BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevésbé voltak agresszívak a bankok a második negyedévben

Az európai bankok a második negyedévben már kevésbé agresszívan szigorították a hitelezési feltételeket, és ez a tendencia várhatóan a következő időszakban is kitart – derül ki az Európai Központi Bank (EKB) legfrissebb, a június végi állapotokat tükröző hitelezési felméréséből.

A második negyedévre vonatkozóan a megkérdezett hitelintézetek bő egyötöde nyilatkozott úgy, hogy tovább szigorított a vállalati finanszírozás feltételein, az első negyedévben még 43 százalék volt ez az arány.

A bankok emellett – a vállalkozói hitelek kivételével – nem is terveznek nagyobb arányú szigorítást a jövőben sem, és ez igaz a lakossági kliensekre is. Ezzel együtt a felmérés szerint még egyetlen bank sem könnyített a feltételeken. Utoljára 2007 júliusában, a gazdasági válság érkezése előtt enyhítettek a pénzintézetek.

A második világháború utáni időszak legnagyobb gazdasági válságának következtében drasztikusan lecsökkent a bankok hitelezési hajlandósága, és ezzel párhuzamosan visszaesett a vállalatok és a háztartások kölcsönök iránti kereslete is.

Az EKB, amely az elmúlt hónapokban rekordalacsony szintre, egy százalékra mérsékelte alapkamatát, kötvényeket is vásárol a hitelintézetektől, hogy emelje a likviditásukat, ezzel is ösztönözve a hitelezés intenzívebbé válását, illetve a gazdasági növekedés elindulását.

Az EKB alelnöke, Lukasz Papademosz a jelentés kiadását követően szintén a hitelezési aktivitás növelésére biztatta a bankokat. Mint mondta: a hitelintézeteknek fel kell ismerniük, hogy a hitelezés helyreállítása hosszú távú érdekük. A legfrissebb adatok szerint az eurózónában a hitelezés továbbra is gyenge, különösen az üzleti szféra esetében.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.