Alig egy év múlva, 2004. május 1-jén Észt-, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Cseh-, Magyarország és Ciprus az Európai Unió tagja lesz, a német vállalatok azonban már most erre készülnek. A 30 DAX-vállalat egynegyede számára ugyanis a jövendő EU-országok gyártóbázisként, vagy értékesítési piacokként válnak fontossá - szerepel a berlini bankegyesület (BGB) egyik tanulmányában.
Az olyan vállalatok, mint például az E.on, az RWE és a Deutsche Telekom profitálhatnak a tömegpiacból a csatlakozó országokban - derül ki a német Handelsblattban közölt elemzésből. A lakosság ellátási foka ugyanis még nem telített az említett cégek termékeivel, miközben a kereslet meglehetősen magas. A Metro és a Cash & Carry a csatlakozó országokban nagy népszerűségnek örvend, a Media Markt és a Saturn elektronikaiüzlet-láncok terjeszkedési súlypontja pedig éppen hogy Kelet-Európában van. Emellett a pénzügyi társaságok az életbiztosítás ugrásszerű növekedését várják, miközben a BGB elemzői azt is meglepőnek tartják, hogy néhány vállalat, mint például az Adidas, és a Salomon termékeiért hajlandóak már annyit fizetni az emberek, mint Nyugat-Európában.
A befektetők a DAX-vállalatok kelet-európai üzleteiből valójában csak profitálhatnak, legalábbis ha hosszú távon gondolkodnak. Az elkövetkező 5 évben az EU keleti bővítése ugyanis egyelőre még nem gyakorol nagy hatást a tőzsdei árfolyamaikra - vetíti előre Hartmuth Höhn, a hamburgi Berenberg Bank szakértője. Ide sorolhatók például a HypoVereinsbank (HVB) papírjai. Bár a pénzintézet leányvállalata, a Bank Austria előkelő helyet foglal el Kelet-Európában, Lengyel- és Csehországban ráadásul piacvezető, addig a pénzintézet részvényét jelenleg leginkább csak eladásra ajánlják az elemzők.
A HVB-nek, mint ahogy a többi DAX-vállalatnak is, az esélyei szerint kell berendezkednie keleten: először a házi feladatot kell elkészítenie, s csak ezután profitálhatnak az EU kibővítéséből - véli Höhn. Hasonlóan látja Rolf Elgeti, a Commerzbank részvénystratégiai szakembere is. Pillanatnyilag az EU keleti bővítése a befektetők számára még nem téma, a figyelem központjában jelenleg olyan kérdések állnak, mint a konjunktúra, illetve az esetleges adókedvezmények. Elgeti úgy látja, csak azok a társaságok profitálhatnak a bővítésből, amelyek olyan műszaki fölénnyel bíró termékkel rendelkeznek, mint például az autógyártás. Az olyan ágazatokban, mint az acél-, a vegyipar, illetve a fogyasztási cikkek, a konkurenciaharc nagyon agresszív lesz - prognosztizálta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.