Szeptember 18-án robbant a hír, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) csaláson kapta a Volkswagent, az amerikaiak 15,9 milliárd eurós büntetést lengettek be, ami egyrészt jelezte az ügy súlyosságát, másrészt komoly eladói hullámot indított el az autóipari vállalatok piacán. Az ügyet kirobbantó tanulmány szerint ugyanis a Volkswagen-csoporton kívül más márkák járművei sem tudták a valós tesztkörülmények között produkálni az elvárt értékeket.
A Volkswagen-papírok mellett az európai autógyártók részvényeit büntették elsősorban, ami nem volt véletlen. A világ három legnagyobb autópiaca – amelyet a helyi gyártók uralnak – közül igazán csak Európában terjedtek el a dízelautók. A régióban a BMW, az Audi és a Mercedesek eladásainak oroszlánrészét, míg a francia autógyártók értékesítéseinek közel 60 százalékát a dízelek teszik ki. Ezért a piaci szereplők úgy gondolkodtak, hogy ha a dízelbotrány eszkalálódik, illetve a vásárlók elfordulnak az ilyen típusú motorral szerelt járművektől, az ezeknek a cégeknek árthat majd a legtöbbet.
Hamar kibukott, hogy az elsődleges számokhoz képest a Volkswagen sokkal több járművénél alkalmazta a csaló szoftvert, és a botrány miatt a cégcsoport több tízmilliárd eurós költségre számíthat a következő években. Más autógyártókról viszont nem derült ki, hogy szándékosan csaltak volna az emissziós teszteken.
Az új információk birtokában a Volkswagen részvényeit tovább adták, míg a többi gyártó piacán kisebb rali kezdődött. Az egyes autógyártóknál az elmúlt egy hónapban tapasztalható, közel 20-30 százalékos emelkedést a kínai, az amerikai és az európai autópiacon tapasztalható keresletbővülés, a Daimlernek és a General Motorsnak a várakozásokat meghaladó negyedéves beszámolója, a Peugeot bejelentése (hogy valós körülmények között mérik a fogyasztást) és a Brüsszelből érkező kedvező hírek (a döntéshozók fokozatosan akarnak átállni a valós körülmények közötti mérési rendszerre) is segítették.
Azoknak a befektetőknek, akik a csendesedő Volkswagen-botrány hatására, illetve az elmúlt hetekben tapasztalható rali miatt most kezdenek el gondolkodni azon, hogy érdemes-e európai autógyártó részvényeibe fektetni, viszont azt üzenjük, hogy még várjanak.
A technikai kép alapján a BMW, a Daimler, a Fiat Chrysler, a Peugeot és a Renault is olyan ellenállási szinthez érkezett, amely megálljt parancsolhat az erősödésnek. Az árazást vizsgálva ugyanakkor elmondható, hogy közép- és hosszú távon a Fiat Chrysler és a Peugeot papírjai jelenthetnek jó befektetési célpontot (alacsonyabb árszintekről), ugyanis mindkét vállalat esetében jelentős profitbővülésre számítanak az elemzők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.