A vezető sokszor fél attól, hogy aki felvenne, jobb, mint ő maga – mondta Czirják László, az iEurope managing partnere és az AmCham Governance and Transparency Committee elnöke. „Fél attól, hogy átveszi tőle a hatalmat a cégben” – tette hozzá. Ha a vezető jó például piackutatásban, akkor mellette kell egy pénzügyi szakértő, vélekedett Czirják. „Olyan munkatársat kell felvenni, aki jobb, mint a vezető” – hangsúlyozta.
Szerinte Steve Jobs sikere is abban rejlett, hogy nagyon alaposan megértette a piacot. Sokan azt mondják, hogy nem csinált piackutatást, de ő maga csak a piackutatással foglalkozott.
Ha tekintélyelvűen irányítjuk a vállalatot, akkor nem érkezik visszajelzés, nem merik elmondani a munkatársak, hogy mi a probléma a vállalattal, mondta Császár Helga.
Czirják László szerint a vállalkozó magányos helyzetben van, néha egyedül érzi magát, és ezért fontos, hogy a partner kiegészítse őt, valami másban legyen erős. Hozzátette, a csapatépítés és az utódkérdés rendkívül fontos. Császár Helga kiemelte, a vállalkozónak be kell látni saját korlátait is.
Nagy különbség van az ötlet és az implementálás között. Sok-sok feltalálóval találkozok, de piacra is kell vinni a terméket, mondta az iEurope managing partnere. A vállalkozó és az ötletgazda között a különbség az implementálás. Ez nem egy gyár, nem lehet 8-kor elkezdeni dolgozni és délután 4-kor hazamenni, ezzel kell élni, felébredni, elaludni, hétvégéken is. Fel kell áldozni más dolgokat. „Ha nincs belső tűz, akkor nem fog menni.”
Császár Helga szerint akkor kell belevágni, ha azt érezzük, hogy tűzön-vízen át véghezvisszük azt, amit szeretnénk. „Kell hit és elszántság a sikerhez”, tette hozzá.
Jobs körbement a piacon, midig megkérdőjelezte azt, amit csinált, ami helyes az iEurope managing partnere szerint. Czirják azt javasolta, hogy lépjünk túl a bukásokon, ismerjük fel gyorsan a hibákat.
Császár Helga ennek kapcsán kiemelte, vízió akció nélkül álmodozás, akció vízió nélkül pedig rémálom. Ha csak az egyik van meg, akkor nem lehet sikeres a vállalkozás.
A nagy változáshoz kell egy mélypont vagy elakadás a vállalat életében. Egy válság változási igényt generál, vélekedett a Szinergia Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója. „Válságban kell egy vezető, aki mutatja az utat a többieknek.”
Egy változásoknál biztos, hogy lesznek ellenállók, kétségek és ellenérdekek, de a fontos kérdés az, hogy ezt miként tudjuk legyőzni, hangsúlyozta. Közös elképzelés és elköteleződés kell a változáshoz, tette hozzá Császár Helga.
Czirják László szerint nem csak a bevétel csökkenése, hanem a gyors növekedés is gond lehet, ha például megnő a pénzigény. A Vateránál a növekedés szakaszában az volt a legnagyobb gond, hogy gyorsan kellett felvenni dolgozókat, mert ez időigényes folyamat, és ez is egy krízis. „Mielőtt az ember felmászik a hegyre, hogy ott eladjon valamit, először meg kell tudni, hogy érdemes-e felmászni a csúcsra” – vélte az iEurope managing partnere.
Nem vétetlen, hogy a startup vállalatokat ma nagyon fiatalok kezdik el, mondta Császár Helga. Az Y és a Z generációban van egy nagyon nagy vállalkozói szemlélet, ők azt szeretnék, hogy mindig minden változzon, és újuljon meg, fejtette ki. Negatívum viszont az, hogy nincs tapasztalatuk.
„Fontos, hogy a kulcspozícióban lévő hangadók, informális vezetők – akik a leginkább követett személyek a vállalatban – vajon mellettünk vagy ellenünk vannak-e a változásban” – emelte ki Császár Helga. Czirják László ehhez hozzátette, hogy ezeket a kulcsemberek, akik összetartják a vállalatot, meg kell tartani.
A növekedésnek stabil alapja kell, hogy legyen – hangsúlyozta Császár Helga. A szervezeti felépítésben pedig a felelősségek és a hatáskörök témakörét világosan kell látni. „Ha ez tiszta, akkor a cég önjáró lehet”, tette hozzá.
Egy igazából növekvő és önjáró cégnél felül vannak a munkatársak, és alul van a vezetés, akik támogatják a céget, vélte a Szinergia Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója. Kell irányítani a vezetőnek, de igazából egy védőhálót kell tartania, hogy ne legyenek nagy válságok a cég életében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.