A leginkább a kortárs képzőművészet iránt érdeklődő fiatal üzletember-generációban szokatlan az a gyűjtési terület, amelyet Bilibók Botond választott. Holott például a régi szőnyegek gyűjtése csak manapság számít különcségnek: 1945 előtt e téren nagyhatalom volt Magyarország.
A 16–17. századi Erdélyből származó török szőnyegek, továbbá ezüsttárgyak és kéziratok – ez a három tárgycsoport gyerekkorától kezdve vonzotta Bilibók Botondot.
A marosvásárhelyi születésű pénzügyi szakember az erdélyi múzeumokban, templomokban őrzött régi szőnyegek megismerése és a szakirodalom tanulmányozása után, az egyetemi évei alatt hátizsákkal bejárta Anatóliát, felkereste a ma is működő szőnyegkészítő műhelyeket. Gyűjtőként 18-20 éves korától 30 éves koráig volt igazán aktív, az azóta eltelt évtizedben a munka mellett sokkal kevesebb ideje maradt erre. Így nem tartja magát komoly műgyűjtőnek a Concorde Alapkezelő vezérigazgatója.
Mint mondja, egy gyűjtemény összeállításához sok évtizedes kitartó munkára van szükség, csak így lehet nagyszámú első vonalbeli darabot megszerezni. Bilibók Botondnak mintegy félszáz szőnyegből áll a kollekciója, ezek közül tucatnyi tartozik a jellegzetes „erdélyi” típusúak csoportjába. Ezek a nyugat-anatóliai Usakban készültek a 16–17. században, és kereskedők vásárlásai révén vagy diplomáciai ajándékként nagy számban kerültek az Erdélyi Fejedelemség kastélyaiba és templomaiba. Magyarországi és romániai egyházi és múzeumi tulajdonban nagyjából hatszáz oszmán-török szőnyeg van (ezek egy része „erdélyi” típusú), amelyeket Bilibók Botond kivétel nélkül ismer. Ez a ritka tárgyismeret nem csak saját vásárlásainál segítette, ahhoz is hozzájárult, hogy előadóként, kézikönyvek lektoraként is számolnak vele a szakmában.
Szőnyegek mellett az Erdélyi Fejedelemség korából származó ezüsttárgyakat is vásárol a Concorde Alapkezelő közlekedésmérnök és közgazdász végzettségű vezetője, de ezen a területen sem tekinti magát igazi gyűjtőnek. Egy számottevő kollekció kialakítását egyedül a 16–17. századi erdélyi kéziratok területén tartja elképzelhetőnek. Ezzel a tárgycsoporttal is egyetemista kora óta foglalkozik, és itt – ellentétben a szőnyegekkel és ezüsttárgyakkal – kevésbé kell a nyugati vásárlók konkurenciájával számolni. Az erdélyi ötvöstárgyaknál elsősorban a németországi (sok esetben erdélyi szász származású) gyűjtők, míg a szőnyegeknél a bármiért bármennyit kifizetni hajlandó amerikaiak uralják a nemzetközi piacot.
A mai magyarországi műkereskedelemben meglehetősen háttérbe szorultak a régi szőnyegek: csupán néhány aukciósház (Nagyházi, BÁV, Polgár) foglalkozik velük, de ők is egyre ritkábban, s egyre kevesebb darabot tudnak felvonultatni. Márpedig Magyarország – történelmi helyzetéből és földrajzi elhelyezkedéséből fakadóan – hagyományosan szőnyegnagyhatalomnak számított. A budapesti Iparművészeti Múzeum közel 200 darabos oszmán-török szőnyeggyűjteménye világviszonylatban egyedülálló, de a Nemzeti Múzeumba került egykori gróf Teleki Domokos-gyűjtemény félszáz darabja is lekörözi a legtöbb nyugati múzeum anyagát. Ugyanakkor a magángyűjteményekben már csak nyomai találhatók meg a második világháború előtti korszak gazdagságának. Az 1923-ban megalakult Magyar Szőnyegkedvelők Egyesülete által 1924-ben rendezett keletiszőnyeg-kiállítás mintegy 170 tételének csupán tizede származott múzeumi tulajdonból, a magánkézben lévő anyag tehát szinte hiánytalan képet tudott adni a szőnyegkészítés fejlődéséről. Az utóbbi évtizedekben nem történt kísérlet a magántulajdonban lévő anyag átfogó bemutatására, holott ez a gyűjtemények szegényedése ellenére fontos lenne – mutat rá Bilibók Botond. A szőnyegkultúra fejlődése szempontjából biztató az Első Pesti Szőnyegtársaság 2007-es megalakulása. Sajnos azonban a szőnyeggyűjtés továbbra is csak keveseket mozgat meg, holott az befektetési szempontból is vonzó lehet: a magyar festészettel ellentétben itt világszinten értékelt műtárgyakról van szó.
Egy legendás gyűjtő
Ez év februárban, 92 éves korában hunyt el Edmund de Unger, azaz Unger Ödön, a világ legjelentősebb iszlám művészeti magángyűjteményének tulajdonosa. A budapesti születésű Unger – aki 1948 óta élt Nagy-Britanniában – a magyarországi múzeumokat is nagyvonalúan támogatta. Gyűjteményéből 1500 tárgyat az Iparművészeti Múzeumban kívánt elhelyezni, ám ebből – a 2006–2007 körüli magyar kulturális kormányzat hibái miatt – ugyanúgy nem lett semmi, mint abból a tervből, amely szerint Unger támogatásával világszínvonalú szőnyegtani kutatóbázist hoztak volna létre Budapesten.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.