BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
C919 airliner commercial flight

Kitörhet Ázsiából a kínai repülőgépgyártó, érik az első értékesítés a nyugati féltekén

Egy brazil légitársaság már tárgyal a C919-esek beszerzéséről. Közben jól halad a kínai repülők európai uniós hitelesítési eljárása is.

Egy kis brazil légi szállító és charterjáratokat üzemeltető cég lehet az első Ázsián kívüli vállalat, amelyik az állami tulajdonban lévő kínai repülőgépgyártótól vásárol gépeket.

C919 airliner commercial flight
A brazil cég négy C919-es megvásárlásáról tárgyal a kínai repülőgépgyártóval / Fotó: AFP

A Total Linhas Aereas és a Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) között hónapok óta zajlanak a tárgyalások – mondta el a Reutersnek Paolo Almada, a brazil cég vezérigazgatója, aki a jövő hónapban Kínába látogat, hogy tárgyaljon négy darab C919-es beszerzéséről.

A Total a brazil kormányt is megkereste, hogy tudassa a szándékait, de írásbeli tervet még nem nyújtott be.

Az üzlet mindenesetre erősítheti a brazil–kínai kapcsolatokat a légi közlekedési szektorban Hszi Csin-ping elnök novemberi hivatalos látogatása előtt. Iparági szakértők egy része azonban szkeptikus.

Ez a lépés nagyon kockázatos még akkor is, ha a Total kedvező áron szerzi be a gépeket, mert azok megbízhatósága még nem bizonyított, és hiányzik a megfelelő javítási és fenntartási hálózat is Brazíliában

– emlékeztetett Carlos Ozores, a PA Consulting szakértője.

Jobb híján választották a kínaiakat

Almada szerint a cége azért volt kénytelen a hagyományos nyugati gyártókon, az Airbuson és a Boeingen kívül beszállítót keresni, mert azok nem tudtak szerződéses kötelezettséget vállalni új gépekre a beszállító láncaik problémái miatt.

(240829) -- GUANGZHOU, Aug. 29, 2024 (Xinhua) -- The first C919 aircraft of China Southern Airlines receives a ceremonial water salute on its arrival at Guangzhou Baiyun International Airport in Guangzhou, south China's Guangdong Province, Aug. 29, 2024. China Southern Airlines announced on Thursday that it expects its first C919 passenger aircraft to enter commercial service by mid-September.
  The first C919 aircraft of the Guangzhou-based airline officially joined its fleet after landing at Guangzhou Baiyun International Airport on Thursday morning.
  The C919 passenger plane is scheduled to fly its maiden commercial flight from Guangzhou to Shanghai on Sept. 19. (Xinhua) (Photo by Tian Jianchuan / XINHUA / Xinhua via AFP)
A C919-essel egyelőre kínai légitársaságok repülnek / Fotó: AFP

A brazil Embraer ugyan tudott volna 2026-ban gépeket leszállítani, de csak 150 személyesnél kisebb utasszállítókat gyárt.

„Az egész ágazatot sújtja az alapanyag- és alkatrészhiány, de a COMAC megígérte, hogy jövő márciusra le tudja szállítani a gépeket” – mondta a vezérigazgató, aki részletekbe egyelőre nem volt hajlandó bocsátkozni, mivel még folynak a tárgyalások.

A megállapodás mérföldkő lehet Brazília számára – mondta Rogerio Carvalho, a kormányzó Munkáspárt szenátora, aki részt vett a Totallal folytatott megbeszéléseken. Hozzátette azonban, hogy 

Brazília kölcsönösséget várna cserébe, és azt reméli, hogy nő az Embraer repülőgépei iránti kereslet Kínában.

Kína kulcsfontosságú piac

Az Embraer kulcsfontosságú piacnak tekinti Kínát, de a Harbinban működő vegyesvállalat 2016-os bezárása óta nehezen talál új üzleteket.
Miután Luiz Inácio Lula da Silva brazil elnök tavaly Pekingbe látogatott, az Embraer egy lancsoui partnerrel megállapodást kötött 20 repülőgépének teherszállítóvá átalakításáról, ez azonban meghiúsította az utasszállító repülőgépek kínai légitársaságnak történő értékesítésével kapcsolatos reményeket.

Almada elmondta azt is, hogy a Total és a COMAC közötti tárgyalások során szóba került, hogy a Kínai Fejlesztési Bank finanszírozza a teljes érték 80 százalékát legfeljebb 10-12 évre. A C919-es listaára körülbelül 90 millió dollár. (Egy dollár 355,6 forint.)

Hiszi Csin-ping és Luiz Inácio Lula da Silva brazil elnök tavaly Pekingben / Fotó: AFP

A Total meglévő flottája ATR 42-500-as turbólégcsavaros gépekből és Boeing 737-400-as teherszállítóból áll. A C919-es legfeljebb 192 fő befogadására alkalmas, vagyis hasonló kategóriába tartozik, mint a Boeing 737-es és az Airbus A320-as.

Csak kilenc C919-es repül

Mivel csak tavaly májusban kezdtek üzemelni, jelenleg mindössze kilenc C919-es áll szolgálatban, valamennyi kínai légitársaságoknál, de több mint ezer megrendelés van rá. COMAC-gépet Kínán kívül egyetlen légitársaság, a fapados indonéz TransNusa üzemeltet, de a kisebb, egy évtizede engedélyezett ARJ21-est. Rendelt viszont ARJ21-eseket és C919-eseket egy induló brunei székhelyű légitársaság, a GallopAir is.

A COMAC ugyan próbál betörni az Airbus és a Boeing uralta nemzetközi piacra, az egyik fő akadályt az jelenti, hogy a C919-esnek nincsen Kínán kívüli minősítése, különösen az Egyesült Államok és az Európai Unió által kiadott referenciatanúsítványok hiányoznak.

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) jelenleg értékeli a repülőgépet. Az Airport Technology című szakportál augusztusi értesülése szerint a hitelesítési eljárás a harmadik szakaszban van, 

várhatóan jövőre kezdődhetnek meg a tesztrepülések.

 A South China Morning Post értesülése szerint egyelőre pozitívak a visszajelzések. A cél, hogy jövőre megkapják a hitelesítést.
 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.