Egy ilyen helyzetben rendkívül jó helyzetbe kerülnek az adósok, mivel változó kamatozású kötelezettségeiket olcsón tudják átváltani fix kamatozásúra. Vagyis a mostani helyzet burkoltan az eladósodást és a korábban felvett hitelek újrafinanszírozását serkenti, természetesen ez nem egy végtelen történet, hiszen hosszabb távon nem állhat fenn ilyen torz helyzet.
Azt azonban nehéz megmondani, hogy mi kényszerítheti ki a fordulatot, de azt látni lehet, hogy a vonzalom a fejlett országok államkötvényei és a vállalati kötvények iránt is megingathatatlannak tűnik, a hozamok újabb és újabb mélypontra kerülnek (vagyis ezen termékek árfolyamai újabb és újabb csúcsokat döntenek
Elindult a kampány Amerikában, Obama tegnap egy nagygyűlésen körvonalazta elképzeléseit a jövőt illetően. A fókuszban egyelőre az infrastrukturális beruházások állnak, amelynek keretében 240 ezer km hosszúságú utat újítana fel a kormányzat, emellett összesen 6400 kilométer vasúti pálya fektetése és rendbetétele szerepel a tervek között.
A kormányzat azonban nem csak nagyban játszana, hiszen a menetrend szerint egy, a helyi/állami beruházásokat támogató bankot is létrehoznának hasonló projektek finanszírozására. Ez a terv mintegy 50 milliárd dolláros keretösszeggel indulna, az ígéretek azonban nem álltak itt meg. A napirendi pontok között ugyanis a társasági adó csökkentése szerepel, amely két év alatt mintegy 200 milliárd dollárt hagyna a vállalatok zsebében, de felmerült a korábban már pedzegetett K+F adókedvezmény kiterjesztése is. Ez 10 éves időtávon mintegy 100 milliárd dollárba kerülne szövetségi szinten.
A média egyelőre nem feszegeti különösebben a témát, egyelőre az intézkedéseknek csak a munkahely-teremtési oldala került címlapokra, ám mindig érdemes elgondolkodni azon, hogy ezen összegekből esetleg nem lehetne-e hathatósabb lépéseket tenni a gazdaság rendbetétele kapcsán (például a sokat halogatott egészségügyi reform vagy az adórendszer komplex átalakítása is kézenfekvőbbnek tűnik). Másrészt azt se felejtsük el, hogy ezek az intézkedések rövid távon tovább rontják az amúgy is feszített amerikai eladósodottsági mutatókat - a fenntartható deficitpálya kialakításával pedig továbbra is adós marad a kormányzat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.