Lassan minden mozaik a helyére kerül a banki elszámoltatással és a forintosítással kapcsolatos történetben. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tegnap sajtótájékoztatón mutatta be, milyen teendőik vannak az érintett adósoknak ezzel kapcsolatban a következő időszakban. A jegybank adatai szerint körülbelül 1,3 millió ügyfél lehet érintett, ennek a fele deviza-, a másik fele forinthiteles.
Mindegyikük számára fontos lehet, hogy bejelentsék, ha megváltozott az értesítési címük annak érdekében, hogy a hitelintézetek ki tudják küldeni az elszámolásokat. A devizahiteleseknek legkésőbb jövő év február 1-jéig, a forinthiteleseknek július 1-ig érdemes pontosítaniuk az adataikat. Azoknak a hiteleseknek, akiknek nem csak a tőketartozásuk csökken, de pénz is jár vissza, célszerű megadniuk azt a számlaszámot, ahová az összeget kérik. Ha a fogyasztónak van annál a pénzügyi intézménynél számlája, ahol a hitelét kezelték, ez nem kötelező.
A pénzügyi intézmények az elszámolást a devizahiteleseknek március-április folyamán, a forinthiteleseknek augusztusban és szeptemberben küldik ki. A dokumentumot nem feltétlenül kötelesek az összes kezes és adós részére megküldeni, ha valaki, aki nem kapott, szeretne másolatot ebből a dokumentumból, külön kell igényelnie. A végtörlesztésben részt vett ügyfelek is kérhetik az elszámolást, erre viszont csak egy hónapjuk lesz, március 1-től március 31-ig kell ezt megtenniük, Bethlendni András, az MNB fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója szerint egyébként a végtörlesztők többségének már nem jár visszatérítés, akkora kedvezményt kaptak, amikor kedvezményes árfolyamon előtörleszthették a hitelüket.
Szintén az ügyfeleknek kell kezdeményezniük, ha nem akarják a forintosítást, hanem maradni akarnak a devizahitelnél. Erre, a módosuló jelzálogkölcsön-szerződés kézhezvételét követő 30 napon belül lesz lehetőségük. A bankok elszámolást is küldenek az ügyfeleknek, a több oldalas dokumentum azonban csak éves bontásban tartalmazza majd az elszámolást, aki ennél részletesebb kalkulációkra is kíváncsi, azt külön kell igényelnie. A gyűjtőszámla-hiteleseknél a visszatérített összeg először a gyűjtőszámlán felhalmozott tartozást, a hátralékos adósoknál pedig a lejárt tartozást csökkenti majd. A követeléskezelőre engedményezett bedőlt hiteleknél a bankok az engedményezés határnapjáig számolnak el a fogyasztóval, aki a követeléskezelőtől kérheti majd, hogy a visszatérítést figyelembe véve számoljanak el.
Azoknak az ügyfelek, akik vitatják az elszámolást, első körben a pénzügyi intézményhez kell fordulniuk, ezt az elszámolás kézhezvételét követő 30 napon belül tehetik meg. Ha a válasszal nem elégedettek, vagy pedig nem kapják meg 60 napon belül, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhatnak. Ha a testület döntését is vitatják, jogi útra terelhetik a kérdést.
Tájékoztatás mindenhol
A pénzügyi intézményeknek a honlapjukon egy külön oldalon „elszámolási és forintosítási információk” cím alatt kell majd feltölteniük az összes elszámolással és forintosítással kapcsolatos tudnivalót, nyomtatványt. A fogyasztókat emellett a hagyományos csatornákon, telefonon és a fiókhálózatban is segíteni kell a tájékozódásban. A hitelező cégeknek az állam elleni perekről is tájékoztatniuk kell a fogyasztóikat. A jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján szintén elérhetők majd információk és nyomtatványok az elszámolásról és a forintosításról, emellett az ügyfélszolgálat is segít majd az adósoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.