BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jutalékcsökkenést hoz a TKM-plafon

Nyereséggel zárta a tavalyi évet a Quantis csoport. A cégnél komoly költségcsökkentést hajtottak végre, és az értékesítési modell is változott. A közvetítőket érintő új jogszabályok a Quantist is komolyan érintik, a TKM-plafon miatt például csökkenhetnek a jutalékok – mondja Ertl Pál, a társaság elnök-vezérigazgatója.

– Másfél évvel ezelőtt vált ketté a Brokernet csoport, a Quantis milyen eredményeket ért el azóta?
– A szétválás és a zsugorodó biztosítási piac kihívások elé állított minket is, de a nemrég publikált eredményeink azt mutatják, sikerült a helyzetet jól kezelni. Összesen 2 milliárd forint feletti költségcsökkentést hajtottunk végre, cégcsoport szinten 6,2 milliárd forintos bevétel mellett 305 millió forintos nettó eredményt értünk el, amiből 300 millió forintnyi osztalékot fizettünk ki, és ebből az értékesítői részvényprogram résztvevői is kapnak. A Brokernet tulajdonosai annak idején azért döntöttek a szétválás mellett, mert eltérő módon képzelték el a jövőt. Mi azt gondoljuk, ezen a piacon a jó működés garanciája már nem az MLM. Ezt a hazai és európai hatósági, szabályozói oldal sem támogatja, emellett ez az értékesítési forma egyre kevésbé piacképes, hiszen kevéssé felel meg az ügyfelek elvárásainak. Mi sokkal inkább a MLA (multi level agency) ügynökségi értékesítési formában hiszünk, amely ugyan MLM-alapokon áll, de ügynökségi értékrend alapján működik.

– Mennyire könnyű levetkőzni a brokernetes múltat?
– A Quantis Consulting a Brokernet stabil alapjaira épült, de láthatóan sokat változtunk az elmúlt években. Hét üzletággal stabilan piacvezető a hazai életbiztosítás-közvetítők között. A brandváltás során nem csak a BNET-es rendszámokat cseréltük le, de új tartalommal is megtöltöttük a Quantis márkát, amelynek az ismertsége folyamatosan növekszik, és bizalmat kelt az ügyfelekben.

– Külföldi terveik is vannak?
– Ausztriában és Szlovákiában szeretnénk terjeszkedni, de a részletekről még nem beszélhetek. Az a stratégiai célunk, hogy a közép-kelet-európai régió országaiban az itthonihoz hasonló piacvezető pozíciót építsünk ki.

– Mennyire érinti önöket, hogy jövőre már csak csepegtethetik a jutalékot a biztosítók?
– Érint bennünket, jelenleg is folynak a tárgyalások a biztosítókkal, és az MNB-vel is konzultálunk, hogy pontosítsuk, mit is kell ez alatt érteni.

– Az unióban tervezett jogszabályokról, amelyek az ügynöki jutalékok transzparenciáját írnák elő, mi a véleménye?
– A transzparencia természetes ügyféligény, a szabályozók is arra törekszenek, hogy ez megvalósuljon. Magyarország azonban az európai átlaghoz képest alulfejlett a biztosítási piac, ezért olyan szabályozásra van szükség, amely biztosítja, hogy az egy főre eső biztosítási díj nőjön, és az öngondoskodási hajlandóság fokozódhasson. Ha előítélet alakul ki az ügyfélben a biztosítóval szemben, akkor ezt a célt nem lehet elérni. Tehát fontos a transzparencia, de eközben ügyelni kell arra is, hogy ne keletkezzen indokolatlan előítélet a biztosítókkal és termékeikkel szemben.

– Egy átlagos unit linked életbiztosítás után most mekkora jutalékot kapnak?
– Ugye nem haragszik meg, ha erre általánosságban válaszolok? A jelenlegi jutalékszint annak tükrében teljesen legitim, hogy a tanácsadói feladat rendkívül komplex, és jó néhány beszélgetésre szükség van ahhoz, hogy egy szerződés létrejöjjön, és azt is be kell látni, hogy ez a költségelem be van kalkulálva a biztosítók profitabilitásába.

– Sokat beszélnek a félreértékesítésekről is mostanában. Hogyan lehet ezt kiküszöbölni?
– Rengeteg energiát fordítunk a közvetítők képzésére, emellett belső ellenőrző mechanizmusokat is kiépítettünk, hogy ne fordulhasson elő ilyesmi. Az MNB erős kézzel nyúlt hozzá mind a biztosítási, mind a közvetítői piachoz, a belső kontroll rendszerünk viszont jól működik.

– A nyugdíjbiztosítás az idei slágertermék. Ezzel hogy állnak?
– Jól. Az értékesítéseink több mint 60 százaléka nyugdíjbiztosítás. Az átlagdíjak is magasak, közelítenek az optimális 650 ezer forinthoz, amellyel a maximális adóvisszatérítést el lehet érni. Az ügyfelek megértették, hogy a demográfiai adatok és a jelenlegi nyugdíjrendszer finanszírozhatatlansága miatt – saját jól felfogott érdekükben – szükség van az öngondoskodásra. Igaz, a fiatalabbakat egyelőre még nehezebb meggyőzni erről, főleg a 45-55 éves korosztály keresi ezeket a termékeket.

– Ezekre viszont július 1-től TKM-plafont vezetnek be. Ez hogyan érinti önöket?
– A költségeket többféleképpen lehet csökkenteni, ennek csak egyik eleme a jutalékcsökkentés. Mi is most tárgyaljuk a feltételeket a biztosítókkal, hogy oly módon csökkenjenek végül a költségek, hogy eközben a közvetítők számára is elfogadható jutalékok maradjanak. Ha ugyanis egy bizonyos kritikus szint alá csökken a jutalék, a nyugdíjbiztosítások is az önkéntes nyugdíjpénztárak sorsára juthatnak: nem lesz, aki értékesítse őket.

Névjegy
Ertl Pál (49)

1987–1990: Állami Biztosító Gépjármű-biztosítási Főosztály
1997–1999: lakossági biztosítási igazgató
1999–2010: Az igazgatóság tagja, (nemélet-biztosítások)
1990–2010: Uniqa Biztosító Zrt., ill. jogelődjei (Colonia, AXA-Colonia, AXA Biztosító Zrt.)
2011–2012: Netrisk.hu Zrt. – vezérigazgató
2013-tól: Quantis Holding Zrt. – vezérigazgató-helyettes

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.