„Különösen kemény évet zártunk, hiszen rekord mennyiségű kárbejelentést kaptunk, a kifizetéseink összege is csúcsokat döntött. 2010-hez kötődik a különadó bevezetése, ami az egész szakma számára jelentős terhet jelentett. Ennek ellenére sikereket is értünk el, fejlesztettük a közvetlen értékesítési csatornáinkat és intenzív kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányt zártunk" - – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási üzletágának vezetője.
Szerinte 2011 is kihívásokkal teli év lesz a szektor számára, hasonlóan 2010-hez. A piac a korábbi stagnálásból, kismértékű csökkenésből egyértelmű zsugorodásba ment át, különösen a nem-élet területen erőteljes az árverseny. 2011-ben megmarad a különadó, ami önmagában jelentősen rontja a jövedelmezőséget. Továbbá a nem-élet szektor jövedelmezősége függ az idei természeti katasztrófák számától és erejétől is.
A biztosítótársaságok számára vezető nem-életbiztosítási termékek értékesítése jelentősen függ az ingatlanpiac és gépkocsi kereskedelem helyzetétől, a hitelfelvételi lehetőségektől. Nem vehető biztosra, hogy az ingatlanpiac 2011-ben végre magára talál, ezért a lakásbiztosításoknál csak lassú növekedés várható a tavalyi évhez képest. Mindez tovább élesedő versenyt eredményez a biztosítók körében. A csökkenő biztosítási díjakkal szemben hatnak a lakásbiztosítások területén tapasztalt nagyszámú és nagy értékű káresetek. Ha idén folytatódnak a természeti csapások, tovább romolhat a biztosítók eredményessége.
Tavaly a kárbejelentések száma közel háromszorosa a 2009-ben regisztrált károknak. Évek óta nem fordult elő ennyi tömeges kár, 2010-ben hat alkalommal is tömeges károkat kellett regisztrálni és rendezni.
A K&H közleménye szerint a 2011-es kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló kampány több mint másfél millió embert mozgatott meg. Az ügyfelek akár 30-40 százalékos díjcsökkentést is elérhettek a csökkenő kárköltségek, a teljesítmény, mint díjképző elem bevezetése és a kiélezett árverseny miatt.
"A lecsökkent kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjaknak fontos hatása lehet a piacra. A jelenlegi bevételek ugyan még 2011-ben is fedezik a várható kárösszegeket, de egyre nagyobb a nyomás a költséghatékonyság javítására.”– mondta Kaszab Attila.
Az üzletág nyereségessége a költséghatékonyságon túl erősen függ a személyi sérülések alakulásától is, amelyek az utóbbi években pozitívan befolyásolták a díjakat. 2011 őszén még hasonló kampány várható, mint a korábbi években, mert az autótulajdonosok többségének továbbra is a naptári év fordulóján jár le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződése. A kárrendezés színvonalában nem várható minőségbeli visszaesés, hiszen egyetlen biztosítónak sem érdeke jó hírnevének aláásása, és a felügyeleti szervek is szigorúan lépnek fel ezen a téren.
Az életbiztosítási piacon 2010-es évben a rendszeres díjas termékek területén tovább folytatódott a díjbevételek csökkenése, az új értékesítések nem tudtak lépést tartani a lejáró és a törölt biztosításokkal. A teljes életbiztosítási piac díjbevétele viszont jobban alakult, mint 2009-ben, ennek oka az egyszeri díjas szegmens növekedésében keresendő.
Nem látható, hogy 2011-ben lesz-e olyan piaci szereplő, aki a rövidtávú piaci részesedés érdekében jelentős ráfordításokat áldoz az egyszeri díjas termékcsoportra. Így ennek a termékcsoportnak a bevételeire nehéz prognózist készíteni - áll a K&H közleményében.
A rendszeres díjas termékek értékesítésében bővülést vár a biztosító, hiszen a családok jelentős részénél megnő a nettó havi jövedelem az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetésével. A többlet jövedelem egy része a megtakarítások piacát, így többek között az életbiztosításokat bővítheti. Ez pár százalékos növekedést hozhat a rendszeres díjas szegmens díjbevételében, ami fontos, hiszen jelezheti a 2 évnyi díjbevétel csökkenés végét és egyúttal a trendfordulót. Ezért várhatóan néhány új megtakarítási lehetőség jelenik majd meg ebben a szektorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.