Az MNB tanulmányából kiderül: a lakáscélú hiteleknél a bankok 35 százaléka, a fogyasztási hiteleknél a bankok 9 százaléka szigorított a hitelezési feltételeken 2010 harmadik negyedévében. A fogyasztásra felvehető jelzáloghitelek tekintetében a bankok 43 százaléka szigorított. (Az MNB a hitelezési feltétel szigorítás illetve enyhítés esetében a piaci részesedéssel súlyozott különbséget veszi.)
A bankok szerint ez annak tudható be, hogy a devizában történő hitelkihelyezés megtiltását további „szigorításnak értékelték”. A kamatfelár csökkent, melynek hatására a THM 10,6 százalékról 10 százalékra mérséklődött.
Az autópiacon is szigorodás következett be: a hitelezési feltételeken a bankok és lízingcégek 8 százaléka tette nehezebbé a hitelhez jutást. A gépjármű-finanszírozás feltételein a következő félévben a hitelezők 23 százalékra tervez enyhítést az MNB tanulmánya szerint.
A fogyasztási célú hitelek feltételeinél „a legtöbb szegmensben” nem terveznek érdemi változást a hitelintézetek. A bankok 40 százaléka gondolja úgy, hogy élénkül a kereslet a háztartási hitelek szegmensében.
Szigorú vállalti hitelfeltételek
2010 harmadik negyedében nem változott érdemben a bankok vállalatok szembeni hitelezési gyakorlata. A bankok kockázatvállalási hajlandósága változatlanul alacsony.
A keresletet nézve 20 százalékról 55 százalékra emelkedett azoknak a bankoknak az aránya, amelyek további növekedést észleltek a vállalati hitelek iránti keresletben.
A magyarországi folyamatoktól kissé eltérve, az eurozónában a bankok nettó értelemben vett 4 százaléka szigorított tovább a hitelezési feltételeken a harmadik negyedévben az EKB legújabb hitelezési felmérése alapján. A bankok a további szigorítás okainak továbbra is a forrásoldali és a likviditási feszültségeket jelölték meg, amelyek elmondásuk szerint ugyan jelentősen enyhültek, de továbbra is jelen vannak – áll az MNB tanulmányában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.