
A kapacitás meghaladja a fogyasztói igényeket, vagyis nem fogy elég e-autó / Fotó: AFP

Az EV-piac lassulásának oka az e-autók magasabb ára, a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya és a kormányzati támogatások kivezetése. A túl hideg és a túl meleg időjárás, valamint az átlagosnál nagyobb igénybevétel rontja az elektromos modellek hatékonyságát, ezért a fogyasztók inkább kerülik őket, és a hibrid vagy a belső égésű motorral szerelt járműveket választják. 

A vámháború ráadásul tovább rontja a helyzetet, ugyanis az olcsó kínai villanyautókra kivetett vámok árnövelő hatásúak, bár a felek között zajlanak a tárgyalások. A jelentősebb szereplők közül a Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit, míg  

a Mercedes-Benz igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy továbbra is gyárt belső égésű motoros modelleket.

Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását. Az Apple pedig tíz év után jelentette be, hogy leállítja a Titan névre keresztelt, saját készítésű e-autója fejlesztését, és inkább a mesterséges intelligenciára, valamint a Vision Pro szemüvegre koncentrál. 

A Volvo, amely 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, úgy döntött, hogy kínálata legalább 10 százaléka mégis hibrid modell marad. A Toyota kevesebb elektromos járművet (EV) gyárt a jövőben: a cég 2026-ban egymillió e-autó összeszerelését tervezi, ami 30 százalékos zsugorodás a korábbi másfél milliós előrejelzéshez képest.

Bár az autógyártók és beszállítóik korábban arra számítottak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, most úgy tűnik, a tervezett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások túlzottak a fogyasztói igényekhez mérten, mivel már így is telített a piac. 

Elektromos autók: Kína elsimítaná a vámvitát, tárgyalni jönnek Európába

A napokban hivatalos látogatásra Európába érkezik Van Ventao kínai kereskedelmi miniszter, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos járművek importjára kivetett büntetővámok ügyében egyezségre jusson tárgyaló partnereivel. Ventao Brüsszelben tárgyalóasztalhoz ül Valdis Dombrovskisszal, az EU ügyvezető alelnökével, egyben az Európai Bizottság kereskedelmi biztosával.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.