Öt százalékot zuhant a Tesla részvényárfolyama arra a hírre, hogy az Egyesült Államok zöldátállásban legelőrébb tartó állama, Kalifornia a jövőben megvonná az Elon Musk elektromos autóit vásárlóktól az anyagi támogatást. Az ok triviális, a Tesla ugyanis már nem kaliforniai vállalat, amióta Musk áttette az autógyártó székhelyét az ugyancsak napsütötte, de olajban úszó Texasba. Egy demokrata államból egy republikánusba.
A Tesla a pályafutását Kaliforniában kezdte, a Freemontban lévő gyára ma is ontja magából a cég modelljeit, de a texasi Austinban is épített egy Gigafactoryt. Musk 2021-ben kötöztette a Teslát Texasba, és idén már azt hangoztatta, hogy más cégei, például a SpaceX és az X közösségi médiaplatform is követni fogja ezt a példát.
Gavin Newsom kaliforniai kormányzó irodája hétfőn jelentette be, hogy ha a januárban hivatalát elfoglaló megválasztott elnök, Donald Trump eltörli a feltételeknek megfelelő elektromos autók vásárlásához nyújtott, 7500 dollárban maximált szövetségi adókedvezményt, attól még Kalifornia nem áll le az ösztönzéssel, ám az új, kidolgozás alatt álló támogatási szabályokba a Tesla vélhetően nem fér bele. Newsom közölte, ha Trumpék kivezetik a központi támogatást, akkor ők felújítják a sajátjukat, amely 2023 végén futott ki a Joe Biden által általánossá tett szövetségi szubvenció bevezetésével.
Kalifornia a lezárt programja keretében 1,49 milliárd dollár vissza nem térítendő támogatást adott több mint 549 ezer helyben regisztrált autós számára
villanyautó vásárlásához vagy lízingjéhez. A kaliforniai támogatás felső határa is 7500 dollár volt.
Az átállási program sikerét jól jelzi, hogy Kaliforniában immár több mint kétmillió zérókibocsátású autó szaladgál az utakon, számában és arányában is a legtöbb az Egyesült Államokban. Az állomány 2022 óta a duplájára nőtt. Idén szeptember végéig 293 ezer villanyautó kelt el az államban, ez az itt értékesített teljes járműállomány 22 százalékát képezi.
Az egyelőre nem világos, hogy az új kaliforniai program mennyibe kerülne, és hogy ugyanazokat a korábbi a jövedelem- és járműárkorlátokat írná-e elő.
Az állam nem korlátozná a versenyt az új szabályokkal, épp ellenkezőleg, eddig távol maradó gyártók is részt vehetnek a programban, ha megfelelnek a feltételeknek – kommunikálta a kormányzó hivatala a Forbes tudósítása szerint. Más kérdés, hogy a támogatásokra honnan lesz forrás, Kalifornia ugyanis egy friss, független felmérés szerint eleve kétmilliárd dolláros deficittel indítja a 2025-ös költségvetési évét.
Az elektromos autózás esküdt ellenségeként számon tartott Donald Trump választási kampányát több mint százmillió dollárral fűtő elektromosautó-gyártó Tesla miniszteri rangra emelt, alapító-vezérigazgatója, azaz
Elon Musk saját közösségi csatornáján fakadt ki, beteg ötletnek tartva, hogy épp az a cég esik el a busás támogatástól, amely gyártóbázissal rendelkezik Kaliforniában.
Musk és Kalifornia összetűzései nem új keletűek, Newsommál már összeütköztek olyan állami politikák miatt, mint például a Tesla freemonti gyárának bezárása a világjárvány idején, vagy a transznemű gyerekekről szóló kaliforniai törvényjavaslat jóváhagyása – ami kiváltotta Musk haragját, s amelynek következményeként transznemű gyermeke nevet változtatott és megtagadta biológiai apját.
Musknak kijutott még egy maflás hétfőn, ezt Joe Biden energetikai minisztériuma osztotta ki a multimilliárdosnak azzal, hogy feltörekvő riválisának, az elektromos járműveket gyártó Riviannek 6,6 milliárd dolláros kölcsönt hagyott jóvá, hogy segítse a Volkswagen amerikai partnerét új, georgiai autógyárának felépítésében, ahol a nemrég bemutatott, olcsóbb SUV-ket szerelik majd össze.
A rendkívül kedvező kamatozással folyósítandó kölcsönhöz feltételeket is szabtak, ezek egyike, hogy a Rivian nem korlátozhatja dolgozóinak csatlakozását az autóipari szakszervezetekhez, a szerveződéseket nem korlátozhatja.
Ez a kölcsön is része annak az intézkedéssorozatnak, amelyet a leköszönő Biden-adminisztráció az átmenet idején foganatosít,
hogy a négy év kormányzás alatt elért vívmányokat megmentsék a kilátásba helyezett rombolástól. Hasonló támogatásban egyébként korábban a Tesla, a General Motors és a Ford is részesült. A Rivian georgiai üzeme 2028-tól gyártja
a cégnek az Illinois állambeli Normalban van a gyártóbázisa. A Volkswagen júliusban kötött partnerségi megállapodást és alapított közös vállalatot a Riviannal az amerikai piacra szóló e-autó-fejlesztések koordinálására és közös gyártására. A németek az eddig e célra beígért 5 milliárd dollárt két héttel ezelőtt 800 millióval toldották meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.