Az európai autógyárak több tucat megfizethető elektromos modellt terveznek jövőre piacra dobni, készülve az „EV-télre"„ amelyet az Európai Unió szigorú szén-dioxid-kibocsátási célkitűzései és a kemény kínai verseny határoznak meg.
Az e heti Párizsi Autószalon előtt a nagy európai gyártók – amelyeket a kereslet csökkenése is megszorongatott – az elvesztett piaci részesedés visszaszerzésére koncentrálnak az új járművekkel.
Azért vagyunk itt, hogy harcoljunk
– mondta a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo a hónap elején, amikor bemutatta a cég akkumulátor-újrahasznosítási projektjét. „Mindenhol vannak kihívásaink. Ez nem egy séta a parkban, de rengeteg lehetőséget látunk.”
A Renault az egyetlen nagy európai autógyártó, amely a közelmúltban nem adott ki profitfigyelmeztetést. A Volkswagen, a Stellantis, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt csökkentette bevételi előrejelzéseit.
A szektorra nehezedő nyomás jövőre ismét növekedni fog, amikor életbe lépnek az új uniós kibocsátási célok. Ezek megkövetelik az autógyártóktól, hogy csökkentsék flottáik szén-dioxid-kibocsátását – az elektromos és hibrid járművek arányának növelésével –, különben tetemes bírságokkal kell szembenézniük – ismerteti a helyzetet a Financial Times.
A károsanyag-kibocsátási célok teljesítését megnehezíti, hogy a közelmúltban lelassult az elektromos járművek eladása:
A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares pénteken egy olasz parlamenti bizottsághoz fordulva azt mondta, hogy a szabályok által előírt elektromos járművekre való átállás jókora költségekkel járna az autógyártók számára.
Egy olyan rendszerben, amely nem tud árat emelni, mert a fogyasztó nem hajlandó többet fizetni, 40 százalékkal kell megemelnünk a költségszintet
– közölte.
A Barclays elemzője, Henning Cosman becslése szerint a globális autógyártók idén több mint száz új elektromos autótípust dobnak piacra Európában, és körülbelül 70-et 2025-ben, de az ezek eladásához szükséges alacsonyabb árak „elektromos telet” okozhatnak – tette hozzá. Az elemző szerint
az átlagfogyasztó nem vásárol elektromos autót, hiszen arra számít, hogy hamarosan hosszabb hatótávolsággal, újabb technológiával és valószínűleg alacsonyabb áron is kaphat jobbat.
Az európai autógyártók – tudván, hogy nyomás nehezedik rájuk, hogy 2025-ben olcsóbb modelleket adjanak el – idén inkább a piac drágább részére koncentráltak. Emiatt kevésbé képesek felvenni a versenyt például a kínai BYD és az Xpeng egyes modelljeivel, amelyek ára akár 20 ezer euró is lehet – a Transport & Environment nevű szervezet szerint körülbelül a fele az elektromos járművek európai árának.
Lehet árháborút indítani, de nem vagyok benne biztos, hogy az európaiak jól jönnének ki belőle
– figyelmeztetett Alexandre Marian, az AlixPartners munkatársa.
A Barclays elemzése szerint az egész iparágban a bruttó haszon körülbelül 15 százalékponttal alacsonyabb, mint a belső égésű motoros modelleknél. Néhány olcsóbb modellt is bemutatatnak az autószalonon, köztük a Stellantis kínai partnere, a Leapmotor 20 ezer euró alatti autója.
A Renault már felveszi a rendeléseket az elektromos R5-ösre, amelynek ára körülbelül 25 ezer euró lesz. A Citroen, egy másik Stellantis-márka bemutatja a C3 Aircross kompakt SUV modelleket is, bár ezek esetében csak a nem elektromos változatok ára körülbelül 20 ezer euró.
A Renault cég szerint az uniós autógyártóknak 20-22 százalékos európai piaci részesedésre lesz szükségük ahhoz, hogy teljesítsék a kibocsátási célokat. Jelenleg 15 százalék alatt vannak.
Elemzők szerint a célok elérhetők, ha az autógyártók károsanyag-kibocsátási egységeket vásárolnak a tisztább járműveket értékesítő rivális csoportoktól. De ennek költsége az olyanok számára, mint a Volkswagen és a Ford, amelyek a leginkább elmaradtak a céltól, valószínűleg tovább rontja nyereségességüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.