BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már érdemes európai autógyártókat venni?

A Volkswagen mellett más nagy európai autógyártók részvényeinek árfolyamán is látszik a dízelbotrány hatása. Ez akár jó beszállási lehetőséget is jelenthetne, de nem árt az óvatosság.

Szeptember 18-án robbant a hír, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) csaláson kapta a Volkswagent, az amerikaiak 15,9 milliárd eurós büntetést lengettek be, ami egyrészt jelezte az ügy súlyosságát, másrészt komoly eladói hullámot indított el az autóipari vállalatok piacán. Az ügyet kirobbantó tanulmány szerint ugyanis a Volkswagen-csoporton kívül más márkák járművei sem tudták a valós tesztkörülmények között produkálni az elvárt értékeket.

A Volkswagen-papírok mellett az európai autógyártók részvényeit büntették elsősorban, ami nem volt véletlen. A világ három legnagyobb autópiaca – amelyet a helyi gyártók uralnak – közül igazán csak Európában terjedtek el a dízelautók. A régióban a BMW, az Audi és a Mercedesek eladásainak oroszlánrészét, míg a francia autógyártók értékesítéseinek közel 60 százalékát a dízelek teszik ki. Ezért a piaci szereplők úgy gondolkodtak, hogy ha a dízelbotrány eszkalálódik, illetve a vásárlók elfordulnak az ilyen típusú motorral szerelt járművektől, az ezeknek a cégeknek árthat majd a legtöbbet.

Hamar kibukott, hogy az elsődleges számokhoz képest a Volkswagen sokkal több járművénél alkalmazta a csaló szoftvert, és a botrány miatt a cégcsoport több tízmilliárd eurós költségre számíthat a következő években. Más autógyártókról viszont nem derült ki, hogy szándékosan csaltak volna az emissziós teszteken.

Az új információk birtokában a Volkswagen részvényeit tovább adták, míg a többi gyártó piacán kisebb rali kezdődött. Az egyes autógyártóknál az elmúlt egy hónapban tapasztalható, közel 20-30 százalékos emelkedést a kínai, az amerikai és az európai autópiacon tapasztalható keresletbővülés, a Daimlernek és a General Motorsnak a várakozásokat meghaladó negyedéves beszámolója, a Peugeot bejelentése (hogy valós körülmények között mérik a fogyasztást) és a Brüsszelből érkező kedvező hírek (a döntéshozók fokozatosan akarnak átállni a valós körülmények közötti mérési rendszerre) is segítették.

Azoknak a befektetőknek, akik a csendesedő Volkswagen-botrány hatására, illetve az elmúlt hetekben tapasztalható rali miatt most kezdenek el gondolkodni azon, hogy érdemes-e európai autógyártó részvényeibe fektetni, viszont azt üzenjük, hogy még várjanak.

A technikai kép alapján a BMW, a Daimler, a Fiat Chrysler, a Peugeot és a Renault is olyan ellenállási szinthez érkezett, amely megálljt parancsolhat az erősödésnek. Az árazást vizsgálva ugyanakkor elmondható, hogy közép- és hosszú távon a Fiat Chrysler és a Peugeot papírjai jelenthetnek jó befektetési célpontot (alacsonyabb árszintekről), ugyanis mindkét vállalat esetében jelentős profitbővülésre számítanak az elemzők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.