Bár a kamatszint egyre alacsonyabb, az életbiztosítások teljes költségmutatója (TKM) jóformán semmit sem csökkent az elmúlt években. A TKM azt mutatja meg, hogy a költségek mennyivel csökkentik a befektetési egységhez kötött (unit linked) életbiztosítások éves hozamát. Öt és fél évvel ezelőtt, a bevezetése idején úgy nyilatkozott róla a szektor, hogy fontos szerepe lesz a versenyben, hiszen összehasonlíthatóvá teszi majd a termékeket. A drága életbiztosítások azonban így sem tűntek el, jó néhány olyan biztosítást találni, amelynél tízéves futamidőt nézve a TKM meghaladhatja a 10 százalékot is, sőt a legdrágább konstrukcióknál megközelítheti a 12 százalékot.
Olyan magas hozamot viszont, amely hosszú távon ekkora költséget, sőt ezen felül az inflációt is kitermeli, egy nagyon profi vagyonkezelő sem biztos, hogy képes elérni. Hogy a túlságosan drága életbiztosítások emiatt nem alkalmasak megtakarítási célokra, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is felismerte, és legalább az adókedvezménnyel támogatott nyugdíjcélú termékeknél limitet írt elő a TKM-értékekre, a tízéves biztosításoknál például a felső határ 4,25 százalékos lett, ami indoklás mellett két százalékponttal növelhető. Az előírt határokat a nyugdíjtermékeknél minden piaci szereplő be is tartja, a normál életbiztosítások közül azonban tízéves távon a több mint 180-féle termék több mint felének a költsége 6,25 százalék fölé is mehet, és alig két tucatnak maradt 4,25 százalék alatt.
Az alapkamat változása nincs hatással a TKM-re, mert a szerzési és fenntartási költségeket, a beépített kockázati élet- vagy balesetbiztosítások díját, a vagyonkezelési szolgáltatások árát ez nem befolyásolja – mondja Hőnich Balázs, a Groupama élet- és nyugdíj-biztosítási főosztályvezetője. A TKM-ek csökkentését nem a kamatszint, hanem inkább az ügyfelek tudatosabbá válása kényszerítheti ki, egy versenytárgyalásnál ugyanis egyértelműen előnyben vannak az olcsóbb konstrukciók – mondják a Vienna Life szakértői. Ezt a közvetítők is megerősítik. „Sokkal könnyebb úgy eladni egy terméket, ha a TKM alacsonyabb, mint a versenytársaké, és a kalkulátor magasabb lejárati összeget dob ki” – mondja Ertl Pál, a Quantis Holding vezérigazgatója. A különbség több százezer forint is lehet egy hosszabb távú biztosításnál. A Quantisnál például a nyugdíjcélú termékek fogynak legjobban, ezeknél eleve alacsonyabb a TKM.
Az ügyfelek egy része már valóban tudatos, és erre a biztosítók is reagáltak. Az Allianz ügyfelei például ismerik a mutatót, és keresik az olcsó biztosítást, ennek megfelelően a társaság termékei a legolcsóbbak között vannak a piacon. A CIG Pannóniánál is próbálják csökkenteni a költségeket a jegybanki alapkamat-csökkentéstől legjobban érintett likviditási és kötvény-eszközalapoknál, és az új termékeknél igyekeznek a TKM-et alacsonyan tartani.
A díjak tizede az ügynöké
Az viszont, hogy a nem nyugdíjcélú termékek többsége még mindig drágább a nyugdíjcélúaknál, jelzi, hogy ezekre is lehet igény. A drágaság a biztosítók szerint relatív, hiszen a magasabb TKM több vagy magasabb színvonalú szolgáltatást is jelenhet, tehát indokolt. Az is előfordulhat viszont, hogy nem a jobb szolgáltatás, hanem a magasabb közvetítői jutalék miatt drága egy konstrukció. Ezeket a termékeket pedig az ügynökök is szívesebben értékesítik, hiszen többet hoznak nekik a konyhára. Az ügynöki jutalékok volumene mindenesetre a jegybank adatai szerint az elmúlt években ingadozott, évente 45–55 milliárd forint között volt. Tavaly a közvetítői jutalék 47 milliárd forintot tett ki, ami az életbiztosítási díjbevétel több mint 10 százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.