BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Ford's EV drive reboots historic Michigan factory once again

Az ág mellett az amerikai kikötői sztrájk is húzza az európai autógyártókat

Az európai cégeket érinti majd leginkább a munkabeszüntetés. A kikötői sztrájk az egész szektor számára tragédiát jelenthet.

Az európai autógyártókat érinti várhatóan a legnagyobb mértékben az amerikai kikötői sztrájk, mert nagymértékben függenek az érintett keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötőktől, de egy elhúzódó munkabeszüntetés iparági elemzők szerint katasztrofális hatással lehet az egész szektorra.

Dockworkers working in the eastern and southern ports of the USA go on strike after 47 years kikötői sztrájk
Kedden kezdődött a kikötői sztrájk / Fotó: AFP

A dokkmunkások kedden hajnalban kezdték meg az első sztrájkjukat majdnem fél évszázad után, és ezzel leállították az ország külkereskedelmének nagyjából a felét, mert a 45 ezer tagot tömörítő International Longshoremen’s Association (ILA) nem tudott határidőre megállapodni a munkaadókkal az új hatéves kollektív szerződésről.

A nagy autógyártókat tömörítő szervezet a Fehér Házat sürgette, hogy közvetítsen. „Egy elhúzódó sztrájk gyengítené az autóipari beszállítói láncot, és gazdasági és nemzetbiztonsági hatása végigsöpörne az egész országon, kárt okozva az autógyártó közösségeknek és a fogyasztóknak is” – idézte a Reuters John Bozzellát, a Szövetség az Autóipari Innovációért vezérigazgatóját.

Bozzella emlékeztetett, hogy az érintett kikötőkön keresztül bonyolódik le a tavaly 135,7 milliárd dollár értékű amerikai autó- és autóalkatrész-kereskedelem 34 százaléka. (Egy dollár 360,5 forint.)

Tragédia lesz

„Tragédia lesz, ha a sztrájk hetekig tart” – ért egyet vele Steve Hughes, az autóalkatrészek beszerzésére és szállítására specializálódott HSC International vezérigazgatója. Bár úgy véli, az autógyártók kihúzhatják bizonyos ideig a leállást, mindenképpen károkat okoz majd az alkatrészhiány.

Ford's EV drive reboots historic Michigan factory once again kikötői sztrájk
A kikötői sztrájk hatása tragikus lehet az egész autóiparra / Fotó: AFP

Ha megnézzük a General Motors autóit, mindenféle európai és ázsiai alkatrészt találunk bennük

– emlékeztetett.

Az alkatrészhiány néhány autógyártót a gyártás visszafogására késztethet, bár ez nem biztos, hogy baj, elemzők szerint egyesek titokban akár üdvözölhetik is. A Stellantis például nagyon magas járműkészletekkel rendelkezik. A cég egyelőre csak annyit közölt, hogy lépéseket tesz a sztrájk járműgyártásra gyakorolt lehetséges hatásainak enyhítésére, de nem bocsátkozott részletekbe.

Felpörgetheti az inflációt a kikötői sztrájk

Dan Levy, a Barclays elemzője szerint a vállalatok valószínűleg felhalmoztak némi készletet, mivel régóta várható volt a sztrájk. Ha azonban elhúzódik a munkabeszüntetés, és az autógyártók kénytelenek repülővel behozni az alkatrészeket, az növelheti a költségeket és ismét felpörgeti az inflációt.

A leginkább az európai autógyártók érintettek. A Deutsche Welle szerint a német cégek számára rosszabbkor nem is jöhetett volna a sztrájk, hiszen 

  • az eladások amúgy is visszaestek, különösen az elektromos autók esetében és 
  • zuhan a német autóexport a világ legnagyobb autópiacára, Kínába is. 

A Volkswagen pedig már gyárbezárásokat fontolgat.

Houston,,Tx,Usa,,July,21,,2023,-,A,Wide,Selection kikötői sztrájk
Az egyetlen szerencse, hogy sok a kész autó / Fotó: Shutterstock

A BMW és a Volkswagen egyelőre csupán annyit közölt, hogy folyamatosan figyelemmel követik a helyzetet, és azon dolgoznak, hogy minimalizálják a sztrájk hatását. A Volvo vészhelyzeti terveket dolgoz ki.

Az elmúlt években az Európából származó import tette ki a német autógyártók amerikai eladásainak a felét, a Volvónál még nagyobb részét, emlékeztetett jegyzetében Levy. A raktárkészletek azonban nagyobbak a szokásosnál, mivel a vállalatok felkészülhettek a sztrájkra, így annak a hatása korlátozott lehet, ha nem tart sokáig a munkabeszüntetés.

Az ázsiai gyártóknak kevésbé kell izgulniuk

A Barclays elemzője szerint az ázsiai autógyártókat várhatóan kevésbé érinti a sztrájk. A Toyota jelentős járműkészleteket halmozott fel az utóbbi hetekben, amivel időt nyert. A Mazdának szintén elegendő készlete van a kereslet rövid távú kielégítésére, bár az importjában jelentős szerepet játszik a baltimore-i és jacksonville-i kikötő.

Newport,Beach,,Ca-august,,2015:,Fletcher,Jones,Mercedes,Benz,Dealership,Is kikötői sztrájk
Az ázsiai gyártóknak kevésbé kell izgulniuk, az európaiaknak nagyon / Fotó: Shutterstock

A Hondára máris hatással van a sztrájk, ismerte el a vállalat, de részletekbe nem bocsátkozott, ahogyan a Nissan sem, amely csak annyit közölt, hogy a késedelmek enyhítésére vészhelyzeti intézkedéseket vezetett be.

A Hyundai logisztikai leányvállalata, a Hyundai Glovis szorosan figyelemmel kíséri a tárgyalásokat, és alternatív terveken dolgozik a járművek leszállításának biztosítása érdekében – tudatta a gyártó.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.