Nincs egységes álláspont a bankok között arról, áthárítják-e az ügyfelekre a tranzakciós illetékek után kirótt pótbefizetéseket. A szektornak az idén január és április között befizetett közteher 208 százalékát kell megfizetnie az állam számára, mivel az első négy hónapban nem bonyolítottak le az ügyfeleik annyi illetékköteles ügyletet, amelyből a kormány által tervezett illetékbevétel befolyhatott volna. A pótbefizetés az ágazat számára mintegy 75 milliárd forintos extra terhet jelent.
A bankok egy része ezt áthárítja az ügyfelekre, vagy legalábbis egyes ügyfélcsoportokra. Az Erste levélben értesítette a vállalati ügyfeleit, hogy a négy hónapon keresztül – szeptembertől decemberig – magasabb lesz a díjuk, ekkor fogja kiszámlázni a klienseknek a januártól áprilisig befizetett illetékek 208 százalékát. Hasonlót tervezett az UniCredit bank is, az ügyfelek azonban annyira felháborodtak ezen a döntésen, hogy a hitelintézet végül visszakozott, és úgy határozott: sem a lakossági, sem a vállalati kliensekkel nem fizetteti meg ezt a terhet. Patai Mihály elnök-vezérigazgató ugyanakkor egy sajtótájékoztatón elmondta: a 6,8 milliárd forintos pótbefizetés miatt a hitelintézet karcsúsítani kényszerült a működését, be kell zárnia 15 fiókot, és elbocsátások is lesznek.
Nem tervezi a pótbefizetés áthárítását az MKB sem, és a Citibank sem érvényesíti az árazásában ezt a tételt. A Budapest Banknál még nincs döntés arról, mi legyen ezzel az extra költséggel, ezzel egyébként valószínűleg nincs egyedül a hitelintézet, számos versenytársánál lehet még vita tárgya az áthárítás, illetve annak mértéke.
A legnagyobb pótbefizetés valószínűleg a piacvezető OTP-re hárul, amely 13,2 milliárd forintot kénytelen átutalni a költségvetésbe. A hitelintézet megfogalmazása szerint „a banki tevékenységet érintő közterhek közelmúltban bekövetkezett jelentős növekedése valóban szükségessé tette az ezen közterhek által sújtott pénzügyi szolgáltatások díjának emelését”. Ennek során arra törekszenek, hogy kizárólag a banknál költségként jelentkező megnövekvő közterhekkel arányos módon, vagy annál kisebb mértékben változtassanak a díjakon - hangsúlyozták. Az emelés a magánszemélyeknél papír alapú számlakivonatnál havonta 30 forint, elektronikus számlakivonat esetében pedig 20 forint, a többi tranzakció esetében nem módosultak a díjak a pótbefizetés miatt.
A K&H-ra is komoly, 8 milliárd forintos pótbefizetést vetettek ki. „Év közben bizonyos új közteherviselési kötelezettségek miatt jelentősen megnőttek a pénzintézetek költségei, amely a meglévő díjszabások felülvizsgálatára kényszerítették a bankot. Ennek eredményeképpen 2013. szeptember 17-től változtak a lakossági bankszámlákra, betétszámlákra, lekötött betétekre valamint pénztári tranzakciókra, illetve a lakossági betéti bankkártyákra vonatkozó díjak” – magyarázták lapunknak küldött válaszukban. Emelkedtek az elektronikus szolgáltatások díjai, bizonyos eseti átutalási díjak és a rendszeres megbízások díjai forintban, illetve devizában, továbbá a betéti bankkártyák éves díjai, tranzakciós díjai, és a bankkártya kibocsátáshoz kapcsolódó bizonyos díjtételek is.
Változó szabályok
A tranzakciós illeték miatt a korábban ingyenes készpénzfelvételi lehetőség a számlacsomagok többségéből eltűnt, Rogán Antal fideszes frakcióvezető viszont ígéri, benyújtanak és megszavaznak egy olyan törvényjavaslatot, amely havonta két ingyenes készpénzfelvételt garantálni fog 150 ezer forint erejéig.
Úgy tűnik, a kormány tart attól, hogy a kártyás vásárlást fizetőssé tehetik a bankok, ha illeték terheli majd a tranzakciókat, ezért a kiszivárgott hírek szerint az ilyen ügyletek illetékmentessé válnak majd. A tavalyi kártyás vásárlások után egyébként 0,3 százalékos kulccsal számolva alig 5,2 milliárd forintnyi bevételt ért volna el az állam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.