Az európai autógyártókat érinti várhatóan a legnagyobb mértékben az amerikai kikötői sztrájk, mert nagymértékben függenek az érintett keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötőktől, de egy elhúzódó munkabeszüntetés iparági elemzők szerint katasztrofális hatással lehet az egész szektorra.
A dokkmunkások kedden hajnalban kezdték meg az első sztrájkjukat majdnem fél évszázad után, és ezzel leállították az ország külkereskedelmének nagyjából a felét, mert a 45 ezer tagot tömörítő International Longshoremen’s Association (ILA) nem tudott határidőre megállapodni a munkaadókkal az új hatéves kollektív szerződésről.
A nagy autógyártókat tömörítő szervezet a Fehér Házat sürgette, hogy közvetítsen. „Egy elhúzódó sztrájk gyengítené az autóipari beszállítói láncot, és gazdasági és nemzetbiztonsági hatása végigsöpörne az egész országon, kárt okozva az autógyártó közösségeknek és a fogyasztóknak is” – idézte a Reuters John Bozzellát, a Szövetség az Autóipari Innovációért vezérigazgatóját.
Bozzella emlékeztetett, hogy az érintett kikötőkön keresztül bonyolódik le a tavaly 135,7 milliárd dollár értékű amerikai autó- és autóalkatrész-kereskedelem 34 százaléka. (Egy dollár 360,5 forint.)
„Tragédia lesz, ha a sztrájk hetekig tart” – ért egyet vele Steve Hughes, az autóalkatrészek beszerzésére és szállítására specializálódott HSC International vezérigazgatója. Bár úgy véli, az autógyártók kihúzhatják bizonyos ideig a leállást, mindenképpen károkat okoz majd az alkatrészhiány.
Ha megnézzük a General Motors autóit, mindenféle európai és ázsiai alkatrészt találunk bennük
– emlékeztetett.
Az alkatrészhiány néhány autógyártót a gyártás visszafogására késztethet, bár ez nem biztos, hogy baj, elemzők szerint egyesek titokban akár üdvözölhetik is. A Stellantis például nagyon magas járműkészletekkel rendelkezik. A cég egyelőre csak annyit közölt, hogy lépéseket tesz a sztrájk járműgyártásra gyakorolt lehetséges hatásainak enyhítésére, de nem bocsátkozott részletekbe.
Dan Levy, a Barclays elemzője szerint a vállalatok valószínűleg felhalmoztak némi készletet, mivel régóta várható volt a sztrájk. Ha azonban elhúzódik a munkabeszüntetés, és az autógyártók kénytelenek repülővel behozni az alkatrészeket, az növelheti a költségeket és ismét felpörgeti az inflációt.
A leginkább az európai autógyártók érintettek. A Deutsche Welle szerint a német cégek számára rosszabbkor nem is jöhetett volna a sztrájk, hiszen
A Volkswagen pedig már gyárbezárásokat fontolgat.
A BMW és a Volkswagen egyelőre csupán annyit közölt, hogy folyamatosan figyelemmel követik a helyzetet, és azon dolgoznak, hogy minimalizálják a sztrájk hatását. A Volvo vészhelyzeti terveket dolgoz ki.
Az elmúlt években az Európából származó import tette ki a német autógyártók amerikai eladásainak a felét, a Volvónál még nagyobb részét, emlékeztetett jegyzetében Levy. A raktárkészletek azonban nagyobbak a szokásosnál, mivel a vállalatok felkészülhettek a sztrájkra, így annak a hatása korlátozott lehet, ha nem tart sokáig a munkabeszüntetés.
A Barclays elemzője szerint az ázsiai autógyártókat várhatóan kevésbé érinti a sztrájk. A Toyota jelentős járműkészleteket halmozott fel az utóbbi hetekben, amivel időt nyert. A Mazdának szintén elegendő készlete van a kereslet rövid távú kielégítésére, bár az importjában jelentős szerepet játszik a baltimore-i és jacksonville-i kikötő.
A Hondára máris hatással van a sztrájk, ismerte el a vállalat, de részletekbe nem bocsátkozott, ahogyan a Nissan sem, amely csak annyit közölt, hogy a késedelmek enyhítésére vészhelyzeti intézkedéseket vezetett be.
A Hyundai logisztikai leányvállalata, a Hyundai Glovis szorosan figyelemmel kíséri a tárgyalásokat, és alternatív terveken dolgozik a járművek leszállításának biztosítása érdekében – tudatta a gyártó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.