Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke elmondta, tavaly a nemélet-biztosításokból 377 milliárd, ezen belül a vagyonbiztosításokból 205 milliárd, míg a felelősségbiztosításokból 20,6 milliárd forint díjbevétele volt a magyar biztosítóknak.
Úgy vélte, a felelősségbiztosítás bevétele alulbiztosításról árulkodik.
Szatmáry Kristóf a gazdaság indikátorának nevezte a biztosítási szektort: válság idején a biztosítási díjon spórolnak először a cégek, a növekedés beindulásával viszont a kockázataikat már biztosításokkal is mérséklik.
Miután a fogyasztás már 21 hónapja növekszik, ez növeli a kis- és középvállalkozások forgalmát, így azok is tudnak biztosításra fordítani a bevételeikből - tette hozzá a kamarai elnök.
A cégek által kötött felelősségbiztosítások közül klasszikusnak számít a munkaadói felelősségbiztosítás, a termékfelelősségi vagy éppen a vezetői felelősségbiztosítás - vázolta Pandurics Anett.
Az új Polgári törvénykönyv (Ptk.) előtérbe helyezte a vezetői felelősséget, így az erre kötött biztosítások száma és díja is növekedett. Amíg 2013-ban 615 millió, addig tavaly már 1 milliárd 819 millió forint díjbevétel származott ebből a biztosítóknál, de a számuk még mindig csak 3300 - tette hozzá az elnök.
A felelősségbiztosítások teljes állománya tavaly 100 ezer szerződés volt, amely a 2011-es 60 ezerhez képest komoly növekedés.
A Mabisz elnöke bemutatta a felelősségbiztosítások díjának a GDP-hez viszonyított arányát is. Ez világátlagban 0,26 százalék, de az Egyesült Államokban ennek éppen a duplája. Magyarország a világátlag egynegyedét sem éri el.
A jövőt úgy vázolta Pandurics Anett, hogy a GDP növekedésével a károk nagysága is nő, így ehhez kell igazítani a felelősségbiztosítási limiteket is.
A felelősségbiztosítási határokat a légi- és a vasúti közlekedésben szabályozzák az EU-n belül, viszont a gazdaság egyéb szféráiban a cégek választják meg a limiteket - erről Tóth Krisztina, a Mabisz felelősségbiztosítási bizottságának a szakértője beszélt a konferencián. Hozzátette: a külföldi tulajdonú cégek Magyarországon is kötnek felelősségbiztosítást, de gyorsan alkalmazkodnak az itteni gyakorlathoz, és minimalizálják a limiteket.
Az előadó bemutatta azt is, hogy a légitársaságok 100 milliótól 300 milliárd forintig terjedő limittel kötelesek felelősségbiztosítást kötni, míg az országos vasutaknál 2 milliárd forint a limit. Ezzel szemben - a felhozott példák szerint - a termelő vállalatok részére rendre kevesebbet fizetett a biztosító a bekövetkezett kárnál, mivel a limitek csak addig terjedtek.
Egy ezer fős mintán elvégzett lakossági felmérés eredményeiről számolt be Hidvégi Áron, a Századvég Alapítvány közvélemény- és piackutatási igazgatója. A Mabisz megbízásából végzett kutatás szerint a megkérdezettek - átlagosan - 4 biztosítást ismernek. Az egyetemet végzettek is csak ötfélét tudtak felidézni. A megkérdezettek több mint 50 százaléka jelölte ismert biztosításként a lakás-, az élet-, valamint a gépjármű kötelező felelősségbiztosítást.
A fontosságot tekintve viszont a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás, illetve a betegség- és egészségbiztosítás volt a sorrend. Egy megkérdezettnek átlagosan 3-4 biztosítása van - ismertette az adatokat az igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.