Egy kis brazil légi szállító és charterjáratokat üzemeltető cég lehet az első Ázsián kívüli vállalat, amelyik az állami tulajdonban lévő kínai repülőgépgyártótól vásárol gépeket.
A Total Linhas Aereas és a Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) között hónapok óta zajlanak a tárgyalások – mondta el a Reutersnek Paolo Almada, a brazil cég vezérigazgatója, aki a jövő hónapban Kínába látogat, hogy tárgyaljon négy darab C919-es beszerzéséről.
A Total a brazil kormányt is megkereste, hogy tudassa a szándékait, de írásbeli tervet még nem nyújtott be.
Az üzlet mindenesetre erősítheti a brazil–kínai kapcsolatokat a légi közlekedési szektorban Hszi Csin-ping elnök novemberi hivatalos látogatása előtt. Iparági szakértők egy része azonban szkeptikus.
Ez a lépés nagyon kockázatos még akkor is, ha a Total kedvező áron szerzi be a gépeket, mert azok megbízhatósága még nem bizonyított, és hiányzik a megfelelő javítási és fenntartási hálózat is Brazíliában
– emlékeztetett Carlos Ozores, a PA Consulting szakértője.
Almada szerint a cége azért volt kénytelen a hagyományos nyugati gyártókon, az Airbuson és a Boeingen kívül beszállítót keresni, mert azok nem tudtak szerződéses kötelezettséget vállalni új gépekre a beszállító láncaik problémái miatt.
A brazil Embraer ugyan tudott volna 2026-ban gépeket leszállítani, de csak 150 személyesnél kisebb utasszállítókat gyárt.
„Az egész ágazatot sújtja az alapanyag- és alkatrészhiány, de a COMAC megígérte, hogy jövő márciusra le tudja szállítani a gépeket” – mondta a vezérigazgató, aki részletekbe egyelőre nem volt hajlandó bocsátkozni, mivel még folynak a tárgyalások.
A megállapodás mérföldkő lehet Brazília számára – mondta Rogerio Carvalho, a kormányzó Munkáspárt szenátora, aki részt vett a Totallal folytatott megbeszéléseken. Hozzátette azonban, hogy
Brazília kölcsönösséget várna cserébe, és azt reméli, hogy nő az Embraer repülőgépei iránti kereslet Kínában.
Az Embraer kulcsfontosságú piacnak tekinti Kínát, de a Harbinban működő vegyesvállalat 2016-os bezárása óta nehezen talál új üzleteket.
Miután Luiz Inácio Lula da Silva brazil elnök tavaly Pekingbe látogatott, az Embraer egy lancsoui partnerrel megállapodást kötött 20 repülőgépének teherszállítóvá átalakításáról, ez azonban meghiúsította az utasszállító repülőgépek kínai légitársaságnak történő értékesítésével kapcsolatos reményeket.
Almada elmondta azt is, hogy a Total és a COMAC közötti tárgyalások során szóba került, hogy a Kínai Fejlesztési Bank finanszírozza a teljes érték 80 százalékát legfeljebb 10-12 évre. A C919-es listaára körülbelül 90 millió dollár. (Egy dollár 355,6 forint.)
A Total meglévő flottája ATR 42-500-as turbólégcsavaros gépekből és Boeing 737-400-as teherszállítóból áll. A C919-es legfeljebb 192 fő befogadására alkalmas, vagyis hasonló kategóriába tartozik, mint a Boeing 737-es és az Airbus A320-as.
Mivel csak tavaly májusban kezdtek üzemelni, jelenleg mindössze kilenc C919-es áll szolgálatban, valamennyi kínai légitársaságoknál, de több mint ezer megrendelés van rá. COMAC-gépet Kínán kívül egyetlen légitársaság, a fapados indonéz TransNusa üzemeltet, de a kisebb, egy évtizede engedélyezett ARJ21-est. Rendelt viszont ARJ21-eseket és C919-eseket egy induló brunei székhelyű légitársaság, a GallopAir is.
A COMAC ugyan próbál betörni az Airbus és a Boeing uralta nemzetközi piacra, az egyik fő akadályt az jelenti, hogy a C919-esnek nincsen Kínán kívüli minősítése, különösen az Egyesült Államok és az Európai Unió által kiadott referenciatanúsítványok hiányoznak.
Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) jelenleg értékeli a repülőgépet. Az Airport Technology című szakportál augusztusi értesülése szerint a hitelesítési eljárás a harmadik szakaszban van,
várhatóan jövőre kezdődhetnek meg a tesztrepülések.
A South China Morning Post értesülése szerint egyelőre pozitívak a visszajelzések. A cél, hogy jövőre megkapják a hitelesítést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.