Új károsanyag-kibocsátási határértékek lépnek hatályba a jövő évtől az unióban, ez pedig jelentősen felhajtja majd az új autók árát.
Az Európai Unió először 2009-ben határozott meg kötelezően betartandó flottaszintű CO2-kibocsátási határértékeket az unióban értékesítendő új személyautókra nézve. Ezt 2014-ben, majd 2019-ben újabb szabályozások követték, amelyek fokozatosan egyre szigorúbb CO2-emissziós feltételekhez kötötték a járművek forgalomba hozatalát – írta a Smarter Media. Hozzátették, hogy azok az autógyártók, amelyek nem felelnek meg a szigorú szabályoknak, kénytelenek bírságot fizetni. A bírság mértéke arányos az eladott darabszámokkal és a határértéket meghaladó károsanyag-kibocsátással.
Ezek az egymást követő szabályozások mind jelentős, jellemzően 5-6 éves türelmi időt hagytak az autógyártóknak, hogy fokozatosan elérjék a kitűzött célt – írta a Smarter. A legutóbbi, 2019-es rendelet nem abszolút határértékeket fogalmazott meg, hanem a 2021-re ténylegesen elért uniós átlagos szénkibocsátáshoz viszonyítva írt elő megadott mértékű emissziócsökkentést.
Ez 93,6 gramm per kilométer flottaszintű, súlyozott átlagos szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ezt az értéket kellene elérniük az autógyártóknak 2025-re. Ha nem sikerül, a korábbiaknál is magasabb bírságra számíthatnak.
A változás ellenére nem drágul majd automatikusan az összes új autó. Azoknak a gyártóknak az esetében, akiknél szélesebb az elérhető hajtásláncok tárháza, például kisebb drágulásra lehet számítani. Emellett a gyártóknak is óvatosan kell bánniuk az áremeléssel, különben a vásárlók elpártolhatnak tőlük. Szintén alapvető érdeke a márkáknak, hogy fenntartsák, vagy lehetőség szerint növeljék takarékos, tiszta üzemű típusaik részesedését az eladásokból.
Nagy valószínűséggel a kisebb darabszámban értékesített, nagyobb fogyasztású autók esnek áldozatául az áremelésnek. Ilyenek a sportkocsik, a szedánok, illetve egyes különlegesebb modellek. Remélhetőleg a hétköznapi vásárlók így nem fogják a bőrükön érezni a drágulást.
Napokon belül elszabadulhat a pokol: szavaztat az EU a kínai autóvámról
Politikusokat, vállalatokat, autóvásárlókat tartja hónapok óta izgalomban Brüsszel kezdeményezése a hatalmas vám kivetéséről. A kínai EV autók vámjának ügyében napokon belül politikai összecsapás várható, az EU ugyanis megszavaztatja a tagállamokat, és vannak ellenzők, akik szerint kereskedelmi háború fenyeget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.