A legalapvetőbb kérdésben nem sikerült megegyezésre jutni, ezért is maradtak abba a megbeszélések a kormány és szövetség között. Ez a kérdés pedig nem más volt, mint hogy a bankadó mértéke elviselhetetlenül nagy terhet jelent a pénzintézetek számára, aminek súlyos gazdasági következményei vannak - mondta Nyers.
Arra vonatkozóan, hogy mekkora extra teher lenne még elviselhető átmenetileg a bankszektornak, a szövetség főtitkára nem kívánt konkrét számot mondani, csupán azt, hogy a jelenleginél lényegesen alacsonyabb terhelés lenne elfogadható az átlagos adóterheléshez képest. Nyers úgy látja: ha több évre fennmaradna a bankadó, a pénzintézetek tőkehelyzete gyengülne, ami által csökkenne a hitelezési képességük, így a bankszektor a gazdasági növekedést kevésbé tudná finanszírozni.
A Magyarországon működő bankok tulajdonosai nem készülnek rá, hogy kibújjanak a bankadó alól, ennek egy év alatt ráadásul nem is lenne különösebb értelme - fogalmazott Nyers. Az viszont biztosra vehető - tette hozzá -, hogy ha a külföldi anyabankok magyarországi leányvállalatokhoz juttatott forrásai az eddigieknél jóval gyengébben térülnek meg, akkor ezeket nem, vagy az eddiginél kisebb mértékben helyezik majd ki Magyarországra. Azaz: a hitelezési lehetőségek jelentősen szűkülnek. A külföldi forrásokra viszont szükség van, hiszen a hazai megtakarítások nem elegek a hitelezéshez.
Nyers Rezső szerint a legalapvetőbb különbség az adó céljában áll. Bankadót olyan európai országokban vezetnének be, ahol az állam jelentős összegekkel volt kénytelen kisegíteni a bankokat a válság kitörésekor. Most ezt a pénzt szeretnék visszakapni a bankszektortól. Magyarországon ilyen segítségre nem volt szükség - jegyezte meg Nyers. Hozzátette: a hazai és a külföldi bankadó-tervek között öt-tizenötszörös a különbség, a magyarországi bankszektor kárára.
Szijjártó Péter ma elmondta: a kabinet megvizsgálja az Európai Központi Bank levelét, melyet a frankfurti székhelyű intézmény a Magyar Nemzeti Bank elnökének és dolgozóinak fizetéséről írt. Ha a magyar kormány nem tágít, akár az Európai Bíróság elé is kerülhet a Simor András jegybankelnök fizetése körüli huzavona. Az Európai Központi Bank (EKB) ugyanis tudatta: a magyar kormány ez irányú törvényjavaslatával megsértette a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi vezetőinek személyi függetlenségét s a jogalkotás konzultációs szabályait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.