Az engedéllyel nem rendelkező uzsorások mellett azonban feltűntek a piacon azok a cégek, amelyek legálisan kínálják készpénzben a gyorskölcsönt, szintén rendkívül drágán: több száz százalékos teljeshiteldíj-mutató (THM) mellett.
Ilyen társaság egyebek között a Provident és az Athlon Pénzügyi Zrt., előbbi tevékenysége ellen már politikusok is felemelték a szavukat, sőt Mali Zoltán, egy aprócska falu, Drávapiski polgármestere február közepére tüntetést is szervezett a cég ellen. „A tüntetést nem tartjuk jó ötletnek, mert meggyőződésünk, hogy polgármestereknek, politikusoknak és a versenyszféra képviselőinek nem az utcán, hanem a tárgyalóasztal mellett kell megvitatniuk a felmerült kérdéseket” – írta a hírre reagálva lapunknak a Provident, hozzátéve, hogy meggyőződése szerint a cég támadói nem ismerik pontosan a társaság működését.
A Providentre és az Athlonra is jellemző, hogy viszonylag kis összeget ad kölcsön rövid futamidőre, és hetente szedi be a törlesztőrészleteket. Szintén közös a két társaságban, hogy honlapján igyekszik megnyugtatni a potenciális ügyfeleket: a több száz százalékos THM valójában nem is olyan sok. Az ugyanis nem azonos a kamattal, nem jelenti azt, hogy a kölcsön 3-4-szeresét kell a futamidő során visszafizetni. Az Athlon például kijelenti: „a mutatószám a kis összegű, rövid lejáratú, éven belüli konstrukciók esetében félrevezető”, és hasonló megállapításra jut a Provident is.
Bármi is a véleménye a két cégnek, az általuk kínált hitelek a többi piaci szereplő ajánlataival összevetve drágák. Egy 200 ezer forintos hitelt a Providentnél például hetente 6800 forintjával lehet 54 hét alatt visszafizetni. Az árazást a cég szerint a számos kényelmi szolgáltatás indokolja: az ügynökök otthonukban keresik fel az ügyfelet, akinek nem kell bonyolult adminisztrációval bajlódnia, sorban állnia, hitelbírálatra várnia, és gyorsan hozzájut a kölcsönhöz.
A cégek akár 400 százalékot is meghaladó THM-éből azonban arra lehetne következtetni, hogy az ügyfélkör nem a luxushoz és kényelmi szolgáltatásokhoz szokott társadalmi rétegből kerül ki, hanem főleg a 30 százalék körüli THM-ű személyi hitelekkel operáló bankoknál hitelképtelennek bizonyuló kliensek fordulnak hozzájuk. A Provident viszont cáfolja ezt. Beszámolójuk szerint ügyfélkörük rendkívül változatos szerkezete leképezi a magyar társadalom összetételét földrajzi, jövedelmi, nemek szerinti vagy iskolázottsági szempontból egyaránt. Ugyanúgy találni közöttük tanárt, közalkalmazottat, mint egyéni vállalkozót vagy a versenyszférában dolgozót, sőt, jelentős részük más pénzügyi szolgáltatást is igénybe vesz, rendelkezik például bankszámlával vagy hitelkártyával.
A reklámokra ráharapó kliensek zöme azonban valószínűleg nem ebből a rétegből kerül ki, ezt jelzi, hogy a cég az esetek felében elutasítja a hitelkérelmeket. A kereskedelmi bankoknál azonban így is lazább lehet a hitelezési gyakorlat, a problémás kölcsönök aránya ugyanis magasabb a Providentnél. A nem megfelelően kihelyezett kölcsön nemrég emberéletet is követelt: az egyik adós meggyilkolta a cég egyik ügynökét. A társaság egyébként igyekszik elejét venni a hasonló eseteknek: biztonsági képzésekre küldi szakembereit, és személyi riasztóval is ellátta őket.
Hogy miért éppen hetente kell visszafizetni a kölcsönt, amikor Magyarországon jellemzően havonta jutnak jövedelemhez az emberek, a Provident a következő választ adta lapunknak: Magyarországon jó néhány szakma létezik, ahol a kifizetések hetente történnek, emellett a tapasztalataik azt mutatják, hogy a heti törlesztés „hatékonyabb tervezésre nyújt lehetőséget az ügyfeleknek költségvetésük kézben tartása kapcsán”.
A társaság tavaly 42,6 milliárd dolláros nettó nyereséget ért el, az utolsó negyedben 7,4 milliárd lett a profitja. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.