A korábbi évekhez hasonlóan idén is hasítanak a nagy novemberi leárazások, az idei Black Friday-szezonban várhatóan többet vásárolnak majd a fogyasztók, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben. A Boston Consulting Group (BCG) 2024-es Black Friday-felméréséből kiderült, hogy a vásárlók 38 százaléka már vagy használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát (MI) az akciós ajánlatok felkutatására. 2024-ben november 29-én lesz a fekete péntek, de sok akció már korábban elkezdődik, és napokig vagy akár hetekig is elérhető.
A csaknem 10 ezer fő megkérdezésével készült kutatás eredményeiből az derül ki, hogy a válaszadók háromnegyede tervezi, hogy vásárolni fog a Black Friday vagy a Cyber Monday alkalmával. Az Ausztráliában, Kanadában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Németországban, Franciaországban, Lengyelországban és Spanyolországban készült felmérés szerint az átlagos költés akár 32 százalékkal lehet magasabb, mint 2023-ban.
A vevők áltagosan legalább 30 százalékos kedvezményt várnak el egy Black Friday-ajánlattól. Tízből hatan már októberben vagy november elején keresni kezdték az akciókat, és kétharmaduk tervez karácsonyi ajándékokat vásárolni az akciók alatt.
Az emelkedő megélhetési költségek miatt a fogyasztók mindenhol aktívan keresik az akciókat. A vizsgált országok közül
Változás az előző évekhez képest, hogy idén a vásárlók a keresésre, valamint a termékek és szolgáltatások összehasonlítására már igénybe veszik a generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) is. A fogyasztók 38 százaléka már használta, vagy tervezi használni az MI-t a vásárlás során. A technológia különösen népszerű a fiatalabb generációk körében: a millenniumi generáció 46 százaléka, míg a Z generáció 52 százaléka már használta, vagy tervezi használni.
A mesterséges intelligenciát használók több mint 80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy úgy érzi, okosabban tud vásárolni, könnyebben tud dönteni a technológia segítségével, és közel 40 százalékuk tervezi, hogy a jövőben még többet fog rá támaszkodni.
A vásárlók fő aggályai közé az alapvető termékek áremelkedése (81 százalék), az orosz–ukrán háború (82 százalék) és az infláció (71 százalék) tartoznak. Ezek miatt csaknem a fogyasztók fele vágta vissza az elmúlt három hónapban a nem alapvető kiadásait, 45 százalékuk gyakrabban ellenőrzi és hasonlítja össze az árakat, 41 százalékuk pedig diszkont- vagy árérzékeny üzletekben vásárol.
Nem meglepő az sem, hogy infláció idején a fogyasztók jelentős kedvezményeket keresnek. A jó ajánlat fogalmát a vásárlók minimum 30 százalékos kedvezménnyel társítják a felmérés szerint, míg például a felnőtt ruházati cikkeknél ez az elvárás meghaladja az 50 százalékot. A műszaki, szórakoztatóelektronikai cikkeknél pedig 40 százalékos kedvezmény az elvárás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.