BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemes volt megtartani a Rába-papírokat

Májusban még végig osztalékkal forog a Rába részvénye. A társaság kiugróan eredményes első negyedévről adott számot.

Másfél évtizednyi szünet után tegnap ismét az osztalékfizetés rendjéről adott ki tájékoztatót a Rába. Eszerint a sajátrészvény-mennyiségre eső osztalék felosztásával a részvényenkénti osztalék mértéke a közgyűlésen elfogadott 20 forintról 20,18 forintra emelkedett. A tulajdonosi megfeleltetés fordulónapja június 2., ezért május 31-én forog utoljára osztalékkal a részvény. Az osztalékfizetés kezdőnapja június 12 lesz.

Kifejezetten kedvező első negyedéves gyorsjelentést tett közzé a társaság szerdán, a piaczárás után. Kiss Mónika, az Equilor vezető elemzője a Világgazdaságnak azt emelte ki a jelentésből, hogy a tárgyévi eredmény az idei első negyedévben 57,9 százalékkal meghaladta a tavalyi azonos időszak értékét, így 173 millió forint nyereséget ért el a társaság.

Részvényenként 340 forintot hozna az ingatlanvagyon értékesítése. Fotós: Kallus György

Az egyes üzletágakat tekintve azt látjuk, hogy a futóműüzletág, 7,2 százalékkal meghaladva a bázisidőszaki szintet, 163 millió forint üzemi eredményt realizált, míg az alkatrészüzletág a nagymértékű belföldi forgalomcsökkenés ellenére is 127 millió forintos üzemi nyereséget termelt, a járműüzletág pedig a bázisidőszaki veszteséggel szemben 10 millió forint nyereséggel járult hozzá a csoportszintű profit növeléséhez. Az IFRS szerinti EBITDA az elmúlt év azonos időszakával megegyező szinten, 778 millió forinton maradt.

A Rába meredek csökkenésről számol be az amerikai tehergépkocsi- és az orosz buszpiacon, amit azonban az orosz és az európai tehergépkocsi-kereslet ki tudott egyensúlyozni. A piaci kereslet változékonyságán túl jelentős hatást gyakorolt a vállalati működésre az acél alapanyagok árának ugrásszerű növekedése. A bázisidőszakhoz képest 18 százalékkal drágább termékek ellenére a bruttó fedezeti szint mindössze 0,7 százalékponttal csökkent, és így is 22 százalékos szintet ért el.

Az elemzők látómezejéből 2011 őszén esett ki a társaság, amikor a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítását követően az akkor már 30 százalékos részesedést birtokló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 815 forintos áron tett vételi ajánlatot az összes részvényre. Így közel 74 százalékos tulajdoni hányadhoz jutott. Akkor meglepetést keltett, hogy néhány intézményi befektető mellett magánszemélyek is megtartottak 15-16 százaléknyi részvényt. Nos, úgy tűnik, érdemes volt kitartaniuk, annak ellenére is, hogy az elmúlt években nem nagyon volt mód profitrealizálásra. Ugyan a kisbefektetők által javasolt részvényenkénti 50 forintos osztalékfizetést leszavazta a nagytulajdonos, mégis megmozdult valami a mostani osztalékfizetéssel.

Mindenképp jó jel a folyamatos nyereségesség és az év/év alapon növekvő eredmény. Emellett nemrégiben egy új piaci szegmensben vetette meg a lábát a Rába. A speciális tehergépjárműveket gyártó Rheinmetall MAN Military Vehicles bécsi leányvállalatának szállítanak hegesztett járműszerkezeteket. A megrendelések összértéke négy év alatt elérheti a 10 millió eurót.

És arról sem feledkezhetünk el, hogy a 2016-os éves jelentésben szerepel egy 4,5 milliárd forintos becslés a Rába ingatlanvagyonára, amely egyébként 338 millió forintos bekerülési áron van nyilvántartva. Ez részvényenként 340 forintot jelentene, ha a társaság – kihasználva az ingatlanpiaci felfutást – értékesítené ezt az eszközt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.