Alig több mint 40 milliárd forintot tett ki októberben a háztartásoknál lévő áruvásárlási hitelek mennyisége: ez közel egyötödével elmarad a bázisidőszakitól, a három évvel ezelőtti állománynak pedig kevesebb mint a fele – derül ki a Magyar Nemzeti Bank adataiból.
A friss kihelyezések alapján szintén elég lehangoló a kép: a karácsonyi szezonban húzóterméknek számító áruhitelekből az októberig tartó fél évben havi 2-2,5 milliárd forintnyit helyeztek ki a hazai pénzügyi szolgáltatók, de az összes fogyasztási hitel havi mennyisége sem csúszott egyik hónapban sem 15 milliárd forint fölé.
Mindez elég gyenge karácsonyi szezonra enged következtetni, hiszen a válság előtti években általában már októberben érezhetően növekedni kezdett az új kihelyezések mennyisége.
Az óvatos várakozásokat indokolják a szolgáltatók közelmúltban megjelent felméréseinek eredményei is. A londoni tőzsdén jegyzett International Personal Finance – a magyarországi Provident anyacége – hat országra kiterjedő felmérése szerint a magyarok négyötöde aggódik amiatt, hogy a közeljövőben emelkednek megélhetési költségei.
Emellett a hazai háztartások 41 százaléka gondolja azt, hogy romlik majd anyagi helyzete, és csak 24 százalék bízik a javulásban. A hitelhez jutás feltételei az ügyfelek szerint Magyarországon szigorodhattak a legjobban. Nálunk 72 százalék nyilatkozott úgy, hogy nehezebbé vált a hitelhez jutás az elmúlt 2-3 évben, és mindössze 3 százalék szerint lazultak a feltételek.
Szlovákiában ezzel szemben mindössze 35 százalék tapasztalt szigorítást, és 28 százalék érezte, hogy könnyebb lett kölcsönhöz jutni. Abban is komoly eltérés mutatkozott a régió többi országához képest, hogy az ügyfelek mennyire megfontoltan költekeznek: a magyarok 69 százaléka sokkal óvatosabban ad ki pénzt most, mint korábban: a környező országokban ez az arány 30-40 százalék körül volt.
Hasonló eredményre jutott a Cofidis felmérése is, amely szerint a lakosság nem akar nagyobb összegű beruházásokra költeni, és még a közeli karácsony sem dobta meg a vásárlási kedvet. A Cofidis Hitel Monitor kutatási adataiból viszont az is kiderül, hogy a kisebb összegű beruházást tervezők aránya pedig nem változott: a lakosság közel háromnegyede tervez kisebb értékű vásárlást a következő három hónapra saját maga vagy szerettei számára.
A jegybank adatai szerint egyébként a karácsonyi időszakban meghatározó egyéb fogyasztási hiteleknél sem sokkal jobb a helyzet. A személyi kölcsönök, a gépjárműhitelek, a szabad felhasználású jelzáloghitelek és a folyószámlakölcsönök közül csak az utóbbiak állománya tudott növekedni az októberig tartó egy év alatt.
Ám a folyószámlahitelek állománynövekedését nem elsősorban a háztartások beruházásainak felfutása, inkább a napi kiadások hitelből történő finanszírozása magyarázza.
A karácsonyi bevásárlási szezonban a legtöbb látogató a szupermarketek, bevásárlóközpontok prospektusait böngészi digitálisan, amit a bútor és lakberendezési üzletek kiadványai követnek – derül ki a www.akciokatalogus.hu kutatásából. A vásárlás-előkészítő oldal közel 500 ezer prospektusmegnyitást elemzett. André Mohr, a cég alapítója közölte: szeptemberhez képest novemberre jelentős növekedés érzékelhető a játékok megnyitásszámában is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.