A nemzeti végrehajtó hatóságok több mint 500 honlapot ellenőriztek a 27 tagállamban, Norvégiában és Izlandon. A hatóságok úgy ítélték, hogy az oldalak 70 százaléka további vizsgálatot igényel. A legfőbb problémák közé tartozott, hogy a hirdetés nem tartalmazta az előírt általános információkat, vagy pedig nem szerepeltek benne olyan kulcsfontosságú adatok, amelyek szükségesek lennének a fogyasztói döntés meghozatalához; más esetekben a költségeket megtévesztő módon tüntették fel – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
E vélt szabálytalanságokat illetően a nemzeti végrehajtó hatóságok fel kívánják venni a kapcsolatot a pénzügyi intézetekkel és a hitelközvetítőkkel, hogy a szabálytalanságok tisztázására, illetve az észlelt problémák megszüntetésére szólítsák fel őket. Az ellenőrzések során a hatóságok különös figyelmet fordítottak arra, hogy miként alkalmazzák a vállalkozások a fogyasztói hitelről szóló irányelv előírásait, amelyeket a tagállamok a közelmúltban ültettek át jogrendszerükbe, és amelyeknek célja, hogy megkönnyítsék a fogyasztók számára a különféle hitellehetőségek megértését és összehasonlítását.
Az 562 megvizsgált honlap közül mindössze 30 százalék tett eleget az ellenőrzés feltételeinek, és felelt meg a vonatkozó uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak; a fennmaradó 70 százalékot (393 honlap) további vizsgálatnak vetik majd alá. A leggyakrabban tapasztalt problémák a következők voltak:
A fogyasztói hitelt népszerűsítő hirdetés nem tartalmazott minden információt: az ellenőrzött oldalak 46 százaléka nem tartalmazta a fogyasztói hitelről szóló irányelvben előírt valamennyi általános információt, úgymint: teljes hiteldíjmutató, amely az ajánlatok összehasonlítását teszi lehetővé, arra vonatkozó információ, hogy a teljes költség tartalmazza-e a kötelező járulékos szolgáltatás (pl. biztosítás) költségeit, a hitelmegállapodás időtartama;
Az ajánlatból kulcsfontosságú információk hiányoztak: 244 honlap (43 százalék) nem tartalmazott egyértelmű információt a teljes költség egyes elemeiről, mint például: a hitelkamatláb típusa (rögzített vagy változó vagy mindkettő), adott esetben a hitelmegállapodás időtartama, valamint bizonyos, a hitelhez kapcsolódó költségek (pl. kezelési díj).
A költségekről szóló tájékoztatás megtévesztő volt: ezekben az esetekben a hitelköltséget hamis vagy megtévesztő módon mutatták be a fogyasztónak például az árkalkuláció módja révén, vagy pedig azáltal, hogy az ügyfelet nem tájékoztatták arról, hogy a fogyasztói hitel ára egy kötelező jellegű biztosítás költségével is kiegészül. 116 honlap (20 százalék) nem felelt meg ennek a követelménynek.
Az ellenőrzést intézkedések követik: a következő hetekben és hónapokban a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a weboldalak üzemeltetőivel, és az adatok pontosítására, illetve a honlapok helyesbítésére szólítják fel őket. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat (a hatályos nemzeti jogszabályok függvényében), és pénzbírság kiszabását, illetve akár az oldal letiltását is maga után vonhatja. A nemzeti végrehajtó hatóságoknak 2012 őszéig jelentést kell tenniük az Európai Bizottságnak. Az eredményeket a Bizottság jelentésben ismerteti majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.