BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már több az új lakossági hitel

A legtöbb lakossági hiteltípusból többet sikerült kihelyezni tavaly a pénzügyi szolgáltatóknak, mint 2013-ban, ám igazi áttörést csak a lakáscélú konstrukcióknál és a személyi kölcsönöknél sikerült elérni. A háztartásoknál lévő hitelek állománya viszont még csökkent tavaly is, igaz, egyre lassabb ütemben.

A legtöbb, lakossági ügyfeleknek szóló forinthitel-konstrukciónál nőttek tavaly a kihelyezések Magyarországon – derül ki a Magyar Nemzeti Bank adataiból. A jegybank statisztikái szerint a leglátványosabb bővülés – nem meglepő módon – a lakáshiteleknél mutatkozott: ezeknél az új kihelyezések mennyisége már meghaladta a 241 milliárd forintot, amely csaknem 60 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Mindezek alapján 2014-ben az elmúlt öt év legjobbját produkálta a lakáshitelpiac: a tavalyi új kihelyezési mennyiséget csak 2012-ben sikerült megközelíteni, ám az akkori adatot jelentősen torzították a kedvezményes végtörlesztés nyomán belépett új forinthitelek.

Az új kihelyezések tavalyi megugrása több tényezővel is magyarázható. A legfontosabb, hogy a gazdasági válság okozta sokk óta eltelt időszakban nagyon komoly halasztott kereslet halmozódott fel a piacon. Ehhez hozzáadódik, hogy a sorozatos jegybanki kamatcsökkentések nyomán ma már forintalapú hitelekhez is igen olcsón hozzá lehet jutni, ráadásul maguk a pénzügyi szolgáltatók is a lakáshitelezést tartják az egyik olyan területnek, ahol van tér a növekedésre. Az ingatlanpiaci árak pedig még mindig kedveznek azoknak, akik új lakáshitel felvételében gondolkodnak, annak ellenére, hogy egyes ingatlantípusoknál és régiókban már érezhető a dárgulás.

A másik kölcsöntípus, ahol komoly növekedést sikerült elérni, az a személyi hiteleké: itt az új forinthitel-kihelyezések mennyisége meghaladta a 117 milliárd forintot 2014-ben, amely bő 31 százalékos emelkedést jelent az egy évvel korábbi, nem egészen 90 milliárdhoz képest. Jóval szerényeb, nem egészen négy százalékos bővülést produkált ugyanakkor az áruhitel-piac, amelynek össz-kihelyezései így is csak megközelítették a 14 milliárd forintot. A folyószámlahiteleknél szintén viszonylag szerény, 3,3 százalékos növekedést mutatott ki az MNB, tizenkét hónap alatt összesen 4495 milliárdnyi forint hitelkeretet vettek igénybe a lakossági és egyéni vállalkozói ügyfelek.

Egyre több családnak van lakásterve

A 4,1 millió magyarországi háztartásból 3 millió a fiatalokból vagy középkorúakból álló háztartások száma. Ez utóbbiból jelenleg mintegy félmillió rendelkezik lakástervekkel és konkrétan tervezi legalább egy lakásszámla nyitását – derül ki a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. legújabb kutatásából. A felmérés szerint a teljes lakosság körében ugyancsak nőtt a lakáscélú megtakarítási hajlandóság, 2014-ben ugyanis már a megkérdezettek 42 százaléka volt nyitott a lakás-előtakarékossági konstrukció igénybevételére, míg 2013-ban ez az arány még 34 százalék volt. Nő a lakosság megtakarítási képessége is: a múlt évhez képest 48-ról 56 százalékra emelkedett azok aránya, akiknek meglévő megtakarításaikon felül módjukban áll további összegeket félretenni lakáscéljaik megvalósítására.

Változatlanul nincs áttörés ugyanakkor az autzóvásárlási hiteleknél, amelyekből a mindössze 19,5 milliárnyi, új forintkölcsön-kihelyezés is 3,3 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Nem tértek vissza a piacra a válság előtt csúcsra járatott szabad felhasználású jelzáloghitelek sem: a 35,7 milliárdnyi új kihelyezés gyakorlatilag stagnálást jelent 2013-hoz képest.

A háztartásokhoz kötött állományokon viszont még nagyon korlátosan látszanak a helyenként már gyorsan emelkedő új kihelyezések hatásai. Az MNB által decemberre kimutatott teljes – 6727,8 milliárdos – hitelállomány 1,6 százalékkal még mindig alacsonyabb a 2013 véginél, és egyedül a lakáshitelek jelentik azt a területet, ahol éves összehasonlításban sikerült megállítani a kihelyezett pénzmennyiség zsugorodását.  

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.