BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
európai autógyárak

Jön az „elektromos tél”: olcsó villanyautókkal próbálják meg túlélni a kínai nyomulást az európai gyártók

Szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák, alacsony a kereslet, itt a kínai konkurencia – az európai autógyárak több tucat megfizethető elektromos modellt terveznek jövőre piacra dobni.

Az európai autógyárak több tucat megfizethető elektromos modellt terveznek jövőre piacra dobni, készülve az „EV-télre"„ amelyet az Európai Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási célkitűzései és a kemény kínai verseny határoznak meg.

európai autógyárak
Renault Estafette a Párizsi Autószalonon – kínlódnak az európai autógyárak / Fotó: Hans Lucas via AFP

Az e heti Párizsi Autószalon előtt a nagy európai gyártók – amelyeket a kereslet csökkenése is megszorongatott – az elvesztett piaci részesedés visszaszerzésére koncentrálnak az új járművekkel. 

Azért vagyunk itt, hogy harcoljunk 

– mondta a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo a hónap elején, amikor bemutatta a cég akkumulátor-újrahasznosítási projektjét. „Mindenhol vannak kihívásaink. Ez nem egy séta a parkban, de rengeteg lehetőséget látunk.”

A Renault az egyetlen nagy európai autógyártó, amely a közelmúltban nem adott ki profitfigyelmeztetést. A Volkswagen, a Stellantis, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt csökkentette bevételi előrejelzéseit. 

Jön az „elektromos tél”  

A szektorra nehezedő nyomás jövőre ismét növekedni fog, amikor életbe lépnek az új uniós kibocsátási célok. Ezek megkövetelik az autógyártóktól, hogy csökkentsék flottáik szén-dioxid-kibocsátását – az elektromos és hibrid járművek arányának növelésével –, különben tetemes bírságokkal kell szembenézniük – ismerteti a helyzetet a Financial Times. 

A  károsanyag-kibocsátási célok teljesítését megnehezíti, hogy a közelmúltban lelassult az elektromos járművek eladása: 

  • a fogyasztók költségtudatosabbak lettek, valamint 
  • csökkentették a támogatásokat a nagy piacokon, például Németországban. 
  • Egyes autógyártók – a Stellantis kivételével – a célok mérséklését vagy elhalasztását szorgalmazzák, hogy elkerüljék a bírságokat, amelyek 2030-ra az AlixPartners tanácsadó cég szerint akár 51 milliárd eurót is elérhetnek.

A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares pénteken egy olasz parlamenti bizottsághoz fordulva azt mondta, hogy a szabályok által előírt elektromos járművekre való átállás jókora költségekkel járna az autógyártók számára. 

Egy olyan rendszerben, amely nem tud árat emelni, mert a fogyasztó nem hajlandó többet fizetni, 40 százalékkal kell megemelnünk a költségszintet

– közölte.

A Barclays elemzője, Henning Cosman becslése szerint a globális autógyártók idén több mint száz új elektromos autótípust dobnak piacra Európában, és körülbelül 70-et 2025-ben, de az ezek eladásához szükséges alacsonyabb árak „elektromos telet” okozhatnak – tette hozzá. Az elemző szerint 

az átlagfogyasztó nem vásárol elektromos autót, hiszen arra számít, hogy hamarosan hosszabb hatótávolsággal, újabb technológiával és valószínűleg alacsonyabb áron is kaphat jobbat. 

Az európai autógyárak a drágább szegmensre koncentrálnak

Az európai autógyártók – tudván, hogy nyomás nehezedik rájuk, hogy 2025-ben olcsóbb modelleket adjanak el – idén inkább a piac drágább részére koncentráltak. Emiatt kevésbé képesek felvenni a versenyt például a kínai BYD és az Xpeng egyes modelljeivel, amelyek ára akár 20 ezer euró is lehet – a Transport & Environment nevű szervezet szerint körülbelül a fele az elektromos járművek európai árának. 

Lehet árháborút indítani, de nem vagyok benne biztos, hogy az európaiak jól jönnének ki belőle

– figyelmeztetett Alexandre Marian, az AlixPartners munkatársa.

A Barclays elemzése szerint az egész iparágban a bruttó haszon körülbelül 15 százalékponttal alacsonyabb, mint a belső égésű motoros modelleknél. Néhány olcsóbb modellt is bemutatatnak az autószalonon, köztük a Stellantis kínai partnere, a Leapmotor 20 ezer euró alatti autója. 

Alacsony a piaci részesedés 

A Renault már felveszi a rendeléseket az elektromos R5-ösre, amelynek ára körülbelül 25 ezer euró lesz. A Citroen, egy másik Stellantis-márka bemutatja a C3 Aircross kompakt SUV modelleket is, bár ezek esetében csak a nem elektromos változatok ára körülbelül 20 ezer euró. 

A Renault cég szerint az uniós autógyártóknak 20-22 százalékos európai piaci részesedésre lesz szükségük ahhoz, hogy teljesítsék a kibocsátási célokat. Jelenleg 15 százalék alatt vannak. 

Elemzők szerint a célok elérhetők, ha az autógyártók károsanyag-kibocsátási egységeket vásárolnak a tisztább járműveket értékesítő rivális csoportoktól. De ennek költsége az olyanok számára, mint a Volkswagen és a Ford, amelyek a leginkább elmaradtak a céltól, valószínűleg tovább rontja nyereségességüket. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.