A különböző pénztárak fajlagos díjterhelése nem csupán az egyes díjak eltérő – befizetésarányos, illetve vagyonarányos – vetítési alapja miatt ítélhető meg nehezen, de az időtényező figyelembevétele is gondot okoz. A megtakarítások kezdeti éveiben ugyanis a működési és likviditási célú tagdíjlevonás tetemes hányadot tesz ki a díjterhelésből, míg a befektetési díjak aránya csekélyebb. Hoszszabb távon viszont a befektetési díjaknak a díjterhelésen belüli súlya fokozatosan nő a működésre levont díjbevételek rovására.
A felügyelet számításai szerint az elmúlt években az összes nyugdíjpénztári vagyon átlagos díjterhelése fokozatosan és folyamatosan csökkent: 2009-ben a magánnyugdíjpénztáraknál ez átlagosan 1,12 százalékos, az önkéntes nyugdíjpénztáraknál pedig 0,97 százalékos volt. (2000-ben a magánkasszáknál még 3,44 százalékos, az önkénteseknél 1,97 százalékos volt az arány.) Tavaly a működési díjakra a vagyon átlagosan 0,63 százalékát, míg a befektetések kezelésére a 0,49 százalékát vonták el a pénztárak.
Annak, hogy a magánpénztárak díja jóval magasabb szintről lényegesen gyorsabb ütemben csökkent, mint az önkénteseké, a PSZÁF szerint az lehetett az oka, hogy az 1998-ban indult magán-nyugdíjpénztári rendszer még meglehetősen új volt, és csekély vagyonnal rendelkezett, az 1994 óta létező önkéntes pénztárak viszont ekkor már vagyonfelhalmozásuk érettebb szakaszában jártak. Emellett a magánpénztári rendszer a befizetések kötelező jellegéből és jogszabály által meghatározott mértékéből adódóan lényegesen gyorsabban tudott vagyont felhalmozni.
Az egyes kasszák között egyébként elég nagyok a különbségek. A legolcsóbban működő magánnyugdíjpénztár 2009-ben az Villamos-energiaipari Társaságok Nyugdíjpénztára volt, náluk mindössze 0,53 százalékot tett ki a díjterhelés, a legdrágább pedig az Erste, ahol a mutató 1,35 százalékos lett. Még nagyobb eltérések vannak az önkéntes nyugdíjpénztári ágban, ahol néhány kassza (CIB, Richter Gedeon) fél százalék alá szorította a díjterhelést, miközben az Officium Országos Nyugdíjpénztárnál 2,84 százalékos az elvonás.
Az eltérésekre a PSZÁF szerint számos technikai tényező, illetve az egyes pénztárak egyedi sajátosságai szolgálhatnak magyarázatul. Nem mindegy például, hogy egy adott intézmény milyen gyorsan növekszik, ha sok új tag van, akkor ugyanis a működési és likviditási célú elvonás mértéke nagyobb lehet. Az is előfordulhat, hogy egy munkáltatói hátterű pénztárban a munkáltató átvállalja a működtetés költségeit, így alacsonyabb lehet a díjterhelés, de megtörténhet az is, hogy a vagyonkezelési szerződésekben sikerdíj is szerepel, ez viszont emelheti az elvonás arányát.
Tiltakozik a Stabilitás
„Az Országgyűlés által ma tárgyalandó törvénytervezetben nyoma sincs annak, hogy a 3 millió pénztártagot az állam később bármi módon kompenzálná azért, mert 2011. december 31-ig havonta átlagosan 10 ezer forint nyugdíjcélú megtakarítást kényszerülnek átirányítani a központi költségvetésbe” – áll a Stabilitás Pénztárszövetség közleményében. Juhász Istvánné főtitkár visszautasította Orbán Viktor miniszterelnöknek a pénztári rendszer lejáratására irányuló vádjait, miszerint a magánnyugdíjpénztárak tagjait „tőzsdézésre” vagy „rulettasztalhoz” „kényszerítették” volna. A havi 30 milliárd forint járulék pedig nem „magánbefektetők zsebébe”, hanem a tagok nyugdíjszámláira kerül, ahol azt egyénileg, napra készen nyilvántartva, törvények által szabályozott módon befektetik, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete rendszeresen ellenőriz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.