BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon megdrágulnak az új autók a jövő évtől

Az Európai Unió károsanyag-szabályai rendkívül megszigorodnak a jövő évtől. Ez azt jelenti, hogy azok az autók, melyek nagyobb fogyasztással rendelkeznek, rendkívül megdrágulnak. A gyártók rendkívül magas bírságra számíthatnak, ha nem csökkentik a járműveik károsanyag-kibocsátását, ezt a költséget pedig beépíthetik az áraikba.

Új károsanyag-kibocsátási határértékek lépnek hatályba a jövő évtől az unióban, ez pedig jelentősen felhajtja majd az új autók árát.

Man supervising the shipment of vehicles on a car transporter
autó
Az Európai Unió új szabályozása miatt nagyon felszökik az új autók ára / Fotó: GettyImages

Az Európai Unió először 2009-ben határozott meg kötelezően betartandó flottaszintű CO2-kibocsátási határértékeket az unióban értékesítendő új személyautókra nézve. Ezt 2014-ben, majd 2019-ben újabb szabályozások követték, amelyek fokozatosan egyre szigorúbb CO2-emissziós feltételekhez kötötték a járművek forgalomba hozatalát – írta a Smarter Media. Hozzátették, hogy azok az autógyártók, amelyek nem felelnek meg a szigorú szabályoknak, kénytelenek bírságot fizetni. A bírság mértéke arányos az eladott darabszámokkal és a határértéket meghaladó károsanyag-kibocsátással.

Ezek az egymást követő szabályozások mind jelentős, jellemzően 5-6 éves türelmi időt hagytak az autógyártóknak, hogy fokozatosan elérjék a kitűzött célt – írta a Smarter. A legutóbbi, 2019-es rendelet nem abszolút határértékeket fogalmazott meg, hanem a 2021-re ténylegesen elért uniós átlagos szénkibocsátáshoz viszonyítva írt elő megadott mértékű emissziócsökkentést. 

Ez 93,6 gramm per kilométer flottaszintű, súlyozott átlagos szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ezt az értéket kellene elérniük az autógyártóknak 2025-re. Ha nem sikerül, a korábbiaknál is magasabb bírságra számíthatnak.

Melyik autók drágulnak a leginkább?

A változás ellenére nem drágul majd automatikusan az összes új autó. Azoknak a gyártóknak az esetében, akiknél szélesebb az elérhető hajtásláncok tárháza, például kisebb drágulásra lehet számítani. Emellett a gyártóknak is óvatosan kell bánniuk az áremeléssel, különben a vásárlók elpártolhatnak tőlük. Szintén alapvető érdeke a márkáknak, hogy fenntartsák, vagy lehetőség szerint növeljék takarékos, tiszta üzemű típusaik részesedését az eladásokból. 

Nagy valószínűséggel a kisebb darabszámban értékesített, nagyobb fogyasztású autók esnek áldozatául az áremelésnek. Ilyenek a sportkocsik, a szedánok, illetve egyes különlegesebb modellek. Remélhetőleg a hétköznapi vásárlók így nem fogják a bőrükön érezni a drágulást.

Napokon belül elszabadulhat a pokol: szavaztat az EU a kínai autóvámról

Politikusokat, vállalatokat, autóvásárlókat tartja hónapok óta izgalomban Brüsszel kezdeményezése a hatalmas vám kivetéséről. A kínai EV autók vámjának ügyében napokon belül politikai összecsapás várható, az EU ugyanis megszavaztatja a tagállamokat, és vannak ellenzők, akik szerint kereskedelmi háború fenyeget.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.