Több mint 4800 megkeresés érkezett már a jegybank mellett működő Pénzügyi Békélető Testülethez (PBT) az elszámolási ügyekben múlt hét keddig – derül ki a testület honlapján közzétett tájékoztatóból. A beérkezett ügyekből 4418 darabot dolgoztak már fel, és ennek alapján azok legnagyobb része az elszámolás helyességét vitatja: a PBT adatai szerint a megkeresések 81,5 százaléka – 3605 ügy – erre irányul, 744 kérelem az elszámolás lefolytatását kéri, míg a papnaszeljárás lefolytatására kötelezést csak 69-en próbálták a legutóbbi vizsgált időpontig elérni.
A beérkezett elszámolási ügyekből eddig 901-et zárt le a PBT: ezekből 701 irányult a helyes elszámolás megállapítására, míg az elszámolási kötelezettség megállapítására 200 beadvány vonatkozott. Az eddigi adatok szerint viszont – az előzetesen vártnak megfelelően – nagyon csekély azoknak az ügyeknek az aránya, amelyek a pénzügyi szolgáltatók számára jártak volna kötelezéssel: a múlt hét elejéig lezárt kilencszáz ügyből mindössze 5 volt ilyen. (Érdekes, hogy ezek mindegyikénél az elszámolási kötelezettséget állapították meg.) A szolgáltatók és az ügyfelek közötti egyezséggel 29 ügy végződött, ezekből 12 indult az elszámolás helyessége, és 17 az elszámolási kötelezettség megállapítása miatt. A fennmaradó 867 ügyet viszont meg kellett, hogy szüntesse a testület.
Az elszámolásról szóló szabályozás szerint az adósoknak az elszámolást tartalmazó levél készhezvételétől számítva 30 napjuk van jelezni panaszukat a pénzügyi szolgáltatónál, és ha ott sem járnak sikerrel – aminek 60 napon belül kell kiderülnie – akkor fordulhatnak a PBT-hez. Ez alapján pedig a nyári hónapok jelenthetik a legsűrűbb időszakot a testület számára (ez a most közzétett adatokból látszik is).
Az elszámolásra vonatkozó szabályozás szerint három esetben lehet a PBT segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja. A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni. A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak: ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő kérelmét vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi és felhívja arra, hogy pótolja azokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik.
Bár az elszámolási ügyeknél bizonyos szempontból uniformizált eljárásokról van szó, a több ezer beérkező kérelem komoly többletterhelést jelent a testületnek. A PBT honlapján szereplő éves jelentés szerint múlt év folyamán 4181 pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett a testülethez, szemben az egy évvel korábbi 4320-szal. Ehhez 33, határon átnyúló megkeresés társult, így összesen 4214 ügy érkezett a PBT-hez 2014-ben. A PBT viszont – derül ki a jelentésből – 4325 belföldi és 33 határon átnyúló, így összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 552 belföldi, valamint 5 határon átnyúló ügy maradt folyamatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.