A várt 5-7 millióval szemben 12,66 millió fontért (több mint 4,8 milliárd forintért) kelt el Egon Schiele Krumaui tájkép című festménye a Sotheby's aukcióján, és ezzel új rekordot állított fel az osztrák művész alkotásainak piaci szereplésében. Az 1916-ban készült vászon hosszas párharc után került egy telefonon licitáló gyűjtő tulajdonába. A nagy érdeklődést magyarázza, hogy valóban ritka csemegéről volt szó: a szakértők által Schiele utolsó mesterművének tartott alkotás fél évszázadon keresztül a linzi Neue Galerie egyik büszkesége volt, majd - miután kiderült, hogy a második világháború idején "árjásított" műkincsről van szó - az intézmény nemrég visszaadta az eredeti tulajdonos örököseinek. Hasonló esetnek voltunk tehát tanúi, mint itthon a Mű-Terem Galéria tavaszi aukcióján, amikor a szintén restitúciós ügy eredményeként piacra került Munkácsy-kép hozta lázba a gyűjtőket.
A Sotheby's első vonalbeli impresszionista és modern képeket tartalmazó múlt heti árverésének összforgalma 37 millió font volt, aminek gyakorlatilag egyharmadát a Schiele-kép jelentette. A 35 tételből 11 nem talált vevőre, ám így is sikerült a tavalyi hasonló árverést megközelítő eredményt elérni (akkor 38,8 millió font volt az összleütési érték). A kiemelkedő alkotások iránti töretlen érdeklődést jelzi a kínálatban szereplő Paul Gauguin-kép szereplése is. Az 1902-ből származó, Tahitin festett nagyméretű alkotást a várt 7-9 milliós sávban (7,6 millióért) tudta értékesíteni a ház. Szakértők szerint a 7 milliós limitár korábban valószínűleg bukásra ítélte volna a képet, ám ma már olyan ritkán bukkannak fel a piacon fontos Gauguin-képek, hogy a gyűjtők szinte bármit megadnak egy ilyen alkotásért. A magas limitár egyetlen esetben okozta valóban nívós alkotás bukását: Paul Cézanne 1897-98 körül készült remek tájtanulmányáért senki nem akart 3-4 millió fontot kifizetni. Pablo Picasso egy korai, bikaviadalt ábrázoló vászna viszont jó áron, 2,13 millió fontért talált új gazdára, és tisztes eredménynek számít Gauguin ugyancsak korai, a pont-aveni korszakból származó téli tájképéért kifizetett 1,57 millió font is. A szürrealista anyagból Joan Miró egy 1949-es alkotása 2,5 millió, René Magritte egy 1960 körüli munkája pedig 1,97 millió fontért cserélt gazdát a Sotheby'snél.
A fő riválisnak számító Christie's hasonló témájú, ugyancsak múlt heti presztízsárverésén a 46 tétel 83 százaléka kelt el, ám az összeredmény 26 millió font alatt maradt. Ez jóval kevesebb a tavalyi 40 milliós eredménynél - igaz, akkor egy remek Picasso-kép egymaga 16 milliót hozott. Most Vincent van Gogh egy nem túlzottan izgalmas virágcsendélete vitte el a pálmát, mindössze 4,2 millió fontos leütési árral. A vászon ugyanúgy egy japán gyűjteményből került a piacra, mint a mester egy - szintén nem kiemelkedő kvalitású - női portréja (3,3 millió font). Van Gogh egy rajza (hátoldalán egy dokumentumértékű levéllel) 845 ezer fontért cserélt gazdát.
A Christie'snél a visszamaradt tételek között volt például Gustav Klimt egy vászna, amelyért 1,5-2,5 millió fontot vártak előzetesen a ház szakértői. A felvonultatott 11 szürrealista alkotás ezzel szemben jól teljesített. Összesen több mint 5 millió fontot hozott ez a csoport, a legdrágább tétel - Paul Delvaux 1947-es női aktja - 1,685 milliós leütési árat ért el. Kiemelkedően sikeres volt a nagyárverés nyitányaként tartott, 30 tételes grafikai aukció is. A Tériade-gyűjteményből piacra került impresszionista és modern munkák 100 százaléka elkelt, összesen több mint 4 millió fontért. Öszszességében - figyelembe véve a világgazdaság gyengeségét és azt, hogy az impresszionista aukciók összeállítása éppen az iraki háború idejére esett - nem nevezhetők rossznak a múlt hét eredményei, és főleg az biztató, hogy a kiemelkedő alkotásokért továbbra is stabil kereslet mutatkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.