A napokban hivatalos látogatásra Európába érkezik Van Ventao kínai kereskedelmi miniszter, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos járművek importjára kivetett büntetővámok ügyében egyezségre jusson tárgyaló partnereivel. A minisztérium csütörtöki sajtótájékoztatóján bejelentett vizit pontos időzítését és a felkeresendő országok nevét nem közölték, csak egy fix pontot jelöltek meg: Van Ventao szeptember 19-én Brüsszelben tárgyalóasztalhoz ül Valdis Dombrovskisszal, az EU ügyvezető alelnökével, egyben jelenlegi Európai Bizottság kereskedelmi biztosával.
Mint ismert, az Európai Bizottság Ursula von der Leyen elnök kezdeményezésére hivatalosan 2023. október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a kínai elektromos járművek behozatalával kapcsolatban, azt feltételezve, hogy a szektor kínai szereplői versenytorzító állami támogatások révén tudják alacsonyan tartani az áraikat, s ezzel uniós riválisaikat kiszoríthatják saját piacukról.
Kínaiak mindent tagadtak. A vizsgálat azonban feltárta a stikliket, s előzetes megállapításai alapján a bizottság június 12-én bejelentette, hogy július 4-ei hatállyal ideiglenes büntetővámokat vet ki a kínai villanyautó-importra. A szokásos 10 százalékos vámra rakódó, a gyártóknak a vizsgálat során tapasztalt együttműködési készségének függvényében sávosan meghatározott büntetővámok a életbe is léptek.
Azóta a nagy európai autógyártó országok képviseletében Robert Habeck német alkancellár, Giorgia Meloni olasz és Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök is Kínába utazott, hogy megnyugtató, kompromisszumos megoldást találjanak a témában, ugyanis Kína rögtön jelezte, hogy arányos retorziót alkalmaz és egyes unióból származó termékek esetében extravámot vet ki.
Abban minden fél egyetértett, hogy a kereskedelmi háborúnak még az előszelét is ki kell fogni a vitorlából, mert az mindkét oldalon érdekeket sért.
Mindenesetre az idő sürget, nem sok ideje maradt a hamarosan felálló új Európai Bizottságnak ahhoz, hogy a kínai elektromos autókra kirótt büntetővámok véglegesítéséről döntsön. Ezt a lépést Brüsszelnek a menetrend szerint november elején meg kellene hoznia, persze halasztást mindig lehet alkalmazni az ilyen kényes gazdaságpolitikai ügyekben.
Az Európai Bizottság apró gesztusokat tett; igaz, csak minimális mértékben, de több lépcsőben is csökkentette a büntetővámtételeket, így jelen állás szerint
büntetővám megfizetésére kötelezett. Az egyeztetések, háttértárgyalások jelenleg is folynak, a legutóbbi fejlemény, hogy a sanghaji Gigafactoryban gyártott Tesla Model 3-asok vámtételét 9 százalékról hamarosan „valamivel” 8 százalék alá nyomják.
Szintén friss hír, hogy Pedro Sánchez spanyol kormányfő, miután kínai vizitje során tárgyalt Hszi Csin-ping elnökkel, szerdán arról beszélt, hogy az uniónak újra kell gondolnia a büntetővámok ügyét.
Mondjuk a spanyolok erősen érintettek a vámvitában, miután a Kína az ellenszankciókkal érintett terméklistán a spanyol sertéshúsexportot is feltüntette, ami nagy érvágás lenne az ibériai gazdáknak.
Peking a francia brandy dömpingáras importja ügyében is vizsgálatot indított, de azt egyfajta gesztusként felfüggesztette, amíg a „vámjátszma” békekötéssel véget nem ér.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.