Ukrajna évtizedek óta fontos szereplője az európai energiapiacoknak: keleti szomszédunk több mint 22 ezer kilométer földgázvezetékkel rendelkezik, amely Oroszországból szállítja az energiahordozót Európába. Azonban Kijev idén jelezte: nem tervezi az orosz gáz Európába irányuló tranzitjáról szóló szerződés meghosszabbítását.
A felek között zajlanak a tárgyalások, de a szerződést valószínűleg nem újítják meg a decemberi lejárat előtt. Az öreg kontinens energiapiacának ez még nagyobb bizonytalanságot jelentene, miközben Ukrajna elveszíti az energia-infrastruktúrája fenntartását segítő forrásokat, valamint a nyugati szövetségeseknek megfizethető energiát biztosító, régóta fenntartott stratégiai pozícióját.
A vezetékek a háború előtt kulcsfontosságú szerepet játszottak Oroszország, Ukrajna és Európa összekapcsolásában, azonban az Ukrajnán keresztül érkező orosz gáz napjainkban a kontinens ellátásának kevesebb mint 5 százalékát teszi ki. Ez még mindig elég ahhoz, hogy hatással legyen az energiabiztonságra.
A Bloomberg szerint Kijev a tranzitdíjak kiesésével évi 800 millió dollárt bukhat, ami egyharmada a háború előtti összegnek. A legtöbb importőrnek sikerült alternatívát találnia, azonban az olcsó orosz energiahordozókra épülő német gazdaság belassult, ezért az ellenzéki pártok és gazdasági vezetők sürgetik a kormányt, hogy
térjen vissza az oroszországi szállítmányokhoz.
Az ukrajnai útvonal lenne a legéletképesebb, miután 2022 szeptemberében felrobbantották az Északi Áramlatot. Moszkvának azonban más lehetőségek is rendelkezésre állnak: fokozhatja a gázexportot Ázsiába, vagy a Török Áramlaton – az oroszországi Anapa kikötőjénél kezdi meg a Fekete-tenger alatti útját – keresztül is értékesítheti az energiahordozót.
Vlagyimir Putyin elnök a múlt héten kijelentette, hogy kész 2024 után is folytatni a gáztranzitot Ukrajnán keresztül. Kijev azeri és kazahsztáni gázzal pótolná a kieső orosz mennyiséget, azonban eddig nem sikerült megállapodnia az érintett államokkal. További hátrány lehet, hogy az orosz hadsereg egyelőre nem célozza a vezetékeket, azonban ha nem szállítanak orosz gáz, akkor már érdeke lesz ezek megsemmisítése.
Megérkezett a századik cseppfolyósföldgáz- (LNG) szállítmány a Krk szigeti terminálhoz, a tételt a svájci központú MET csoport szállítja. A MET és horvátországi leányvállalata kulcsszerepet játszik Horvátország és a régió ellátásbiztonságának garantálásában. A 2021 januárja óta működő terminál fontosságát támasztja alá, hogy létesítése felkerült a közös érdekű uniós projektek (PCI) listájára, építéséhez 101,4 millió eurós támogatást kapott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.