BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A használt termékek vásárlása a Black Friday legnagyobb riválisa

A magyar vásárlók több mint fele nem csap le a novemberi akciókra. A Black Friday alatt lecserélt régi kütyük jelentős része felbukkan a használt árus weboldalakon.

A magyarországi vásárlók egyre inkább a takarékosság és a környezetbarát megoldások felé fordulnak. 52 százalékuk nem tervez vásárlást kifejezetten az idén novemberi promóciós időszakban, 28 százalékuk még nem döntötte el, hogy vásárol-e, és 20 százalékuk biztos abban, hogy beszerez valamit az idei akciókban – derült ki a Jófogás legfrissebb, Black Friday apropóján készített online felméréséből, amelyre több mint 2500 válasz érkezett be.

Black Friday signboard hanging on gray wall
Idén sem marad el a Black Friday / Fotó: Northfoto

Ugyanakkor továbbra is erős a használt termékek iránti kereslet, mivel sokan az új árucikkek helyett a kedvezőbb árú, másodkézből származó alternatívákat részesítik előnyben. A felmérést kitöltők csaknem 40 százaléka kifejezetten szívesen vásárolna second hand terméket a Black Friday során, harmada pedig nyitott lenne rá, leginkább anyagi megfontolások miatt. A válaszadók 64 százaléka azért preferálja a használt termékeket, mert ezekkel jobban járhat anyagilag, de sok vásárló az egyedi, ritka termékek miatt választja a használtpiacot. A felmérés azt is megmutatta, hogy a környezetvédelmi szempontok is egyre fontosabbak, 12 százalék említette ezt mint vásárlási motivációt, ami a tavalyi évvel összehasonlítva 20 százalékos növekedés.

Nem tervezünk túlköltekezni a Black Friday alatt

A felmérés rámutat arra is, hogy akik terveznek költeni a Black Friday promóciós időszakban, jellemzően alacsony költségvetéssel számolnak. A legtöbben (45 százalék) legfeljebb 10 ezer forintot szánnak vásárlásra, a válaszadók 28 százaléka 10 és 50 ezer forint közötti összeget tart reálisnak. Csak kevesen gondolkoznak ennél nagyobb kiadásban (százezer forint felett például mindössze 12 százalék). A kedvezmények fontos szerepet játszanak a vásárlói döntések meghozatalakor: a vevők 41 százalékának nagyon fontos az árkedvezmény mértéke, ugyanakkor a válaszadók negyede egyáltalán nem tekinti ezeket mérvadónak. Noha továbbra is az elektronikai eszközök a legnépszerűbbek, minden negyedik vásárló bármit szívesen megvenne, ami jól le van árazva. Az új termékek vásárlása miatt szükségtelenné vált régi tárgyak eladását minden harmadik ember tervezi.

Habár a Jófogáson elsősorban magánszemélyek hirdetnek, egyre több üzlet is jelen van a platformon, hogy ezzel is szélesebb közönséget érjen el. A Black Friday kapcsán a portál az üzleti felhasználók véleményét is kikérte. Többségük úgy gondolja, hogy ez az időszak főként a nagyvállalatok számára releváns, a kisebbek kevésbé tudnak érvényesülni a nagy médiazajban.

A válaszokból kiderült, hogy sok kis üzlet nem tapasztal nagyobb forgalomnövekedést ebben az időszakban. Pedig minden harmadik jófogásozó vásárol üzleti fiókoktól, nagy részük azért, mert itt nagyobb választékkal találkozhatnak, 26 százalék pedig elsődlegesen a hivatalos garancia miatt dönt az üzletek mellett. Akadnak olyanok is, akik – környezetvédelmi okokból – kifejezetten kerülik az új termékeket, és csak használt árukat keresnek, a Jófogás Boltok között szép számmal akadnak használt, felújított termékeket kínálók is.

Az üzleti felhasználók tapasztalatai szerint a platformon a legnépszerűbb átvételi mód a személyes úton történő, ezt közel 40 százalékkal a házhoz szállítás követi. Ettől az aránytól egyelőre elmarad a csomagpontok és csomagautomaták iránti igény. Fizetés terén az utánvétes készpénzes megoldás vezet, de sokan választanak banki átutalást vagy utánvétes bankkártyás fizetést is, az online bankkártyás fizetés a legkevésbé népszerű opció.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.