A nyersanyagok dollárban kifejezett árának alakulását tükröző index az energiahordozók nélkül 3,2 százalékkal haladta meg novemberben az eddigi, 2008 júliusi csúcsot. A dollárral szemben gyengülő euróban kifejezett árindex jóval nagyobb, 19,2 százalékos emelkedést mutat a korábbi rekordhoz képest.
A legnagyobb mértékben - euróban számolva 19,3 százalékkal - a pamut ára emelkedett novemberben az egy hónappal korábbihoz képest, főként a több magyarországnyi területet elöntő pakisztáni árvizek és a kínai termelés visszaesése miatt. Ugyancsak jelentősen, 13,8 százalékkal drágult a gyapjú. A növényi olajok euróban 9,1 százalékkal drágultak novemberben, a cukor ára 9,1 százalékkal nőtt, a kávé 9,5 százalékkal, a gumigyártásban alkalmazott kaucsuk 12,5 százalékkal drágult.
A nyugati-féltekén irányadó WTI olajfajta ára messze elmarad a 2008 júliusi, hordónkénti 140 dolláros csúcstól, de távol van már a 2008 decemberi 36 dolláros mélyponttól is. A WTI ára az utóbbi hónapokban a 75-85 dolláros sávban mozgott, novemberben viszont járt 88 dollár körül is. Az euróövezeti adósságválság és a kínai infláció gyorsulása miatt a hónap második felében csökkent az irányadó olajfajta ára, majd a november végi rendkívüli hideg hatására ismét emelkedett, a hónap egészét tekintve így - dollárban számítva - 2,7 százalékos drágulás ment végbe.
Az élelmiszerárak is jelentősen emelkedtek novemberben. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) számításai szerint a globális élelmiszerár-index a múlt hónapban megközelítette a 2008-as élelmiszerválság idején elért történelmi csúcsot. Az index 205,44 pontra, 28 havi csúcsra szökött fel, és csupán 8 ponttal marad el a 2008 júniusi rekordtól. A mutató főként azért nőtt, mert a legnagyobb gabonatermelő országokban, Oroszországban, Ukrajnában és az Egyesült Államokban rossz volt a termés. Oroszország például a nyári aszály és a tűzvészek miatt behozatalra szorul, holott korábban az egyik legnagyobb gabonaexportőr volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.